ژان دومینیک سنار رئیس جدید رنو

منابع آگاه خبر داده‌اند که شری بلیر وکیل مدافع و همسر نخست وزیر سابق بریتانیا یکی از اعضای هیات مدیره رنو است که قرار نیست برای یک دوره چهار ساله دیگر در کرسی خود ابقا شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، ژان دومینیک سنار رئیس جدید رنو که در تلاش است پس از به لرزه درآمدن ستون‌های این خودروساز فرانسوی توسط مدیرعامل قبلی آن یعنی کارلوس گون ثباتی دوباره را به آن باز گرداند، در نظر دارد دست‌کم دو تن از اعضای هیات مدیره این شرکت را جایگزین کند.

منابع آگاه خبر داده‌اند که شری بلیر وکیل مدافع و همسر نخست وزیر سابق بریتانیا یکی از اعضای هیات مدیره رنو است که قرار نیست برای یک دوره چهار ساله دیگر در کرسی خود ابقا شود.

فیلیپه لاگایت 75 ساله نیز یکی دیگر اعضای هیات مدیره رنو به دلیل کهولت سن از پایان چهارمین دوره عضویت خود در هیات مدیره این شرکت برکنار خواهد شد.

سنار هنوز تصمیمی نهایی نگرفته اما به گفته منابع  آگاه در حال بررسی عملکرد سایر مدیران است. این در حالی است که هرگونه تغییر در هیات مدیره نیازمند تائید سرمایه‌گذاران این شرکت است.

سخنگوی رنو از اظهار نظر درخصوص برنامه‌های آتی  هیات مدیره سر باز زد. خانم بلیر 64 ساله و آقای لاگایت نیز تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

به گفته افرادی که از نزدیک در جریان امور هستند، سنار که مهره‌ای بیرونی به شمار می‌رود و کار خود را تازه از ماه ژانویه آغاز کرده، می‌خواهد هیات مدیره را از شکل انفعالی دوران گون درآورد.

به دلیل بازداشت گون سنار شدیدا تحت فشار است تا تغییراتی گسترده را در تیم مدیریتی رنو اعمال کند. مدیران جدید می‌توانند به هیات مدیره رنو در اصلاح راهبردهای شرکت کمک کنند و دیدگاه‌های تازه‌ای را در اختیار سنار قرار دهند که در تلاش برای توقیت روابط خود با نیسان و میتسوبیشی است.

جان تازه

جستجو برای افراد تازه نفس با ایده‌های جدید در زمانی آغازی می‌شود که تحقیقات در خصوص امور مالی و روابط رنو در دوران گون همچنان ادامه دارد. گون از 19 نوامبر در ژاپن بازداشت شد، اما رنو تا ژانویه برای جایگزینی او مقاومت کرد که همین امر موجب بروز اختلافاتی با نیسان شد. کارلوس گون مدیرعامل سابق رنو هنوز هیچ یکی از اتهامات خود را نپذیرفته است.

برونو جولین اقتصاددان و کارشناس صنعت خودروسازی درباره حضور افراد جدید در تیم مدیریتی رنو گفته: «رنو به جای افراد بله قربان‌گو به اعضای هیات مدیره و مدیرانی احتیاج دارد که دیگاه انتقادی‌تری دارند و از تخصص لازم در حوزه صنعت برخوردار هستند. بله‌قربان‌گوها یا باید کلا بروند یا در زمینه محو شوند».

سنار همچنین به تیم خود گفته که تحقیقات گسترده در رنو می‌تواند به برکناری برخی از مدیران رده بالای رنو بینجامد. به گفته یکی از منابع آگاه سنار گفته هرکس که به شکلی غیراخلاقی رشد کرده باید از رنو برود.

ساختار ائتلاف

علاوه بر بررسی‌های رنو، یک تحقیق جامع نیز در نیسان در جریان است که تا آخر ماه میلادی آتی به پایان خواهد رسید. علاوه بر این موسسه مشاوره مازارس نیز قرار است نتیجه تحقیقات خود را تا 15 مارس اعلام کند.

هیات مدیره رنو شامل سه عضوی انتخابی کارکنان، دو مدیر منصوب شده از سوی دولت فرانسه و دو عضو مورد حمایت نیسان می‌شود که سهامدار نیز هستند.

سنار که تا اواسط ماه مه همزمان در سمت مدیرعاملی میشلین نیز باقی خواهد ماند در تلاش بوده تا ساختار ائتلاف 20 ساله با نیسان را تقویت کند و با شرکای تجاری رنو برای ادغام رابطه نزدیک‌تری پیدا کند.

او قصد دارد که تابستان آینده پیشنهاد ادغام با نیسان و میتسوبیشی را مطرح کند که البته می‌تواند منجر به ناهموارتر شدن رابطه با شرکای ژاپنی شود.

ضیافت‌های ورسای

تحقیقات صورت گرفته تاکنون برخی از اقدامات غیرقانونی گون را در زمان ریاست ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی فاش کرده است.

گفته می‌شود که رنو در حال بررسی برخی از موارد ازجمله درآمد دریافتی منشی ارشد گون یعنی مونا سپهری و همچنین هزینه ضیافت‌های گون در کاخ ورسای می‌شود.

در نیسان بازداشت گون به برکناری دوست نزیدک او خوزه مونوز شده است. آرون باجاج مدیر منابع انسانی نیسان نیز بدون آن‌که رسماً کنار گذاشته شده باشد، در محل کار خود حاضر نشده و هیروتو سایکاوا گفته سمت او را به زودی به فردی دیگر خواهد سپرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =