برگزیت

مدیرعامل آستون مارتین: «من مطمئن‌ام که در این خصوص با اکثر هموطنانم هم‌عقیده هستم که باید کار هرچه سریع‌تر یک‌سره شود. ما می‌خواهیم بدانیم که با چه موقعیتی سروکار داریم تا بتوانیم خودمان را با آن هماهنگ کنیم»

به گزارش «اخبار خودرو»، در هفته جاری ترکیب متعارفی از خودروهای اسپرت، آفرود و سدان‌های خانوادگی در نمایشگاه ژنو به نمایش در خواهند آمد، اما نمایشگاه امسال تفاوت عمده‌ای با سالهای گذشته دارد زیرا به احتمال زیاد خودروهایی که در آن به نمایش در می‌آیند در تولید با مشکلات و البته هزینه‌های بیشتری مواجه خواهند بود و قیمت آن‌ها نیز گران‌تر از آب درخواهد آمد.

خروج بدون توافق تجاری

اگر بریتانیا در روز 29 مارس (8 فروردین) بدون هرگونه معاهده تجاری از اتحادیه اروپا خارج شود، معلوم نیست که چه بر سر سیستم تولید بهنگام خواهد آمد که صنعت خودروسازی اروپا شدیدا به آن وابسته است، یا این‌که تقاضای خودرو در قاره اروپا به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. اما این همه ماجرا نیست و این‌طور که به نظر می‌رسد وضعیت قرار است اندکی پیچیده‌تر شود.

هفته گذشته ترزا می نخست وزیر بریتانیا اظهاراتی را درباره به تعویق انداختن برگزیت مطرح کرد که به طور بالقوه برنامه‌های خودروسازان را برای مواجهه و سازگاری با خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به هم زد.

اندی پالمر مدیرعامل آستون مارتین، سازنده سوپراسپرت‌های بریتانیایی در گفت‌وگو با رویترز در این باره اظهار کرد: «من مطمئن‌ام که در این خصوص با اکثر هموطنانم هم‌عقیده هستم که باید کار هرچه سریع‌تر یک‌سره شود. ما می‌خواهیم بدانیم که با چه موقعیتی سروکار داریم تا بتوانیم خودمان را با آن هماهنگ کنیم».

اختلالات در بازار خودرو

گفته می‌شود کمپانی آستون مارتین حدود 40 میلیون دلار را صرف آماده‌سازی خود برای اختلالات بالقوه ناشی از برگزیت خواهد کرد که این آماده‌سازی شامل انبار کردن قطعات و همچنین انتقال قطعات از طریق پرواز می‌شود. هرچند مخاطرات زیادی وجود دارد.

بریتانیا دومین بازار بزرگ خودرو و چهارمین خودروساز بزرگ اروپا به شمار می‌رود و این بدان معناست که اختلالاتی جدی در عرضه به وجود خواهد آمد و احتمال اعمال تعرفه 10 درصدی روی خودروهایی که بین بریتانیا و اتحادیه اروپا صادرات می‌شوند، می‌تواند بر کل صنعت خودروسازی جهان تاثیرگذار باشد.

ترزا می در تلاش است تا در فرصت اندکی که باقی مانده مجددا برای تصویب یک پیمان تجاری‌ که تاکنون توسط قانونگذاران بریتانیا و اتحادیه اروپا رد شده، چانه‌زنی کند. همزمانی برخی از مشکلات همچون کاهش تقاضا و فروش در بازار بزرگ چین، کاهش تقاضا برای خودروهای دیزل و سرمایه‌گذاری‌های کلان برای تولید خودروهای برقی و خودران  باعث شده که صنعت خودروسازی بیشتر از سایر صنایع تحت تاثیر ماجرای برگزیت قرار بگیرند.

صنعت خودروسازی بریتانیا که یک زمان در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، همین حالا با افت در فروش، سرمایه‌گذاری و تولید روبه‌رو است و هوندای ژاپن به اعلام این‌که فعالیت‌های کارخانه خود در بریتانیا را متوقف خواهد کرد همین حالا بزرگترین ضربه را بر خودروسازی این کشور وارد کرده است.

ادامه روند سابق

اما خودروسازان نمی‌توانند یک‌باره و به‌صورت ناگهانی برنامه‌هایی را که سال‌ها برایش تدارک دیده‌اند متوقف کنند. مک‌لارن تولیدکننده سوپراسپرت‌های بریتانیایی در نمایشگاه ژنو امسال خودروی اسپیدتیل را به نمایش خواهد گذاشت و برند لوکس بنتلی نیز از بنتایگا اسپید رونمایی خواهد کرد.

آستون مارتین هم قصد دارد کانسپت همه‌جاروی لاگوندا را برای نخستین بار در معرض دید قرار دهند. در همین حین تویوتای ژاپن نیز تولید مدل جدید کورولای خود را در کارخانه انگلستان خود آغاز کرده است. اما سایر خوروسازان از مهمترین نمایشگاه خودروی اروپا فاصله گرفته‌اند.

این شامل جگوار لندرور می‌شود که بزرگترین خودروساز بریتانیا به شمار می‌رود و همچنین فورد آمریکا که قصد دارد فعالیت‌های خود را در اروپا کاهش دهد. گفته می‌شود در صورتی که موافقتی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا صورت نگیرد و تعرفه‌های 10 درصدی روی واردات خوردو و تعرفه‌های 2 و 4 درصدی روی واردات قطعات و موتور خودرو اعمال شود، لندرور با ضرری 1.2 میلیارد پوندی مواجه خواهد شد.

فورد نیز که در بریتانیا تنها مشغول تولید موتور خودرو است اعلام کرده که در صورتی که توافقی برای دوران پسابرگزیت صورت نگیرد این شرکت با هزینه‌ای بالغ بر 1 میلیارد دلار مواجه خواهد شد. فورد نگران است که تعرفه‌های احتمالی بر خرید موتور از سوی آلمان، ترکیه، ایالات متحده و سایر نقاط اثر منفی داشته باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =