برلیانس

میزان سرمایه‌های درگیر در خودروهای واردشده به قصد تولید، بیش‌از صدها میلیارد تومان است

به گزارش «اخبار خودرو»، طبق مصوبه هیات وزیران در سال 1391، شرکت‌های خودروسازی قبل از معرفی هر محصول به بازار می‌توانند اقدام به واردات چند دستگاه نمونه (حداکثر 5 دستگاه) برای انجام تست‌های مربوط‌به فعالیت‌های بازاریابی و تطبیق عملکرد خودرو با شرایط آب‎وهوایی کشور ‌کنند. بنا بر مصوبات دیگر، این خودروها درصورت قطعی‎شدن برنامه تولیدشان در کشور، می‎توانند برای معرفی و بازاریابی محصول، حضورشان در بازار را به‎صورت وارداتی اما با 25درصد تخفیف تعرفه آغاز کنند.

باتوجه‌به مصوبه شماره 23458 مورخ 12/02/1391 هیات وزیران، چنان‎چه خودروهای نمونه وارداتی به تولید انبوه برسند، بدون رعایت سال ساخت قابلیت پلاک‎گذاری دارند. این در حالی است که گفته می‌شود پلیس راهور در این خصوص عنوان می‌کند که این خودروها باید مجددا روال تایید نوع و اخذ استاندارد را طی کنند. این نظر پلیس به رغم وجود مصوبه دولت، منجر به بلاتکلیفی صدها دستگاه از این خودروها در انبارهای شرکت‌های مختلف خودروسازی شده است که بدون استفاده باقی مانده‎اند.

عدم پذیرش تاییدیه‎های کتبی وزارت صمت

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پایان‎دادن به این وضعیت، موضوع بلامانع‎بودن پلاک‎گذاری خودروهای نمونه را طی تاییدیه‎های کتبی به پلیس راهور اعلام کرده است. اما با تاکید پلیس بر سپری‎کردن مراحل استانداردهای جدید خودرویی، عملا شاهد از بین رفتن این سرمایه‌های ملی در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود. این در حالی است که پلیس راهور و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند در این خصوص با هم‎اندیشی و چاره‎جویی از اضمحلال سرمایه‌های کلان ارزی و ریالی متعلق‌به مردم جلوگیری کنند.

یکی از مدیران ارشد شرکت‌های تولیدکننده داخلی در این خصوص با بیان این‎که نباید مساله این خودروها کوچک شمرده شود، به خبرنگار «دنیای خودرو» گفت: «این موضوع که گریبان خودروسازان کشور را هم گرفته است، شرایط بغرنجی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط خودروساز به وجود آورده و میزان سرمایه‌های درگیر در خودروهای واردشده به قصد تولید، بیش از صدها میلیارد تومان شده است.»

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نوسانات قیمتی در بازارهای مصرف اظهار داشت: «خودروهایی که در انبارهای شرکت‌های تولیدکننده دپو شده‌اند، با مخالفت پلیس راهور از ورود به بازار محروم مانده‌اند، درحالی‌که می‌توانند التهابات بازار را کنترل کنند.»

خواب سرمایه‎ها در خودروهای واردشده به قصد تولید

به گفته این مدیر ارشد خودروسازی، کوچک‌ترین شرکت‌های تولیدکننده داخلی بیش‌از چند میلیارد سرمایه خوابیده در خودروهای پلاک‎نشده‎ای دارند که بر اساس برنامه تولید، وارد کرده‎اند و خواب سرمایه هم برای این شرکت‎ها و هم برای غول‌های خودروسازی کشور، معضلی بزرگ قلمداد می‌شود.

وی با بیان این‎که شماره‎نکردن این خودروها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مشکلات زیادی برای شرکت‌های تولیدکننده ایجاد کرده است، افزود: «شرکت‌های تولیدکننده باتوجه‌به مقیاس فعالیت‌های خود اقدام به خرید برخی خودروها می‌کنند تا بتوانند با انبوه‎سازی، تنوع بیشتر محصولات را در سبد فروش خود رقم بزنند. اما همکاری‎نکردن پلیس راهور با کارخانه‌های تولیدکننده که موجب خواب سرمایه‌ در پلت‌فرم‌های وارداتی محدود و از بین رفتن امکان شماره‎گذاری این خودروها می‎شود، حرکت این صنعت را متوقف خواهد کرد.»

مطالبه استانداردهای 63گانه به‎رغم مصوبه دولت

وی تصریح کرد: «وقتی شرکت‌ها به پلیس راهور مراجعه کرده و دلیل عدم‌ شماره‌گذاری این خودروها را پیگیری می‌کنند، با پاسخ قانع‌کننده‌ای روبه‌رو نمی‌شوند. آن‎چه مشخص شده، این است که پلیس راهور می‎گوید این خودروها باید مجددا برای پشت سرگذاردن استانداردهای 63گانه فعلی موردبررسی قرار بگیرند.»

وی ادامه داد: «این خودروها زمانی وارد کشور شده‌اند که استانداردهای ملی به این تعداد نبوده است. بنابراین برخورد سختگیرانه با خودروهایی که به قصد تولید واردکشور شده‌اند، تنها سرمایه‌های ملی را از بین می‌برد. این درحالی است که برای حمایت و حفظ بقای شرکت‌های تولیدکننده در بازار ملتهب امروز کشور نیاز به همراهی همه ادارات و تصمیم‌گیران دولتی داریم.»

به گفته این مدیر ارشد شرکت خودروسازی، کوچک‎ترین شرکت‌های خودروسازی کشور به دلیل تفسیر به رأی مصوبه هیات دولت توسط پلیس راهور با چندین میلیارد سرمایه از دست رفته مواجه هستند. اما شرایط شرکت‌های خودروسازی کشور درحال‎حاضر فقط تلاش برای بقا و حفظ اشتغال است و این نگاه که شرکت‌های خودروسازی منافعی از واردات خودرو به دست خواهند آورد یا آن‌که این خودروها می‌تواند آینده بازار خودروهای وارداتی را تغییر دهد، کاملا اشتباه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =