بازار خودرو

هفته گذشته بازار خودرو رفتار عجیبی از خود نشان داد که نتیجه آن منجر به ثبت رکوردهای باورنکردنی در قیمت خودروهای داخلی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، همین امر موجب شد خریداران و مصرف‌کنندگان از خرید خودرو امتناع کنند و در اقدامی دور از انتظار، بازار شب‌عید با رکود سنگینی همراه شود. این در حالی است که روند افزایش قیمت تا اواخر هفته گذشته ادامه داشت. اما برخی مدل‌ها برخلاف رویه بازار عمل کرده و نمودار قیمتی‌شان نزولی شده است. به‌گفته برخی فعالان بازار، به‌رغم‌آن‌که بسیاری از مردم این روزها فروشنده شده‌اند و قیمت برخی مدل‌ها کاهش یافته اما میزان تقاضا برای خرید در بازار پایین آمده که همین امر موجب تشدید رکود در بازار شده است.

از همین رو بخشی از خریداران عقیده دارند پس از گذراندن روزهای پایانی سال، این التهاب کاهش می‌یابد و روند نزولی کاهش قیمت‌ها سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. از طرفی طرح فروش فوری خودروسازان نیز کارساز نبوده و نتوانسته است قیمت خودرو را در بازار آزاد کنترل کند. با نگاهی به جدول قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد، متوجه خواهیم شد خودروهایی که تاکنون در فهرست فروش‌فوری خودروسازان قرار گرفته‌اند، هیچ‌گونه کاهش قیمتی را به‌دلیل قیمت‌گذاری خودروسازان در بازار آزاد تجربه نکرده‌اند. 
براساس گزارش‌ها، روز گذشته پژو 206 تیپ ‌ حدود 89 میلیون‌تومان قیمت داشته که نسبت به هفته گذشته کاهش 5 میلیون تومانی را تجربه کرده است. پژو 206 تیپ 2 نیز با کاهش 3 میلیون تومانی به قیمت 79‌میلیون‌تومان رسیده است. البته نمونه صندوقدار این خودرو با تیپ V8 که هفته گذشته قیمتی بیش‌از 100 میلیون تومان پیدا کرده بود، با کاهش 7 میلیونی به 93 میلیون تومان رسیده است.
پژو 207 هاچ‌بک نیز که این روزها با استقبال خوبی ازسوی خریداران روبه‌رو شده است، کاهش 10‌میلیون تومانی را نسبت‌به هفته گذشته در قیمت‌ها به خود دیده و اکنون با قیمتی حدود 130 میلیون تومان برای نسخه اتوماتیک ارزش‌گذاری می‌شود. همچنین بهای نسخه دنده دستی این خودرو نیز حدود 110 میلیون تومان است.
نسخه صندوقدار این خودرو که از زمان عرضه تاکنون حواشی زیادی را به خود دیده، اکنون با قیمتی حدود 138 میلیون تومان در بازار ارزش‌گذاری می‌شود. این در حالی است که میزان تقاضا برای این خودرو نسبت‌به نمونه هاچ‌بک به مراتب کمتر است. به‌گفته فعالان بازار، دنا پلاس که هفته گذشته رکورد قیمتی 150‌میلیون تومانی را برای خود ثبت کرده بود، با کاهش 3 میلیونی، در ابتدای هفته قیمت 147میلیون‌تومان را برای خود ثبت کرده، همچنین دنا نیز با کاهشی اندک به مرز 113 میلیون تومان رسیده است.
با نگاهی به جدول قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا در بازار آزاد متوجه می‌شویم خانواده پراید همچنان در صدر جدول افزایش قیمت‌ها قرار داشته و تصمیمی برای کاهش قیمت ندارند. بر همین اساس قیمت پراید 131 در بازار حدود 47‌میلیون و قیمت پراید 111 به بیش‌از 51‌میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که هفته گذشته قیمت این خودرو حدود 3میلیون تومان بیشتر درنظر گرفته می‌شد. در بین دیگر خودروهای داخلی، کیا سراتو مونتاژی سایپا پس از صعود شدیدی که داشت، هفته قبل افت کرد. به‌گفته فعالان بازار، سراتو در حال حاضر ۲۵۷ میلیون تومان قیمت دارد اما سه میلیون تومان افت داشته است. دیگر خودرو مونتاژ داخل یعنی پژو ۲۰۰۸ درحال‌حاضر قیمتی برابر با ۲۹۰‌میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده افزایش قیمت این محصول است. دلیل اینکه پژو ۲۰۰۸ بر موج کاهش قیمت سوار نشده، کمبود آن در بازار است و باتوجه به خروج پژو از ایران، احتمال دارد تولید ۲۰۰۸ در آینده‌ای نه‌چندان‌دور متوقف شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیچاره ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    6 0
    واقعا" با این قیمت ها مصرف کننده واقعی هم وجود دارد یا فقط بین دلالان و بنگاهداران معامله میشود .
    • احمد IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
      0 0
      واقعا دولت باید ی فکری بکنه.اگه دولت مردمیه این چ وصع کشوره ی عمر کار میکنی ک ی ماشین بخری ی شبه میشه ۵برابر دولتم ک شرکت زیر دسته خودشن خودرو ساز ها میگه من نامه زدم فلان و فلان تعرفه رو حداقل ی ماه بردار ببین چطور این فرعون بکشه پایین.خون مردمو تو شیشه کردن والا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =