مترو

 بودجه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال 98 درحالی به تصویب رسید که به‌هیچ‌عنوان کفاف تکمیل و بازسازی مترو و اتوبوس را در پایتخت نمی‌دهد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، پایان سال97 مقارن با بحث‌های جدی اعضای شورای شهر تهران درباره بودجه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت است بودجه‌ای که انتظار می‌رفت نسبت‌به سال پیش افزایش داشته باشد. در سال 1397 مجموع 17 هزار و 900 میلیارد تومان بودجه کل شهرداری تهران بود که در سال 1398 به 18 هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته است. از بودجه سال 1398 حدود ۳۰درصد از منابع که بالغ‌بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود، برای بخش حمل‌ونقل و ترافیک در نظر گرفته‌شده است که حدود سه‌چهارم آن برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و یک‌چهارم آن برای توسعه حمل‌ونقل غیرریلی هزینه خواهد شد.

به‌بیان‌دیگر در بودجه سال آینده، درمجموع حدود ۲۶۰۰میلیاردتومان اعتبار برای توسعه بخش حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی‌شده است. حمل‌ونقل ریلی و غیرریلی دو شیوه اصلی حمل‌ونقل در تهران به شمار می‌روند. کارشناسان می‌گویند حمل‌ونقل ریلی ازجمله مترو مزایا و ویژگی‌هایی مانند کاهش مصرف انرژی و سوخت و حوادث جاده‌ای را دارند و باید بیش‌از پیش موردتوجه قرار بگیرند، بر همین اساس به نظر می‌رسد میزان بودجه این نوع حمل‌ونقل در بودجه شهرداری تهران نسبت‌به حمل‌ونقل غیرریلی یا همان جاده‌ای یک به 4 بوده اما وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران چگونه است؟

نیاز وعده‌های مترویی به بودجه

واقعیت این است حمل‌ونقل عمومی تهران وضعیت چندان مطلوبی ندارد و  باتوجه به  جمعیت شهری، فشردگی خیابان‌ها و البته تعداد خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند؛ پایتخت به بهبود هرچه سریع‌تر حمل‌ونقل عمومی نیاز دارد.

مترو در میان وسایل حمل‌ونقل عمومی بیشترین اهمیت را در چند سال گذشته داشته است البته این نوع حمل‌ونقل ریلی یک درد مزمن دارد، مساله بودجه. شهرداری تهران و دولت در ‌سال‌های گذشته و همچنـــین از زمان شهردار بودن قالیباف تا حناچی موضوع بودجــه مترو یکی از چالش‌های همیشگی دولت و شـهرداری بوده است.

بااین‌حال تهران در سال آینده با چند وعده مهم مترویی مسئولان ازجمله آغاز به‌کار خطوط 6 و7 روبه‌رو است. مسئولان شهری اعلام کرده‌اند دو خط 6 و 7 مترو که هرکدام 30‌کیلومتر هستند، حداقل به هفت هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند و علاوه بر این بودجه هنگفتی نیز برای تامین واگن این دو خط لازم است. به‌بیان‌دیگر بودجه موردنیاز برای این خطوط به‌تنهایی نزدیک به 3‌برابر کل بودجه حمل‌ونقل ریلی تهران در سال 1398 است.

نیاز عاجل اتوبوس‌های پایتخت

اما در حوزه حمل‌ونقل غیرریلی اتوبوس مهم‌ترین وسیله‌ای است که در تهران تردد می‌کند. روزانه پنج‌میلیون سفر درون‌شهری با اتوبوس در تهران انجام می‌شود. برپایه آمارهای موجود بیش‌از 50درصد اتوبوس‌های در حال تردد در تهران فرسوده هستند و از 7هزار دستگاه اتوبوس، 3هزار و 500  دستگاه به سن فرسودگی رسیده‌اند.

کارشناسان شهری می‌گویند بیشتر اتوبوس‌های داخل‌شهری نیازمند نوسازی و بهینه‌سازی هستند، زیرا میزان آلایندگی آنها باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود.

شهرداری تهران می‌گوید در تهران به ١٠هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که نزدیک به ٣هزار دستگاه کمبود وجود دارد و همان‌طور که اشاره شد باید3 هزار و 500 دستگاه اتوبوس جایگزین شوند که حداقل هرکدام 500میلیون تومان هزینه دارد یعنی رقمی حدود هزار و 750 میلیارد تومان برای این جایگزینی مورد نیاز بوده که به‌تنهایی بیش‌از کل بودجه اختصاص‌یافته به حمل‌ونقل غیرریلی در سال 1398 است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =