تایر

متهم اصلی افزایش قیمت تایرهای تولید داخل در بازار کیست؟ تولیدکننده‌ها یا عاملین فروش اصلی شرکت‌ها که از قضا خود نیز دستی در واردات تایر دارند.

قیمت تایرهای تولید داخل به‌شکل عجیبی در حال رشد است. تا جایی‌که مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای‌خودرو» از سطح بازار خرده‌فروشی تایر در تهران،‌ حکایت از فروش هر جفت تایر پرایدی با قیمت‌های نزدیک به 500هزارتومان دارد. افزایش نزدیک به دو برابری قیمت برخی سایزها در بازار درحالی رقم خورده است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها به شرطی با افزایش قیمت تایر توسط کارخانه‌ها موافقت کرد که مدیران‌عامل این شرکت‌ها متعهد به حفظ قیمت‌ها در بازار براساس‌قیمت مصوب شوند.

درواقع نباید مصرف‌کننده نهایی چوب طمع برخی تولیدکننده‌ها و تجار را بخورد و تایر 280هزارتومانی را در سکوت مسئولان نظارتی تا 500هزار تومان خریداری کند. ازسوی دیگر پاییز امسال و در زمان تصویب افزایش قیمت تایرهای تولید داخل،‌ اتحادیه لاستیک و روغن‌فروشان بر نظارت شدید بر قیمت‌ها با کمک سازمان تعزیرات خبر داد و حتی بر الزام فروشندگان تایر برای نصب قیمت‌های مصوب و فروش بر اساس فهرست اعلامی سازمان حمایت تاکید کرد. حالا اما شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که کنترل بازار برای مسئولان امر نیز مشکل شده و قیمت‌ها به صورت روزانه تعیین می‌شوند.

برخی تولیدکننده‌ها؛ سربازان خط‌مقدم گران‌فروشی!

بازی با سبدهای فروش، بازی با زمان تحویل کالا به عاملان در سراسر کشور و فروش‌های خارج شبکه نمایندگی باعث شده است تا هریک از این شرکت‌های تایرساز با توسل به یک ترفند قیمت تایرهای خود را در بازار افزایش دهند.

حالا دیگر مانند یک سال قبل قیمت فروش محصولات تایرسازان مختلف در بازار با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد و به این شکل نیست که مشتری بتواند تایر ایرانی را از بین برندی با قیمت مصوب و برندی به دوبرابر قیمت انتخاب و خرید کند.

بازار  در شرایط فعلی قیمت‌ها را بدون توجه به برند، نام و شأن تجاری افزایش داده است اما بخشی از اتهام به سمت تولیدکنندهایی برمی‌گردد که با تیزهوشی قیمت کالای خود را در سطح بازار افزایش داده‌اند.

تعرفه‌های بالای واردات، ‌قیمت تایرهای ایرانی را افزایش داد!

شاید آن زمان که کارشناسان نسبت به بالا بودن تعرفه واردات تایرهای سواری هشدار داده و نسبت‌به نابسامان شدن بازار در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دادند، کمتر مسئول دولتی فکر می‌کرد همین تعرفه‌های بالا به دستاویزی برای گران‌فروشی تایرهای داخلی تبدیل شود.

در اینجا باید پرسید گران شدن محصولات ایرانی به‌نفع چه گروهی تمام می‌شود؟ کارخانه‌های تایرسازی که البته به شدت دنبال بالا بردن قیمت‌ها هستند و تمام تلاش خود را برای تثبیت نرخ تایر به دو برابر نرخ مصوب تا پایان سال به کار بسته‌اند و البته عوامل اصلی فروش این شرکت‌ها با سهمیه ده‌ها سبد در ماه به‌دلیل سرمایه در گردش بالا سهم بزرگی در بازار تایرهای وارداتی دارند.

این افراد و شرکت‌ها که خود نیز مشغول به واردات تایرهای خارجی به کشور هستند، ‌تنها در شرایطی می‌توانند کالایی را که به‌دلیل تعرفه‌های بالا و تخصیص ارز آزاد برایشان بسیار گران تمام شده است، با سود بفروشند که بتوانند قیمت کالای ایرانی را به قیمت تایرهای وارداتی برسانند.

از قضا این  افراد به‌دلیل در اختیار داشتن تعداد زیاد تایرهای سواری تولید داخل به‌راحتی می‌توانند میزان عرضه تایر به بازار را مدیریت کرده و درنهایت قیمتی را برای کالای ایرانی نهایی کنندکه مشتری بتواند با مقایسه قیمت تایر وارداتی و ایرانی به خرید محصول وارداتی نیز تمایل نشان دهد.

دراین شرایط به نظر می‌رسد سازمان تعزیرات و حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند در اقدامی حساب‌شده، ‌علاوه‌بر بازدید از انبارهای مملو از تایر برخی تایرسازان در محل کارخانه‌ها و انبارهای عوامل بزرگ فروش،‌ گام اصلی را برای ساماندهی بازار بردارند و این کالا را به قیمتی منطقی دربازار شب عید عرضه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =