زباله‌های پرواز

هرتلاشی که برای حفظ محیط زیست صورت می‏گیرد بدون هزینه نخواهد بود. به عنوان نمونه پلاستیک‏‏های ساخته شده از نشاسته 10برابر گران‌تر از پلاستیک معمولی است. با وجود این، تامین‌کننده ‏‏های تجهیزات کترینگ سخت‌تر از گذشته تلاش می‏کنند تا راه‌حل‏‏ های بهتری برای حفظ محیط زیست ارائه کنند

محمد گنجوی نیا ، خلبان - مقامات فرودگاه‏‏های اروپا و آمریکای شمالی و طرفداران محیط‌زیست فشار فراوانی‏‏‏ بر شرکت‏‏های هواپیمایی می‏آورند تا هرچه زودتر نسبت‌به کاهش مواد زاید و زباله‏‏های پس از پرواز اقدام کنند. شهرداران اروپا‏، بریتانیا و ایالات‌متحده عوارض مربوط به دفع هرتن زباله شرکت‏‏های هواپیمایی را افزایش داده ‏اند. 

تنها در فرودگاه هیترو لندن هر روز چندین تن زباله شرکت‏‏های هواپیمایی تخلیه و به محل دفع زباله منتقل می‏شود. در سال 2012، به‏ازای هر تن زباله، شرکت‏‏های هواپیمایی، 112‏دلار عوارض پرداخت می‏کردند که قرار است این رقم به‏زودی افزایش یابد. فرودگاه‏‏های ایالات‏متحده نیز عوارض دفع زباله را تا سه‏برابر افزایش داده ‏اند. 

هرمسافر در هر پرواز حدود 590گرم زباله تولید می‏کند. فرودگاه سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا ایالات‌متحده با اجرای راهکارهای جدید این رقم را به 230‏گرم کاهش داده است. شرکت‏‏های هواپیمایی که از این فرودگاه استفاده می‏کنند، مجبور شده‌اند هرچه زودتر این رقم را به یک‌دوم کاهش دهند. این فرودگاه که یکی از «سبزترین» فرودگاه‏‏های ایالات‌متحده است، 80‏درصد زباله‏‏های پرواز را بازیافت می‏کند. بیشتر اقلام بازیافتی شامل آلومینیوم، شیشه، پلاستیک، مقوا، کاغذ و آهن است. 

براساس آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری ایالات‌متحده درسال بیش از 700میلیون مسافر هوایی وجود دارد که نزدیک به 450میلیون تن زباله تولید می‏کنند. مسافران هوایی نسبت‌به گذشته غذا و نوشیدنی بیشتری در پرواز‏‏‏ مصرف می‏کنند. 

 ‌جداسازی زباله

یکی از راه حل‏‏های زیست محیطی جداسازی زباله در حین پرواز است. فرودگاه‏ها می‏خواهند تا شرکت‏‏های هواپیمایی زباله به‏ویژه قوطی‏‏های آلومینیومی، پلاستیک و غذا را در حین پروازجدا کنند چون در این صورت عملیات بازیافت در زمین راحت‌تر صورت خواهد گرفت. ازسوی دیگر مقررات «بازیافتی کشاورزی» که قوانین بازیافت ایالات متحده را مشخص می‏کند‏، شرایط دشواری را برای جداسازی زباله در نظر گرفته است. طبق این مقررات، تنها در صورتی می‏توان ظرف‏‏های پلاستیکی را بازیافت‏‏‏ کرد که حاوی شیر یا هر گونه مواد لبنیاتی نبوده یا حتی در کنار آن‌ها قرار نگرفته باشند. 

مقامات بعضی از فرودگاه‏‏های اروپا و آمریکای شمالی تاکید دارند که زباله باید در داخل پرواز جداسازی شده باشد. البته شرکت‏‏های هواپیمایی هم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو هستند که این کار را دشوار می‏سازد.

بعضی از فرودگاه‏ها سامانه متمرکز بازیافت زباله دارند که در این صورت زباله به صورت درهم تخلیه و به سامانه منتقل می‏‏شود. در بعضی از فرودگاه‏ها که سامانه غیر‏متمرکز دارند، مهمانداران باید زباله جداسازی شده را تحویل دهند. در نتیجه مهمانداران باید باتوجه‌به مقصدهای متنوعی که دارند به حافظه خود مراجعه کنند تا اشکالی روی ندهد. 

غذا یکی از موارد بسیار مشکل‌آفرین است زیرا بعضی از کشورها به خاطر پیشگیری از آلودگی یا انتشار بیماری، بازیافت آن را ممنوع یا محدود کرده‌اند. فرودگاه هیترولندن 60درصد زباله هواپیماها را بازیافت می‏کند ولی ازشرکت‏‏های هواپیمایی می‏خواهد باقیمانده غذا را جدا کنند تا سوزانده شود. با وجود اینکه مرکزی بزرگ برای جداسازی زباله‏‏‏ در فرودگاه هیترو وجود دارد، باز هم بیشتر خروجی این مراکز به محل دفن زباله منتقل می‏شود.
 
پیشرو‏‏‏ در بازیافت 

بیشتر شرکت‏‏های هواپیمایی راهکارهای زیست محیطی خوبی را به‌کار گرفته‏اند که شامل بسته‏بندی‏‏های جدید، جداسازی زباله در حین پرواز و اجرای برنامه‏‏های بازیافت در زمین است. شرکت هواپیمایی دلتا از لحاظ راهکارهای زیست‏محیطی در رده نخست قرار دارد. این شرکت فهرست غذاهای درحین پرواز را از کاغذهای بازیافت و چاپ آن را با مرکب سویا تهیه کرده است.

موکت و کف‌پوش هواپیما‏‏های این شرکت هم بازیافت می‏شود. شرکت هواپیمایی دلتا در نظر دارد در تمام پروازها، غذا و نوشیدنی را در ظرف‏‏های بازیافتی از محصولات ذرت ارائه دهد. این شرکت در حال حاضر قوطی‏‏های نوشابه آلومینیومی، بطری‏‏های پلاستیکی، سینی، لیوان و روزنامه را بازیافت می‏کند. 

شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک، مدیریت زباله را جزو وظایف مهم خدمه‏‏‏ پروازی قرارداده است. مهمانداران لیوان‏‏های پلاستیکی را جدا می‏کنند تا پس از آسیاب شدن برای ساخت چوب لباسی استفاده شود. در ضمن وسایل ارائه‌شده به مسافران فرست کلاس را پس از پرواز جمع‌آوری و جداسازی می‏کنند تا اقلام دست‏نخورده در پروازهای بعدی استفاده شود. ملحفه فرست کلاس که معمولا در طبقه بالای هواپیماست، پس از مستعمل‌شدن به جای دفع‏‏‏ در زباله‌ها، به زندان‏ها منتقل می‏شود. مجله‏‏های تاریخ گذشته نیز برای استفاده دوباره به بیمارستان‏ها اهدا می‏شود. این شرکت در نظر دارد در تمام پروازهای خود نیمی از زباله‏‏ ‏ها را بازیافت کند. 

شرکت‌هایی که معمولاً‏‏ در مسیرهای کوتاه پرواز می‏کنند، زباله کمتری می‏سازند ولی شرکت‌هایی مانند ایزی جت روش‌هایی را برای جداسازی زباله در حین پرواز اعمال کرده‌اند که مهمانداران موظف به اجرای آن‌ها هستند. زباله‏‏های بازیافتی و آنچه که بازیافت نمی‌شود، در کیسه‌هایی با رنگ‌های متفاوت جمع‌آوری می‏شوند. 

کاهش وزن 

شرکت‏‏های بزرگ تامین کننده تجهیزات پذیرایی و سخت‌افزار کترینگ نقش مهمی در تولید و ارائه تجهیزات سبک وزن دارند. این شرکت‌ها که به خوبی می‏دانند کاهش وزن تجهیزات برای شرکت‏‏های هواپیمایی اهمیت فراوانی دارد، چرخ‌دستی‏‏های سبک وزنی را ارائه کرده‌اند. آن‌ها لیوان‌هایی با شیشه بسیار نازک نیز برای لوفتهانزا می‏ سازند.

پژوهش ‏‏های انجام شده به وسیله دو دانشگاه اروپا نشان می‏دهد که شرکت‏‏های هواپیمایی در تلاش هستند تا با کاهش وزن تجهیزات کترینگ، به‏ویژه‏‏‏ در پروازهای دوربرد، مصرف سوخت را کاهش و در نتیجه بازدهی پرواز را افزایش دهند. در ضمن آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت. کاهش آلودگی می‏تواند هزینه بیشتری را که برای جایگزین کردن اقلام جدید حذف می‏شود، جبران کند.

هرآنچه که بتواند فضای کمتری بگیرد، می‏تواند وزن هواپیما را بکاهد. یک شرکت سینی‏‏های جدیدی ساخته است که با بازدهی بیشتری اقلام کترینگ در آن چیده‏‏‏ و با صرفه‌جویی در فضا، به جای 4چرخ دستی، از 3چرخ دستی استفاده می‏شود. 

شرکت هواپیمایی تامسون ایرویز در بریتانیا که چهارسال پی در پی نشان بریتیش تراول را برای پیشگام بودن در مسائل زیست محیطی دریافت کرد، با استفاده از سینی‏‏های جدید فضایی برابر با سه و نیم چرخ دستی صرفه جویی کرد.

البته به خاطر قرارگرفتن اقلام کترینگ در زمان بسته‌بندی در سینی‏ها، دیگر لزومی ندارد تا چرخ‏‏‏ دستی جداگانه برای قراردادن اقلامی در نظرگرفته شود که قبلا در سینی‏ها جا نمی‌گرفتند. در نتیجه 14درصد‏‏‏ از وزن تجهیزات کاسته‏‏‏ و 6درصد نیز به تنوع کترینگ افزوده شد.

در مجموع از وزن تجهیزات کترینگ هرفروند بویینگ‏‏‏ 757 این شرکت 175کیلوگرم کاسته شد که معادل کاهش 1700تن دی‌اکسیدکربن در سال است. علاوه‌بر آن، شرکت می‏تواند کترینگ رفت و برگشت را در فضای صرفه‌جویی شده قرار دهد و دیگر لزومی ندارد برای انتقال آن از قسمت بار به بالا از تجهیزات زمینی استفاده شود و این خود به معنی صرفه‏جویی در مصرف انرژی، کاهش آلودگی و هزینه است. 

محصولات‏‏‏ سالم‏تر 

تامین ‏کننده ‏‏های مواد مصرفی کترنیگ به تولید اقلامی روی آورده‌اند که به‌راحتی تخمیر و جذب طبیعت می‏شوند. شرکت هواپیمایی «تم» در برزیل غذای مسافران را در بسته‏بندی‏‏های ساخته شده از نیشکر ارائه می‏کند. این بسته‌بندی‏ها که از درخت تهیه شده‏اند، صد‏در‏صد در طبیعت از بین می‏روند. 

بعضی از زباله‏‏های پرواز نسبت‌به بعضی از انواع دیگر زباله با بازدهی بیشتری بازیافت می‏شوند.‏‏‏ یک شرکت در فرانسه دریافته است که یخ برگشتی از پرواز را می‏توان دوباره استفاده کرد. در گذشته این یخ را با زباله به مرکز سوزاندن زباله منتقل می‏کردند ولی اکنون آن را آب می‏کنند تا برای شست‏وشوی زمین کارگاه‏ها استفاده شود.  

این شرکت که در سال بیش از 2 میلیارد قطعه از سینی، کارد، چنگال تا چرخ دستی را در مراکز خود در سراسر جهان می‏شوید، راهی برای افزایش بازدهی‏‏‏ 500دستگاه ظرف شویی صنعتی پیدا کرده است که در 200‏شهر در سراسر جهان مستقر است. این دستگاه‏ها به یک رایانه مرکزی متصل شده‌اند که در یک لحظه عملیات دستگاه را کنترل می‏کند. همه مراحل شست‏وشو با دقت کامل کنترل می‏شود تا هیچ کار اضافه‌ای صورت نگیرد. به این ترتیب با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، هزینه‏ها نیز کاهش یافته است. 

یکی از ابتکارات این شرکت در کاهش مصرف انرژی، ابزار ردیابی انرژی و مصرف‏ آب است که «سیمبا» نام دارد. بازدهی این ابزار جدید آن قدر بالاست که در بعضی از تاسیسات شرکت، مصرف آب تا 50درصد و انرژی تا 15درصد کاهش یافته است. 

هرتلاشی که برای حفظ محیط زیست صورت می‏گیرد بدون هزینه نخواهد بود. به عنوان نمونه پلاستیک‏‏های ساخته شده از نشاسته 10برابر گران‌تر از پلاستیک معمولی است. با وجود این، تامین‌کننده‏‏های تجهیزات کترینگ سخت‌تر از گذشته تلاش می‏کنند تا راه‌حل‏‏های بهتری برای حفظ محیط زیست ارائه کنند. البته با به بازار آمدن پلیمرهای زیست‏ محیطی جدید که هنوز در مراحل پژوهشی و آزمایشی است، کار آن‌ها نیز آسان‌تر خواهد شد.

گفته می‏شود که تهیه پلیمرهای جدید آسان‌تر و از لحاظ اقتصادی نیز باصرفه‌تر خواهد بود. در حال حاضر می‏توان گفت که پیشرفت فناوری در تهیه اقلام زیست‏محیطی به آرامی پیش می‏رود و امید است تا هر چه زودتر در دسترس تامین‌کننده‏‏های کترینگ قرار گیرد و در نهایت نشانی از اقلام پلاستیکی در پروازها نباشد. 

تلاش گروهی 

امروزه بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و خاورمیانه مقررات سختی درباره دفع زباله و بازیافت دارند. شرکت‏‏های هواپیمایی که به این مناطق و اقیانوسیه پرواز می‏کنند باید تابع این مقررات باشند ولی بسیاری از کشورهای آسیایی مقررات خاصی در این باره ندارند. شرکت‏‏های هواپیمایی تمایل زیادی به اقدامات بازیافتی دارند و می‏خواهند این کار را با روش‏‏های مناسب انجام دهند. 
در هر صورت امکان کاهش زباله در پروازها به صفر نخواهد رسید.

حتی با تمام تلاشی که فرودگاه سن‏دیه‏گو می‏کند باز هم مقدار قابل‌توجهی از زباله‏ها به محل دفن زباله منتقل می‏شود ولی در این میان فرودگاه هیترو لندن با اعمال سیاست صفردرصد زباله در محل دفن زباله هرآنچه را که نمی‏توان بازیافت کرد برای تولید برق مصرفی فرودگاه به مرکز سوزاندن زباله منتقل می‏کند. بنابراین شهرداری‏ها باید تلاش کنند تا تاسیسات لازم را برای سوزاندن و تولید انرژی از زباله برپا کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =