موتورسیکلت

یک نماینده مجلس معتقد است با الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به استفاده از تکنولوژی روز در تولید، موضوع آلوده‌ساز بودن این وسایل نقلیه مرتفع می‌شود و میزان اعتماد و رضایت مردم هم از موتورسیکلت‌ها بالا می‌رود.

به گزارش «اخبار خودرو»، موتورسیکلت‌ها یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا تهران هستند که بارها نام آنها در رسانه‌ها به‌ میان آمده و حتی قوانین روشنی هم برای جلوگیری از شماره‌گذاری یا تولید آنها توسط نهادهای ذی‌ربط وضع شده است که البته بیشتر آنها دوام چندانی نداشته و ازسوی دستگاه‌های دولتی که به‌عنوان بانیان اصلی همین طرح‌ها شناخته می‌شوند، نقض شده‌اند.

به‌عنوان‌مثال سازمان حفاظت محیط‌زیست یک دستورالعمل یا رویه‌ای را به تصویب می‌رساند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را لغو می‌کند. به‌هرحال استفاده از تکنولوژی روز توسط تولیدکنندگان می‌تواند نقطه پایانی بر این مشکلات باشد.

الزام به استفاده از تکنولوژی پیشرفته

در همین باره عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران و فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره الزام موتورسازان به استفاده از تکنولوژی ‌روز و پیشرفته به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «باتوجه به اینکه استفاده از موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل به‌خصوص در کلانشهرها هرروز بیشتر می‌شود، ضروری است صنعت تولید و نحوه استفاده از این وسیله‌نقلیه ساماندهی شود. در این راستا باید قوانین به‌گونه‌ای باشند که سازنده موتورسیکلت ملزم به توسعه و پیشرفت این صنعت شود، در غیر این صورت فقط به تولیده‌کننده خدمت شده و در این میان مردم متضرر می‌شوند. بنابراین ضروری است موتورسازان ملزم شوند تولید موتورسیکلت‌هایی را که به مردم آسیب می‌زنند، متوقف کنند، البته این اتفاق چند سال قبل در زمینه ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری اتفاق افتاد.»

این نماینده مجلس به تولید موتورسیکلت‌های پیشرفته و برقی در کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و توضیح داد: «در کشورهایی که از موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌شود، تکنولوژی تولید خود را به‌روز و پیشرفته کرده‌اند و حتی نحوه استفاده از آن هم تغییر کرده است. تایلند و هلند ازجمله کشورهایی هستند که علاوه‌بر برقی کردن موتورسیکلت‌ها، مسیر تردد موتورسیکلت‌ها را در معابر شهری و سازوکار قانونی استفاده از آن را مشخص کرده‌اند و بر همین اساس میزان اعتماد و رضایت مردم از موتورسیکلت زیاد است.»

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه وضعیت تردد موتورسیکلت در شهر تهران نابسامان است، گفت: «در مرکز تهران بالاترین حجم ترافیک و بی‌قانونی را از سوی موتورسواران شاهد هستیم و تعداد آنها هر روز هم بیشتر می‌شود. بنابراین ضروری است هرچه زودتر این وسیله‌نقلیه ساماندهی شود. البته مشکل فقط سخت‌افزاری نیست، بلکه فرهنگ‌سازی استفاده از این وسیله نقلیه هم بسیار مهم است.»

حسین‌زاده در پایان درباره وضعیت تولیدکنندگان موتورسیکلت و موتورسواران می‌گوید: «پیشنهاد من این است که دولت، موتورسازان را طی مدت زمان مشخصی ملزم کند تکنولوژی خود را پیشرفته و به‌روز کنند تا موتورسیکلت‌هایی تولید شوند که آلایندگی بسیار پایینی دارند و دوستدار طبیعت باشند. در این راستا دولت باید سیاست‌گذاری تشویقی از موتورسازان داشته باشد تا آنها هر چه سریع‌تر در این مسیر قدم بردارند و نوع تولید موتورسیکلت‌ها تغییر کند. همچنین قوانین و مقرراتی ازجمله تاکسی‌موتور برای جابجایی مسافر تدوین و قوانین و مقررات در زمینه موتورسواران اعمال شود. نکته مهم اینکه قانون نباید به نفع تولیدکننده موتورسیکلت وضع شود و دوبار همان موتورسیکلت‌ها تولید و به مردم تحویل داده شود. بنابراین تا زمانی‌که این مشکل از ریشه حل نشود، با سازوکار فعلی دردی از مردم دوا نمی‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =