قطعه سازان

انتظار کاهش قیمت و رونق بازار، تنها در صورت افزایش تولید برآورده می‎شود که خود در گرو تامین مالی است

به گزارش «اخبار خودرو»، از ابتدای تابستان امسال که بازار خودرو به سمت التهاب پیش رفت و تیراژ خودروسازان به دلایل مختلف با افت روبه‌رو شد، بحث کمبود نقدینگی و بدهکاری بزرگ خودروسازان به قطعه‌سازان و البته زیان چندهزارمیلیارد تومانی خودروسازان مطرح شد. این بدهکاری که روزبه‎روز بزرگ‌تر شد، قطعه‌سازان را در شرایط بدی قرار داد؛ قطعه‌سازان توان تولید قطعه‌ نداشتند و خودروسازان نیز به سبب کمبود قطعه با کاهش تولید مواجه شدند. کاهش تولید نیز نتیجه‌ای غیر از عدم تحویل خودرو به مشتریان و انباشت معوقات خودروسازان نداشت.

 تقریبا اوایل سال بود که بحث ضرورت کمک دولت به خودروسازان و پرداخت تسهیلات 30هزار میلیارد تومانی به این صنعت مطرح شد. با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت و روی کار آمدن رضا رحمانی نیز بحث افزایش تولید در دستور کار قرار گرفت. ضمن این‎که وزیر جدید خیلی زود به قولی که به خودروسازان و قطعه‌سازان داده بود، عمل کرد و 4هزارمیلیارد تومان تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار داد تا بخشی از تعهدات خود به قطعه‌سازان را پوشش دهند. البته قطعه‌سازان و خودروسازان خواستار دریافت تسهیلات بیشتری به منظور افزایش تولید شده‌اند.

تزریق نقدینگی باید ادامه‎دار باشد

در یکی، دو ماه گذشته تولید خودروسازان افزایش داشته و دو خودروساز درمجموع بیش‌از 4هزار دستگاه خودرو در روز تولید کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد باتوجه‌به انباشت معوقات خودروسازان این میزان تولید باید بیشتر از 4هزار دستگاه باشد.

این افزایش تولید نیازمند تزریق نقدینگی است، آن‎هم تا زمانی که خودروسازان این حجم از معوقات را پوشش دهند. درحال‎حاضر به سبب عدم تعادل در عرضه خودرو به بازار و مشکلات متعدد دیگر، بازار رونق یکی، دو سال گذشته خود را ندارد و برای به رونق رسیدن بازار، باید نقدینگی به خودروسازان تزریق شود.

این نقدینگی چه به‎صورت تسهیلات ارزان‎ از سوی دولت باشد، چه به‎صورت انتشار اوراق صکوک یا پیش‌فروش یا مشارکت در ساخت و... باید تا زمانی که اوضاع صنعت خودرو بسامان شود، ادامه پیدا کند. در غیر این صورت، نمی‌توان انتظار افزایش تولید، کاهش قیمت و رونق بازار را داشت.

خودروسازان؛ سوار بر خودرویی که سوخت ندارد!

در همین زمینه حسین قاضیان، کارشناس حوزه خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «بازار به رونق باز نخواهد گشت، مگر این‎که تزریق نقدینگی به خودروسازان انجام شود. این تزریق نقدینگی، از هر نوع روزهای قبل به هر شکلی که باشد، می‌تواند به خودروسازان کمک کند.»

وی با بیان این‎که به خودروسازان گفته می‌شود باید تولید را افزایش دهند، اما منابع کافی در اختیار این بخش قرار نمی‌گیرد، می‌افزاید: «صِرف تکلیف‎کردن به خودروسازان و این‎که به خودروساز بگوییم باید تولید کند و افزایش تولید داشته باشد و رضایت مشتری را به دست آورد، مانند این است که به یک راننده بگوییم خودرو را با 200کیلومتر بر ساعت براند، اما راننده بگوید من بنزین ندارم و بخواهد حداقل تا زمان رسیدن به پمپ بنزین به او بنزین بدهند تا از آن‌جا به بعد با سرعت حرکت کند. درحال‎حاضر وضعیت خودروسازان این‌گونه است.»

وی تاکید می‌کند: «خودروسازان سوار بر خودرویی شده‌اند که سوخت ندارد. اما این خودرو پتانسیل حرکت‌ کردن را دارد. یعنی تا پمپ‌ بنزین فاصله بسیاری دارند، اما در صورت رسیدنِ مختصر بنزینی می‌توانند به حرکت ادامه‌ دهند.»

این کارشناس حوزه خودرو ادامه می‎دهد: «وضعیت به این شکل است و باید نقدینگی بیشتری به خودروسازان تزریق شود تا بتوانند حرکت را ادامه دهند و به منابع مالی جدیدی دست پیدا کنند.» 

کسی در تولید زیان‎ده مشارکت نمی‎کند

قاضیان در پاسخ به این پرسش که اصولا تا چه زمانی امکان تزریق نقدینگی وجود دارد و چگونه قرار است تسهیلات بازپرداخت شود، اظهار می‌کند: «این نقدینگی در نهایت بازمی‌گردد؛ درحال‎حاضر تعداد بسیار زیادی خودرو همچنان به‎صورت ناقص وجود دارد و در صورت وجود نقدینگی، این خودروها تکمیل می‌شود و بخش دیگری از این نقدینگی به شبکه خودروسازان بازمی‌گردد. در غیر این‌صورت خیلی سخت است که بتوانند به تمام تعهدات خود با این سرعت عمل کنند.»

وی همچنین درمورد راه‌های دیگر خودروسازان برای جذب نقدینگی ازجمله مشارکت در سود می‌گوید: «زمانی خودروساز می‌گوید احتیاج به نقدینگی دارد و مشارکت در سود محصول ایجاد کرده و سرمایه‌های سرگردان را وارد سیستم می‌کند. در این روش بعد از تولید، سود را بین کسانی که در آن شرکت کرده‌اند، تقسیم می‌کند. اما چون محصولات همچنان زیان‌ده هستند، کسی در تولید آن مشارکت نمی‌کند. درحال‎حاضر بانک‌ها باید با روش‌هایی که می‌دانند تزریق پول را انجام دهند.»

به نظر می‌رسد تا رسیدن بازار به ثبات و رونق فاصله بسیاری وجود دارد که از بین بردن این فاصله جز افزایش تولید، راه دیگری ندارد. افزایش تولید نیازمند نقدینگی مناسب است و وزارت صمت درصورتی‎که می‌خواهد طرح فروش خودرو برمبنای حاشیه بازار به شکست نینجامد، باید تسهیلات مناسبی در اختیار خودروسازان قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =