کربن

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که اکثر خودروسازان نتوانسته‌اند سطح آلایندگی محصولات خود را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در شب افتتاحیه نمایشگاه ژنو خودروسازان اروپایی شدیدا درباره پاک بودن محصولات جدید فخرفروشی کردند، اما جدیدترین داده‌ها در خصوص آلایندگی کربنی خودروهای آن‌ها نشان‌گر آن است که ادعاهای مطرح شده تا حد زیادی پوچ و توخالی بوده است.

هارالد کروگر، مدیرعامل ب‌ام‌و در نشست خبری نمایشگاه ژنو اعلام کرد که کمپانی او به یک آینده الکتریکی متعهد است. او در صحبت‌هایش گفت: «آینده ما یقینا الکتریکی است و این موضوع بسیار باعث مباهات ماست که در اروپا در مجموع پیشتاز بازار خودروهای الکتریکی هستیم.

ما در تمام بخش‌های بازار مدل‌های الکتریکی را عرضه خواهیم کرد. مدل بسیار محبوب ب‌ام‌و X3 نخستین مدلی است که با سه نسخه پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود: پلاگین هیبرید، تمام الکتریکی و موتور احتراق درونی.» ب‌ام‌و همچنین در نمایشگاه ژنو نسخه پلاگین هیبرید مدل 330 سری 3 و نسخه‌های مختلف سدان سری 7 را به نمایش خواهد گذاشت.

مدل‌های پلاگین هیبرید برخلاف مدل‌های قبلی هیبرید که تنها در حرکت شارژ می‌شدند، این قابلیت را دارند که از طریق پریز شارژ شوند. مدل‌های پلاگین هیبرید امروزی در بهترین حالت می‌توانند حدود 80کیلومتر را با استفاده از نیروی برق پشت سر بگذارند. 

افزایش میانگین آلایندگی خودروسازان

مشکل اینجاست که اگرچه فروش مدل‌های دیزل ب‌ام‌و رو به کاهش است، اما میزان آلایندگی محصولات این شرکت در واقعیت رو به افزایش بوده است.

در گزارشی که دوشنبه گذشته توسط موسسه ژاتو دینامیکس منتشر شد، مشخص شده که میانگین آلایندگی دی اکسید کربن محصولات ب‌ام‌و در سال 2018 با افزایش 7.1 گرمی به‌ازای هرکیلومتر به 128گرم در هر کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

همزمان میانگین آلایندگی خودروسازی اروپا در سال گذشته با افزایش 2.4گرمی به 120.3 گرم به ازای هر کیلومتر رسیده که بالاترین سطح آلایندگی در 4 سال گذشته به شمار می‌رود. هدف اتحادیه اروپا این است که خودروسازی این منطقه تا سال 2021 میانگین آلایندگی خود را به 95گرم برسانند و بعد تا سال 2030 این میزان را تا 59گرم در هر کیلومتر کاهش دهند.

در صورتی که خودروسازان نتوانند به این اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنند، جریمه‌های سنگینی را متحمل خواهند شد. برند آئودی فولکس‌واگن نیز در موقعیت مشابهی قرار دارد.

براساس گزارش ژاتو در سال گذشته میانگین آلایندگی کربنی این خودروساز با افزایشی 3.3گرمی به 127.8گرم رسید.

در نمایشگاه ژنو آئودی نسخه‌های پلاگین هیبرید سدان‌های A6 و A8، کوپه A7 و شاسی بلند Q5 را به نمایش گذاشته است. مرسدس بنز در وضعیت بدتری قرار دارد زیرا در سال گذشته میانگین آلایندگی آن 10.5 گرم افزایش پیدا کرده و به 139.9گرم در هر کیلومتر رسیده است.

این در حالی است که تویوتا موفق شده است با بهبود 1.4گرمی میزان آلایندگی کربنی خود نسبت به سال قبل به جایگاه نخست دست پیدا کند و سطح آلایندگی خود را به 99.9 گرم در هر کیلومتر برساند. 

نگرانی خودروسازان از استانداردهای سختگیرانه

خودروسازی شدیدا نگران اهداف مصوب اتحادیه اروپا برای سال 2030 است. کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی PSA فرانسه در گفت‌وگو با نشریه لفیگارو گفت که این قوانین 13 میلیون موقعیت شغلی را در اروپا تهدید می‌کنند.

او گفت: «این موقعیت 13میلیون شاغل در خودروسازی را به خطر می‌اندازد و می‌تواند برخی از جوامع اروپایی را دچار تزلزل کند.» در ماه‌های اخیر اعتراضات «جلیقه زردها» در فرانسه که در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند، سیاستمداران فرانسه را تا حد زیادی دچار بحران کرده است.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که اکثر خودروسازان نتوانسته‌اند سطح آلایندگی محصولات خود را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهند. این امر خودروسازان را به استراتژی‌های گوناگونی واداشته است. 

راهبردهای جدید؛ چشم‌اندازهای متفاوت 

گروه خودروسازی فیات کرایسلر گفته اگر شریک مناسبی پیدا کند تشکیل یک ائتلاف یا ادغام را به عنوان یک گزینه در نظر خواهد گرفت. 

مایک منلی، مدیرعامل فیات کرایسلر به خبرنگاران گفت: «ما آینده‌ای مستقل و قدرتمند خواهیم داشت، اما اگر شریک رابطه یا ادغامی باشد که بتواند آینده‌ ما را تقویت کند، آن را در نظر خواهیم گرفت.» در نمایشگاه ژنو خودروسازان محصولات آینده‌گرایانه الکتریکی خود را به نمایش گذاشته‌اند. 

فولکس‌واگن از کانسپت تمام‌الکتریکی باگی خود رونمایی کرده و مزدا نیز شاسی‌بلندهای الکتریکی جدید را در غرفه خود به نمایش گذاشته است. در همین وضعیت در حالی‌که سران خودروسازی نگران چشم‌انداز اقتصادی اروپا، برگزیت و جنگ تعرفه‌ای ترامپ هستند؛ موسسه تحقیقاتی LMC اتوماتیو داده‌های خوشحال‌کننده‌ای را منتشر کرده است.

در ماه فوریه فروش خودرو در اروپای غربی 1.6درصد کاهش داشته اما نرخ فروش سالانه در ماه گذشته از 14.4میلیون به 14.9میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است. این مساله باعث شد که موسسه LMC پیش‌بینی قبلی خود در مورد رشد 0.6درصدی برای سال 2019 را تغییر ندهد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =