نشست خبری پایان سال انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران

نشست خبری پایان سال انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در این گردهمایی حسین نجاری و معصوم نجفیان، مدیران‌عامل شرکت‌های ساپکو ایران‌خودرو و سازه‌گسترسایپا، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان، یزدان‌بخش و باویلی به‌عنوان اعضای هیات مدیره این انجمن حضور یافتند. ارائه گزارش از عملکرد انجمن قطعه‌سازان ایران و فعالان صنعت خودرو در سالی که گذشت، اعلام برخی آمارها درخصوص نوسانات تولید، معرفی طرح‌های توسعه و پیشرفت این صنعت و برنامه‌های خودروسازان و قطعه‌سازان در سال پیش‌رو، از محورهای اصلی مطرح‌شده در این نشست به‌شمار می‌روند.  

در این نشست خبری، مدیران عامل ساپکو و سازه‌گستر و دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به دو سوال مطرح‌شده از سوی «دنیای خودرو» با ارائه توضیحاتی درخصوص 10هزار کانتینر قطعات دپو شده خودروسازان در گمرک‌ها، درباره دلایل تاثیر عجیب پرداخت تسهیلات چهار هزار میلیاردتومانی بر سرعت افزایش تولید در مدت زمان حدود یک‌هفته نیز توضیح دادند.

معصوم نجفیان، مدیرعامل سازه‌گستر سایپا:

SP100 خرداد 98 به بازار می‌آید

مدیرعامل سازه‌گستر سایپا با اشاره به این‎که پس از پرداخت تسهیلات  چهار هزار میلیارد تومانی و تزریق نقدینگی به زنجیره تامین، تولید سایپا به دو هزار دستگاه در روز رسید، گفت: «علت افزایش قابل‌توجه تولید به سرعت بعد از تزریق نقدینگی این بود  که آمادگی لازم قبل از این پرداخت‌ها در زنجیره تامین وجود داشت. بعد از آغاز اجرای این طرح، باتوجه به اطمینانی که برای قطعه‌سازان ایجاد شده بود، آن‎ها بلافاصله بعد از دریافت پول  برای افزایش تولید اقدام کردند.»

معصوم نجفیان با بیان اینکه این روند منجر به تثبیت تولید روزانه روی عدد 2هزار دستگاه شد، اظهار کرد: «پیش‌از این نیز خودروساز توان تولید این میزان خودرو در روز را داشت. اما به دنبال خودروسازان و افزایش مطالبات 120روزه قطعه‌سازان تا بیش از یک‌هزارمیلیارد، حجم تولید روند سینوسی پیدا کرده بود.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، صنعت خودرو را دارای دو ویژگی خاص دانست و افزود: «کالایی که در این صنعت تولید می‌شوند از جذابیت زیادی برخوردار است، همچنین این صنعت به خاطر ارتباط مستقیم با محیط زیست و فوق ایمنی و رقبای زیاد، ویژه و خاص به‌شمار می‌رود. این در حالی  که وجود تحریم‌ها در کشور ما، به دو ویژگی دیگر اضافه شده و صنعت خودرو را خاص‌تر کرده است.»

نجفیان با بیان این‎که تولید روزانه سایپا در سال 96 به 3هزار و 313دستگاه در دو شیفت رسیده بود، تاکید کرد: «اما در سال‌جاری به دلیل تحریم‌ها، تولید روزانه سایپا در مواردی تا 500دستگاه نیز کاهش یافت. 

اما پس‌از تزریق منابع مالی، امروز این تولید به دو هزار دستگاه رسیده است که قرار است تا پایان سال به 2500دستگاه نیز برسد.» وی حضور سلیمانی، مدیرعامل جدید سایپا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «استراتژی‌های جدیدی که در سایپا تدوین و ابلاغ شده است، موتورمحرکه این گروه خودروسازی است که دو هدف افزایش تولید و فروش را دنبال می‌کند. باید توجه داشت تحقق این اهداف با بحث افزایش خودکفایی صورت خواهد گرفت.»

مدیرعامل سازه‌گستر، هدف تولید سایپا در سال 98 را 700هزار دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: «550هزار دستگاه از این میزان مربوط به خودروهای داخلی خواهد بود. ضمن اینکه افزایش فروش محصولات با در نظر داشتن موضوع کاهش ارزبری نیز از اهداف مهم سایپا در سال پیش‌رو است.»

نجفیان با اشاره به برنامه‌های خودکفایی سایپا، تاکید کرد: «نمایشگاهی به این منظور در این گروه خودروسازی ایجاد شده است و قطعات «های‌تِک» خودروها در آن به نمایش درآمد. به این ترتیب هر قطعه‌سازی که بتواند با کیفیت بالا و قیمت رقابتی قطعات موردنظر را تولید کند، ظرف یک هفته قراردادها را در اختیار خواهند داشت تا بتوانند برای سال آینده شاهد جهشی در گروه سایپا باشیم.»

وی درخصوص برنامه‌های سال آینده سایپا، توضیح داد: «امیدواریم با حمایت کافی، توسعه محصول خود را که همان تولید خودرو کوییک است و بازار خوبی هم دارد،  ادامه دهیم. همچنین SP100 را از خرداد سال آینده برای عرضه به بازار آماده خواهیم کرد.»

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‎سازان:

برنامه تثبیت یا کاهش قیمت خودرو در سال98

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درخصوص افزایش غیرقابل انتظار تولید خودرو بلافاصله بعد از پرداخت تسهیلات دولتی به قطعه‌سازان گفت: «البته این روند چند روز و کمتر از یک هفته نبود، بلکه سه‌هفته طول کشید. این در حالی است که ما از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودیم از زمانی که نقدینگی به زنجیره تامین تزریق شود، طی شش تا هشت هفته تولید را افزایش می‌دهیم. خوشبختانه درحال‌حاضر این کار را طی سه تا چهار هفته انجام دادیم.»

مازیار بیگلو با اشاره به اینکه همزمان با آغاز روند پرداخت راه‌حلی هم برای تعدیل قیمت قطعات ارائه شد، اظهار کرد: «درواقع همان هفته‌ای که اعطای تسهیلات نهایی شد، مجوز افزایش قیمت قطعه‌سازان نیز اخذ شد. تا پیش از آن شرایط برای قطعه‌سازان مبهم بود و مطمئن نبودند قیمت قطعاتی که می‌دهند، اصلاح خواهد شد یا خیر. در نتیجه طی 15روز ابتدای بهمن‌ماه جو بسیار مثبتی میان تامین‌کنندگان ایجاد شد. موضوعی که می‌توانست چند ماه قبل از آن یعنی در مردادماه اتفاق بیفتد.»

وی با بیان این‎که حجم قابل‌توجهی از قطعات واردشده توسط قطعه‌سازان در گمرکات کشور بود که پولی برای ترخیص آنها وجود نداشت، تصریح کرد: «چون نه‌تنها باید مابه‌التفاوت نرخ دلار 4200تومانی با ارز نیمایی پرداخت می‌شد، بلکه تضمینی هم وجود نداشت که پس از این پرداخت، آیا قطعه‌سازان قطعه را با قیمت واقعی تحویل می‌گیرند یا خیر. اما بعد از پرداخت تسهیلات، قطعه‌سازان به سرعت این روند را طی کردند و امکان افزایش تولید خودرو به سرعت فراهم شد.»

بیگلو همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری با توضیح فعالیت انجمن قعطه‌سازان در سالی که گذشت، تاکید کرد: «در سال جدید امیدواریم با تمرکز بر سه موضوع بتوانیم قیمت‌ها را تثبیت یا کاهشی کنیم. افزایش سطح خودکفایی و کاهش ضریب مصرف ارزبری در خودروها و افزایش تیراژ دو محور اصلی مدنظر در این مسیر هستند. تا زمانی که تیراژ تولید تثبیت نشده یا افزایش نیابد، عملا امکان کنترل قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. در عین حال محور سوم درخواست آزادسازی واردات بدون انتقال ارز است. عاملی که باعث شد بتوانیم تحریم‌های سال 91 و 92 را به خوبی پشت سر بگذاریم. این در حالی است که الان با ممنوعیت ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز مواجهی هستیم و ما را مجبور می‌کنند از کانال بانکی اقدام کنیم. این موضوع روند دور زدن تحریم‌ها را بسیار دشوار می‌کند.»

حسین نجاری، مدیرعامل شرکت ساپکو:

تولید 301 را با افزایش عمق ساخت داخل پیش می‌بریم

مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه شروع دور جدید تحریم‌ها همزمان چند پیامد منفی همزمان را به‌دنبال داشت، درخصوص دلیل دپو 10هزار کانتینر قطعات خودرو در گمرکات کشور گفت: «نخست‌آنکه خرید از سازنده‌های خارجی باید با قیمت‌های جدید ارز صورت می‌گرفت که این امکان به دلیل مشکل در تامین نقدینگی به شدت دشوار شد. دوم این‎که تا پیش از تحریم‌ها امکان خرید یوزانس وجود داشت اما بعد از تحریم‌ها ناچار به پرداخت کامل پول بودیم. مساله سوم این بود بانک‌هایی که تعاملات مالی را از طریق آنها انجام می‌دادیم، تا 25درصد سود اضافه‌تر درخواست می‌کردند به شکلی که نیاز به نقدینگی برای همان کاری که قبل از تحریم انجام می‌دادیم، به چهار برابر رسیده بود.»

حسین نجاری در ادامه با بیان اینکه همه این‌ها قطعات خودرو نیستند، تاکید کرد: «بیشتر این کانتینرها شامل قطعات سی‌کی‌دی مربوط به خودرو دانگ‌فنگ است و بعضی از آن‎ها محتوی ورق و... هستند. ترخیص این کانتینرها به حجم زیاد نقدینگی نیاز دارد که خودروساز به سادگی  توان پرداخت آن را ندارد.» 

وی با اشاره به این‎که از 15مردادماه به بعد دیگر امکان ترخیص کالا با ارز 4200تومانی وجود نداشته است و همه باید مابه‌التفاوت می‌پرداختند، اظهار کرد: «چون حجم نقدینگی محدود بود، محل مصرف آن باید براساس اهمیت انتخاب می‌شد. البته اکنون این مشکل در حال حل‎شدن است. اگرچه اینها قطعاتی نیست که بگوییم اگر ترخیص می‌شدند، امکان تکمیل خودروها و تحویل به مشتری به وجود می‌آمد.»

نجاری در پاسخ به این سوال روزنامه «دنیای خودرو» مبنی بر اینکه چرا خودروسازان از تسهیلات پیشنهادی گمرک برای ترخیص این کانتینرها استفاده نکردند، تصریح کرد: «مدارک در این زمینه موجود است. کالایی که قبلا امکان ترخیص آن با 10میلیارد تومان وجود داشت، حالا با 100میلیارد تومان ترخیص می‌شود. این نقدینگی وجود ندارد و راه‌های تامین آن نیز بسیار دشوار است.»

وی با بیان این‎که در نیمه‌دوم سال‌جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ما فقط با 2هزار و500میلیارد تومان افزایش قیمت قطعاتی مواجه بودیم که باید از قطعه‌سازان می‌گرفتیم، ادامه داد: «این در حالی است که بانک مرکزی لیست میزان ارزی را که توسط ایران‌خودرو دریافت شده است، در اختیار قوه قضائیه قرار داده است و ما مجبوریم برای هرکدام از این مصارف به قوه قضائیه پاسخگو باشیم.»

به گفته وی، بسیاری از قطعاتی که درحال‌حاضر در گمرکات کشور دپو شده‌اند، به صورت یوزانس وارد شدند و تنها 20درصد هزینه آن پرداخت شده است. مابقی پول در اختیار کونلون بانک چین قرار گرفت که این بانک پول را به تولیدکننده خارجی منتقل نکرد. حالا برای ترخیص مشخص نیست چطور باید دوباره پول سازنده خارجی را بپردازیم.

مدیرعامل ساپکو در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد: «امروز با روند سریع تغییرات صنعت خودرو و قوای محرکه در دنیا روبه‌رو هستیم. به همین دلیل طی بازنگری در ساخت داخل قطعات، خودرو را به پنج مگاماژول شامل قوای محرکه، برق و الکترونیک و نرم‌افزای، بدنه و سیستم‌های تکمیلی بدنی، شاسی و تزیینات داخلی و خارجی تقسیم کردیم. در بعضی از این مگاماژول‌ها عمق خودکفایی ما بالا بوده اما در زمینه برق و الکترونیک و نرم‌افزاری عمق ساخت داخل پایین است.»

حسین نجاری با بیان این‎که طی شش‌ماه ابتدای سال‌جاری تلاش کردیم برای جلوگیری از توقف فعالیت قطعه‌سازان قیمت‌ها را تعدیل کنیم با وجود اینکه این اقدام به زیان‌دهی گروه صنعتی ایران‌خودرو منجر شد، تاکید کرد: «در شش ماه دوم نیز بر اساس نرخ ارز نیمایی قیمت‌ها را تعدیل کردیم. به این ترتیب تاکنون بیش از دو هزار و 300میلیارد تومان تعدیل به حساب قطعه‌سازان منتقل شده است. ضمن اینکه مشکل نقدینگی نیز با تزریق این ۲هزار میلیارد تومان موقتا از بین رفته است.»

 وی با اشاره به بهبود شرایط تولید ظرف یک ماه گذشته، تاکید کرد: «اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم و قیمت‌ها را کنترل کنیم و محصولاتی با تکنولوژی جدیدتر عرضه کنیم، راهی جز افزایش عمق ساخت داخل نداریم. به همین دلیل در ساپکو مصوب کردیم که هر سال ۱۰‌درصد کاهش ارزبری داشته باشیم.»

وی در ادامه افزود: «اجرای بخش اول این برنامه به دلیل وجود زمینه لازم در قطعه‌سازی‌ها، راحت‌تر است. ما درحال برنامه‌ریزی برای بخش‌های دیگر هستیم و به این مناسبت نمایشگاهی برای جذب تامین‌کنندگان جدید در ساپکو برگزار کرده‌ایم و قصد داریم عمق ساخت داخل را به بیش‌از ۸۵درصد برسانیم.»

نجاری همچنین د خصوص روند اجرای پروژه ۳۰1، گفت: «برای ساخت پژو 301، قراردادها را دوجانبه و میان ساپکو و سازندگان تنظیم خواهیم کرد. به این ترتیب قرارداد ۱۵۰ هزار دستگاهی به مدت ۳ سال بسته می‌شود که تقریبا کارهای آن انجام و روند اجرا آغاز شده است.»

وی با اشاره به این‎که تا پیش از تحریم‌ها و خروج پژو از کشور، تا ۶۴درصد در خودکفایی ۳۰۱ پیش رفته بودیم، بیان کرد: «قبلا حدود ۷هزار میلیارد تومان قرارداد سه‌جانبه با سازندگان منعقد کرده بودیم که بر اساس آن قالب‌های بسیاری از قطعات ساخته شده است. قرارداد باقی مانده قطعات را نیز ظرف سه ماهه اول سال آینده امضا می‌کنیم تا بتوانیم ۳۰۱ را با عمق ساخت داخل بالا به تولید برسانیم و این روند را در مورد خودروهای دیگر نیز استفاده کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =