دنا پلاس اتوماتیک پلاگین هیبریدی

برای تولید خودرو دنا هیبرید در گام نخست، باید صنعت خودرو این استراتژی را تدوین کند که آیا به‌دنبال تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی است یا خیر؟

افزایش روزافزون تولید خودروها و آلودگی ‌هوا، کمپانی‌های خودروساز را برآن داشت که راهکاری جهت حل این معضل پیدا کنند. نتیجه تحقیقات مهندسان منجربه طراحی و تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی شد. در دو دهه اخیر عزم و انگیزه جدی در خودروسازی جهان برای تولید و توسعه خودروهای هیبرید و الکتریکی شکل گرفته است. این جهت‌گیری برای کاهش وابستگی سیستم حمل‌ونقل به سوخت‌های فسیلی و بهینه‌سازی مصرف انرژی به وجود آمد. 

تکنولوژی‌هایی که در راستای دست‍‌یابی به این هدف تولید شدند، در سال‌های اخیر مبدل به فن‌آوری‌های«های‌تِک» و استراتژیک شدند.  در سال‌های اخیر کمپانی‌های خودروساز داخلی برای پیوستن به این سیاست جهانی اقدام به طراحی و تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی کرده‌اند. اغلب خودروهای تولیدشده توسط این کمپانی‌ها درحد نمونه اولیه هستند. دلایل مختلفی ازجمله نبود زیرساخت مناسب، عدم تامین بودجه و نداشتن دانش یا تکنولوژی کــــــافی برای تولید سیستم‌ها و قطعات این خودروها، مانع از تولید انبوه آن‌ها شده است. 

دستاوردهای ایپکو

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در شرکت ایپکو نمایشگاهی از توانمندی و دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید قطعات خودروهای هیبرید برگزار شد. در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌ساز حضور داشتند. در این نمایشگاه قطعات الکترونیکی، کنترلی و سل‌های باتری خودرو هیبرید دنا به‌چشم‌می‌خوردند.

به‌گفته ایمان چیت‌ساز هدف از برگزاری این نمایشگاه، شناسایی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌ساز است و اگر تولید انبوه خودرو دنا هیبرید شروع شود، از توانمندی این شرکت‌ها استفاده خواهد شد.

مدیر اجرایی پروژه هیبرید در شرکت ایپکو بیان کرد: قطعات مهمی مانند ECU و VCU خودروهای هیبرید که ساخت داخل هستند، به نمایش گذاشته شده است. شرکت‌هایی که در این نمایشگاه  حضور دارند با ارائه قیمت رقابتی و در صورت انتخاب توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو یا ساپکو باید به‌منظور تولید انبوه با یکدیگر همکاری کنند. محصولاتی که توسط این شرکت‌ها در نمایشگاه ارائه شده، نشان از توانمندی آن‌ها دارد اما برای تولید انبوه نیاز به سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی است.

چرا دنا هیبرید تولید نمی‌شود؟

برای تولید خودرو دنا هیبرید در گام نخست، باید صنعت خودرو این استراتژی را تدوین کند که آیا به‌دنبال تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی است یا خیر؟ در گام دوم باید دولت به رفع مشکلات خودروسازان اقدام کند تا با ارائه طرح‌های تشویقی و همچنین تامین منابع مالی، دنا وارد فاز تولید انبوه شود.

مدیران اجرایی این پروژه همگی معتقدند درحال‌حاضر شرایط لازم برای تولید این خودرو فراهم است. اما این سوال مطرح می‌شود در صورت تولید انبوه دنا هیبرید، این خودرو چه قیمتی خواهد داشت؟

ازآنجا که قیمت هر محصول را تیراژ آن معین می‌کند، بنابراین درصورتی‌که تیراژ منطقی آن معادل 10‌هزار دستگاه در سال باشد، با توجه به نرخ ارز، قیمت آن در بازه 18 تا 20هزار دلار خواهد بود.

به‌نظر برخی کارشناسان این قیمت برای محصول تولیدداخل در قیاس با نمونه‌های وارداتی از قیمت رقابتی برخوردار است. حال اما به‌گفته یکی از مدیران شرکت ایپکو درحال‌حاضر استانداردهای تولید خودروهای الکتریکی و هیبرید در صنعت خودرو چندان تعریف نشده است. در این راستا باید پس از تعریف استاندارد، خودروسازان با همکاری سازمان استاندارد اقدام به تدوین آن کنند. 

شرکت‌هایی که خودروهای هیبرید تولید می‌کنند

در این نمایشگاه برخی مهندسان شرکت مپنا حضور داشتند و خودرو 405 هیبریدشده توسط این شرکت را معرفی کردند. مپنا با قرار دادن موتورهای الکتریکی در چرخ‌های عقب  اقدام به هیبرید کردن  پژو 405 کرده است.

این شرکت در زمینه طراحی و تولید ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز پیشرو بوده و اکنون نیز در حال راه‌اندازی جایگاه‌های شارژ خودرو و موتورسیکلت‌های هیبرید و برقی در برج‌میلاد تهران است. به‌گفته مهندسان این شرکت، مپنا توانایی تولید قطعات الکتریکی و الکترونیکی موردنیاز خودروهای برقی و هیبرید و همچنین جایگاه شارژ آن‌ها در کشور را دارد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =