نکته عجیبی که باید بدانید بالاتر بودن بیشینه سرعت هوندا بر کمری است. تویوتا کمری با 186 کیلومتر بر ساعت شاید خیلی سریع به نظر برسد اما هوندا آکورد با داشتن شتابی کمتر می‌تواند تا 208 کیلومتر بر ساعت هر برسد.

قانونی نانوشته در صنعت خودروسازی می‌گوید: «اکثر خودروهای قدرتمند بنا به دلایلی متعدد از زیبایی ظاهر چندان بالایی برخوردار نیستند». البته گفتن این جمله بدان معنا نیست که این خودروها ظاهر خوبی ندارند اما خب اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت که زیبایی سایر هم‌رده‌های خود را ندارند. این جمله در مورد خودروهای ژاپنی بیش از هر چیزی صدق می‌کند و بنا به دلایلی، خودروهای ژاپنی از آن دست خودروهای بزرگ با ظاهر معمولی، اما قدرتمند هستند. صحت این ادعا را می‌توانیم به‌راحتی در ساخته برندهایی چون تویوتا و هوندا ببینیم؛ مخصوصاً مدل‌هایی چون تویوتا کمری و هوندا آکورد. هردوی این خودروها از جذابیت ظاهری چندانی برخوردار نیستند اما در پوسته خود قدرتی پنهان کرده‌اند که با هر خودرویی قابل قیاس نیست. البته ویژگی‌های هرکدام به جزئیات بسیاری تقسیم می‌شود که قصد داریم در این بخش به بررسی آن‌ها بپردازیم و یک سؤال مهم را پاسخ بدهیم؛ تویوتا کمری بخریم یا هوندا آکورد؟

برای شروع و بررسی ارزش خرید تویوتا کمری و هوندا آکورد می‌توانیم از موتور و نیروی محرک آن‌ها شروع کنیم. موتوری قدرتمند که در هردوی این خودروها بر 4 سیلندر 16 سوپاپه سوار شده است. بااین‌حال این موتور با خرید هوندا آکورد تنها 2350 سی‌سی است و حداقل 200 سی‌سی از تویوتا کمری کمتر است. از همینرو این میزان حجم به با 6400 دور در هر دقیقه تنها موفق به تولید 185 اسب بخار می‌شود و این میزان در مقابل رقیبش اصلاً قابل‌قبول نیست. این یعنی با خرید تویوتا کمری می‌توانید با دویست دور کمتر، یعنی 6200 دور به قدرتی نزدیک به 205 اسب بخار برسید. از طرفی این مقایسه تنها به قدرت خروجی ختم نمی‌شود و هوندا آکورد شتاب اولیه کمتری نسبت به کمری دارد. برای مثال اگر تویوتا کمری با 7.6 ثانیه حد صفر تا صد کیلومتر را می‌شکند، هوندا آکورد با 2 ثانیه تأخیر و در 9.8 ثانیه به این نقطه می‌رسد.

بااین‌حال نکته عجیبی که باید بدانید بالاتر بودن بیشینه سرعت هوندا بر کمری است. تویوتا کمری با 186 کیلومتر بر ساعت شاید خیلی سریع به نظر برسد اما هوندا آکورد با داشتن شتابی کمتر می‌تواند تا 208 کیلومتر بر ساعت هر برسد. این نکته هم تنها قسمت عجیب این مقایسه نیست. برای مثال موتور بسیار قدرتمند کمری تنها 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند و این میزان در هوندا آکورد به 7.6 لیتر هم می‌رسد. البته باید ذکر کرد که این مقایسه‌های عجیب معمولاً در مورد خودروهای مشابه رخ می‌دهند و دلیلی بر بد بودن هیچ‌یک از این مدل‌ها نیستند. فقط قبل از هر تصمیم حواستان به میزان استهلاک خودرویی که می‌خرید باشد.

در ضمن همیشه و قبل از خریدن هر مدلی باید دستگاه‌های ایمنی آن را چک کنید و این موضوع در مورد این مقایسه نیز صدق می‌کند. از همین رو باید اشاره کرد که خریدوفروش تویوتا کمری و هوندا آکورد به‌هیچ‌عنوان تحت قضاوت ایمنی قرار نمی‌گیرد و هر دو این خودروها از استانداردهای کافی برخوردارند. اگرچه تویوتا کمری ایمن‌تر به نظر می‌رسد و به ست‌های ترمز بیشتری مجهز شده است. برای مثال: «ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻨﺘﺮل ﻟﻐﺰش ﺧﻮدرو TRC - ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻨﺘﺮل ﭘﺎﯾﺪاری ﺧﻮدرو VSC - ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻤﮑﯽ ﺗﺮﻣﺰ BAS - سیستم‌های ﮐﻤﮏ ﻫﺪاﯾﺘﯽ و ﮐﻨﺘﺮﻟﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ - ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮزﯾﻊ ﻧﯿﺮوی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺗﺮﻣﺰ EBD - ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺮﻣﺰ ﺿﺪ ﻗﻔﻞ ABS - ﺗﺮﻣﺰ ﻋﻘﺐ دﯾﺴﮑﻰ - ﺗﺮﻣﺰ ﺟﻠﻮ دﯾﺴﮑﻰ ﺧﻨﮏ ﺷﻮﻧﺪه» تنها بخشی از ویژگی‌های ایمنی این خودرو هستند. این در حالی است که هوندا آکورد تنها از 4 ست ترمزی «ABS - EBD - VSA – BA» بهره می‌برد. علاوه بر تمامی این موارد، کیسه هوای زاﻧﻮﯾﻰ راﻧﻨﺪه - پرده‌ای - راﻧﻨﺪه و سرنشین ﺟﻠﻮ - ﺟﺎﻧﺒﻰ ﺳﺮﻧﺸﯿﻨﺎن ﺟﻠﻮ در هر دو این خودروها حضور دارند و در مدل‌های EXA هوندا آکورد به مجموع 8 کیسه هوا می‌رسند.

در ضمن به همه این موارد در تویوتا کمری، می‌توانید امکانات رفاهی مشترک زیر را اضافه کنید تا ارزش خرید خودرویتان مشخص شود. این امکانات موارد زیر را شامل می‌شوند.: «گرم‌کن صندلی‌های ﺟﻠﻮ - صندلی‌های ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ - آﯾﻨﻪ وﺳﻂ اﻟﮑﺘﺮوﮐﺮوﻣﯿﮏ - ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﻄﺒﻮع خودکار باقابلیت ﺗﻨﻈﯿﻢ دوﮔﺎﻧﻪ دﻣﺎ ﺑﺮای ﺳﺮﻧﺸﯿﻨﺎن ﺟﻠﻮ - ﭘﺮده شیشه‌های ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ورود ﺑﺪون ﮐﻠﯿﺪ و دﮐﻤﻪ اﺳﺘﺎرت - سنسورهای ﭘﺎرک ﺟﻠﻮ - سنسورهای ﭘﺎرک ﻋﻘﺐ - دورﺑﯿﻦ ﻋﻘﺐ ﻫﻤﺮاه باقابلیت ﻧﻤﺎﯾﺶ در ﻣﺎﻧﯿﺘﻮر - ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻤﮏ ﭘﺎرک»

به‌هرحال وقتی صحبت از خرید یک خودرو خارجی با قیمتی بالا می‌شود ناخودآگاه باید تمامی جوانب را بررسی کرد و انتخابی آگاهانه انجام داد. از همینرو با قطعیت می‌توان گفت قیمت تویوتا کمری در رنج خودروهای 500 میلیون تومانی قرار دارد که در همین رنج قیمت، هوندا آکورد در مدل‌های 2016 آن به‌مراتب خودرو مستحکم و سریع‌تری است. همچنین همیشه می‌توان مدل‌های سفارشی‌اش را هم پیدا کرد که از آپشنهای بیشتری برخوردارند . اگر نظر ما را می‌خواهید هوندا آکورد بخرید؛ شاید زیبایی خودروهایی چون پورشه را نداشته باشد اما قطعاً به قدرت آن‌هاست!

منبع : ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =