سفرهای نوروزی

بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، در بهار 97، ٦٩درصد از حدود ٢٥میلیون خانوار کشور، حداقل یک سفر داشته‌اند که تعداد خانوارهای سفر رفته نسبت به بهار ١٣٩٦، ١,١درصد افزایش داشته است

به گزارش «اخبار خودرو»، خاصیت نوروز، بازنمایی زندگی دوباره و تجدیدحیات است و بسیاری آن را فرصتی مغتنم برای تجدید انرژی سالانه می‌دانند و از این رو راهی جاده‌ها می‌شوند. جاده‌هایی که گاه قفل می‌شوند از حجم حیات و گاه تاب نمی‌آورند این شور را و بستر مرگ می‌شوند برای آنان که گویی با اجل در جاده‌ها رقابت می‌کنند و در چنگالش می‌افتند. به خصوص کسانی که باور ندارند جاده‌های مرگ در کمین نشسته‌اند و گاهی با همدستی خودروهایی که تاب سرعت و جاده را ندارند و غفلت خود، در چاله مرگ گرفتار می‌شوند.  مرگ؛ رسم نوروز و نشاط سفر نیست، هرچند رسم دنیا حیات و ممات را به هم آمیخته است، گاه با پای خود می‌روی و گاه اجل تو را با خود می‌برد.

افزایش تعداد سفر در نوروز   

طبق اعلام مرکز آمار ایران،‌ در بهار سال ١٣٩٧، حدود  ١١٣میلیون سفر انجام شده است که این عدد در مقایسه با آمار سال قبل، افزایش ٩, درصدی را نشان می‌دهد.

تعطیلات نوروز، یکی از بهترین فرصت‌ها برای سفر است به‌خصوص هفته ابتدایی آن که همه صنوف در تعطیلات به سر می‌برند.

  استان‌های برتر در جذب مسافر

بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، در بهار 97، ٦٩درصد از حدود ٢٥میلیون خانوار کشور، حداقل یک سفر داشته‌اند که تعداد خانوارهای سفر رفته نسبت به بهار ١٣٩٦، ١,١درصد افزایش داشته است و تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، بیش‌از ١١٢میلیون سفر بوده است.  

استان‌هایی که به‌عنوان اصلی‌ترین مقاصد گردشگری و سفر انتخاب شده‌اند، عبارتند از خراسان‌رضوی، مازندران، تهران، فارس، اصفهان، گیلان، هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان‌شرقی و غربی.

  مسافران، مراقب باشند

در آستانه نوروز و آغاز سفرهای نوروزی یکی‌از تاکیدات پلیس رعایت قانون از سوی مسافران، اطمینان از وضعیت خودرو و آغاز و انجام سفر با نشاط کامل است. طبق تجربیات سال‌های گذشته، افزایش تعداد سفرها همواره با افزایش تصادفات و مرگ یا معلولیت همراه بوده است. به‌گفته سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور‌ در تعطیلات نوروزی سال 97، هزار و ۲۱ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.  طبق اعلام پلیس‌راه استان‌های فارس، کرمان، اصفهان، سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان رکورددار بیشترین کشته‌های تصادفات رانندگی در نوروز 97 بودند.

آمار کشته‌ها و حوادث جاده‌ای هر‌سال افزایش داشته‌، این در حالی است که پلیس اقدامات مراقبتی بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است که از آن جمله می‌توان به تجهیز راه‌ها به دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت‌تخلفات و همچنین افزایش نیروهای انسانی مستقر در جاده‌ها اشاره کرد اما همچنان شیب تصادفات و مرگ در جاده‌‌ها رو به افزایش است. 

در سال 96، سازمان هلال‌‌احمر گزارشی منتشر کرد که طبق آن در نوروز 96 در هر 45‌دقیقه یک نفر جان خود را در تصادفات از دست داده است. طبق این گزارش تصادفات جاده‌ای نوروز 96 نسبت‌به سال قبل از‌آن رشد 9‌درصدی را تجربه کرده است. به‌‌گفته سردار مومنی، جانشین فرمانده نیروی‌انتظامی، در نوروز ۹۶ هر ۷۱ دقیقه، یک نفر بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده است. هر چند این اختلاف زمان، درنهایت تاثیر چشمگیری در تعداد کشته‌های نهایی دارد اما مرگ‌های جاده‌ای حاصل از تصادف چنان بالاست که آن را با کشته‌های جنگ تحمیلی مقایسه می‌کنند.

هر‌چند در این قیاس جنگ از جاده شکست می‌خورد و در رسبه دوم قرار می‌گیرد. اگر تعداد کشته‌های جنگ سالانه 15 هزار نفر بوده اما سالانه 20 هزار نفر میان جاده و پاره‌های آهن خودرو جان می‌دهند.

شدر آمارهای نهایی همچنان نیروی انسانی یا همان رانندگان مقصر اصلی در تصادفات شمرده می‌شوند و ایمنی جاده‌ها و خودروها در رتبــه‌های بعدی قرار می‌گیرند، از این‌رو تعداد جاده‌های حادثه‌خیز طی سال‌های گذشته همچنان عددی ثابت بوده و کیــفیت خودروها نیز با وجود جهش قیمتی تغییری نـکرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =