کد خبر: 224458
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
آریو

برای تشخیص زوتی از آریو اتومات حتما نیاز نیست به پشت خودرو و آرم آن نگاه کنیم بلکه یکی از تفاوت‌های زوتی اتوماتیک سانروف برقی آن است که در سایپا اریو وجود ندارد.

 زوتی z300  درواقع همان آلیون تویوتا است که امتیاز آن سال 2010 از سوی یک شرکت چینی خریداری شد. اگرچه با جست‌وجو کردن نام آن در سایت دیوار شاهد مدل‌های مختلف این خودروی وارداتی هستیم اما علاوه بر آن سایپا هم دقیقا همان مدل را از سال 2015 وارد بازار ایران کرده است. بنابراین امروز دو خودروی مشابه اما با دو نام مختلف در قسمت خرید و فروش خودرو دست دوم دیوار می‌بینیم. حالا این سوال ممکن است برایتان پیش بیاید که کدام یکی بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید گزارش زیر را بخوانید.

قدیمی‌ترین زوتی دست دوم در بازار ایران به یک مدل سال 1393 یا 1394 برمی‌گردد. که قیمتی که صاحبان آن برایش گذاشته‌اند بین 90 تا 100 میلیون تومان متغیر است. این درحالی است که قیمت خرید اریو مدل 1395 حدود 85 میلیون تومان است.

مقایسه زوتی با اولین مدل آریو

آریو در مقایسه با زوتی خودروی جدیدتری محسوب می‌شود اما این دو در برخی مشخصات با هم متفاوتند. برای مثال هم آریو و هم زوتی موتورهای 1.6 لیتری دارند اما آریو در مدل دنده‌ای یک پیشرانه 1.5 و همچنین یک پیشرانه 1.6 لیتری هم تولید کرده که با گیربکس دنده‌ای عرضه می‌شود. نسخه اتومات اریو فقط یک پیشرانه 1.6 لیتری دارد. بنابراین پیشرانه زوتی و آریو اتومات با هم متفاوت نیستند. پس علت این تفاوت قیمت در چیست؟

برای تشخیص زوتی از آریو اتومات حتما نیاز نیست به پشت خودرو و آرم آن نگاه کنیم بلکه یکی از تفاوت‌های زوتی اتوماتیک سانروف برقی آن است که در سایپا اریو وجود ندارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو به امنیت بالاتر زوتی برمی‌گردد. زوتی دو ایربگ در جلو و چهار ایربگ جانبی و پرده‌ای دارد. این در حالی است که در آریو تنها از دو کیسه هوا استفاده شده.

دوربین عقب امکان دیگری است که در آریو به کار گذاشته نشده ولی در زوتی استفاده شده است. همچنین زوتی برخلاف آریو از سیستم تهویه هوا برخوردار بوده.

مهم‌ترین تفاوت این دو را باید امکان کروز کنترل زوتی بدانیم. کروز کنترل که بیشتر مناسب سفرهای بین شهری بوده شاید شاخص مهمی برای تفاوت قیمت این دو شده اما در عین حال هنوز در ایران کارایی زیادی پیدا نکرده است. ضمن اینکه کروز کنترل تا حدی از سرعت خودرو کاهش می‌دهد و این کاهش سرعت برای خودرویی مانند زوتی که به خودی خود پیشرانه‌ای ضعیف دربرابر جثه‌اش دارد کمی آزاردهنده است.

در کنار همه این ویژگی‌ها، اریو شاسی قوی و آیرودینامیک بالایی دارد و شیشه‌های آن از قابلیت خنثی کردن ضربه‌های شدید برخوردار است؛ طوری که سال ۲۰۱۲ در تست تصادفc-ncacap  از نظر ایمنی به این خودرو پنج ستاره تعلق گرفت.

ویژگی‌های متفی مشترک

هر ویژگی منفی که وجود داشته باشد بین زوتی و آریو مشترک است. این دو ملقمه‌ای از میتسوبیشی، تویوتا هستند که به همین دلیل گاهی ضعف‌هایی را در بدنه و پیشرانه نشان می‌دهند و گاهی نمایش دهنده ضعف هایی در گیربکس و موتور هستند.

ویژگی منفی دیگر آن ظاهر قدیمی و بدون هیجان این خودرو بوده که به احتمال زیاد همین موضوع منجر به فروش حق امتیاز طراحی آن از سوی تویوتا شده است. چراکه این طراحی محافظه‌کارانه نتوانسته مورد مناسبی برای بلندپروازی‌های تویوتا باشد.

با این حال در مقایسه با بازار ضعیف خودروی داخلی، بودجه محدود می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید اریو باشد. در این صورت می‌توان با وارد کردن نام آریو یا زوتی در سایت دیوار به بررسی انواع مختلف آگهی‌های یک هفته گذشته از این خودرو پرداخت و خودروی مناسب خود را انتخاب کرد.

منبع ‌:‌ ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =