کد خبر: 224506
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
جگوار XE

یکی از مدل‌های محبوب جگوار در مناطق آزاد، جگوار XE بوده که به‌تازگی به جمع خودروهای این کمپانی پیوسته است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، نسخه XE 25t از این سدان کامپکت انگلیسی توسط خبرنگار «دنیای خودرو» در جزیره کیش مورد بررسی قرار گرفته است که نتیجه آن را  می‌خوانید.

کابین لوکس

کابین جگوار XE به‌سادگی طراحی شده است و نباید چندان انتظار المان‌های عجیب و غریب از آن داشت. البته وقتی پشت فرمان XE استارت بزنید، اهرم تعویض دنده آن روی کنسول شگفت‌زده‌تان خواهد کرد، البته به‌جای استفاده از واژه اهرم بهتر است از واژه موس استفاده کنیم. بله جگوار یک موس‌گرد برای تعویض دنده روی XE تعبیه کرده که وقتی خودرو خاموش باشد، درون کنسول فرو می‌رود و وقتی استارت زده شود دوباره بیرون می‌آید. در حالت کلی درون کابین نیز همان حس کلاسیک تلفیق‌شده با ویژگی‌های اسپرت را تجربه خواهید کرد. 

گربه یا پلنگ؟

جگوار XE در 9‌مدل مختلف از نظر فنی به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. 3‌مدل از XE با پیشرانه دیزلی تولید شده و 6‌مدل دیگر آن مزین به پیشرانه بنزین‌سوز هستند. ضعیف‌ترین جگوار XE با پسوند E-Performance شناخته می‌شود و توانایی تولید 163‌اسب‌بخار را دارد.

این مدل مجهز به پیشرانه دیزلی است و دو مدل دیزلی دیگر از این خودرو 20d و 25d نام دارند که به ترتیب 180 و 240‌اسب‌بخار نیرو تولید می‌کنند. همچنین مدل‌های 20t با 200 اسب‌بخار، 25t با 250 اسب‌بخار، 30t با 300 اسب‌بخار و 35t با 340 اسب‌بخار قدرت، چهار مدل بنزین‌سوز از XE هستند.

البته این سدان کامپکت انگلیسی دارای یک نسخه اسپرت به‌نام XE S بوده که در آن شاهد بهره‌مندی از پیشرانه 380‌اسب‌بخاری هستیم. البته این پایان ماجرای XE نیست، چون جگوار نسخه نهایی این خودرو را به‌عنوان یک نسخه تولید محدود عرضه کرده که به پیشرانه 8‌سیلندر 5‌لیتری سوپرشارژر مجهز شده است و به طرز باورنکردنی 600‌اسب‌بخار قدرت و 700نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

نام این مدل تولید محدود که تنها 300‌دستگاه از آن تولید شده XE SV Project 8 است. شاید باورش عجیب باشد اما این نسخه از XE دارای شتاب صفر تا100 کیلومتربرساعت 3.5 ثانیه‌ای بوده و حداکثر سرعت آن 322 کیلومتربرساعت است. مدل مورد نظر ما در این تست نیز از نوع XE 25t بوده که به یک پیشرانه 4‌سیلندر 2‌لیتری توربوشارژر مزین شده است.

این مدل 250‌اسب‌بخار قدرت و 365 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس 8‌سرعته اتوماتیک که دارای حالت دستی نیز است وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های عقب داشته تا این سدان اسپرت دیفرانسیل‌عقب در 6.3‌ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتربرساعت برسد.

نکته جالب‌تر این‌که مصرف سوخت XE 25t در هر 100کیلومتر 6.3لیتر بوده و مخزن سوخت آن 63‌لیتر بنزین در خود جای می‌دهد. بنابراین با توجه به اطلاعات کارخانه‌ای این خودرو می‌توان گفت با هر بار سوخت‌گیری کامل می‌توان 1000‌کیلومتر مسافت پیمود. 

محبوب در ایران

با وجود این‌که برند جگوار سال‌های زیادی است که دیگر امکان ورود به بازار خودرویی ایران را ندارد اما همچنان محصولات آن جزو برندهای لوکس پرفروش در مناطق آزاد به‌حساب می‌آید.  تعداد XEهایی که وارد جزیره کیش و حتی دیگر مناطق آزاد شده است، کم نبوده و به‌جرات می‌توان گفت با وجود حضور نداشتن نمایندگی فعال برای ارائه خدمات پس از فروش و ... واردات خوبی را تجربه کرده است، مدل‌های واردشده از این خودرو به کشور همگی بنزین‌سوز بوده و معمولا از نوع 25t هستند.

XE مورد نظر نیز از نوع 25t و محصول سال 2018 است. در پایان از آقای بهنام وحیدی‌نژاد و اتوگالری کیش برای در اختیار گذاشتن وقت و خودرویشان در انجام تست و بررسی جگوار XE مورد نظر تشکر می‌کنیم.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =