مقایسه لکسوس LX با ب‌ام‌و i8

این‌بار در «دنیای خودرو» سراغ گران‌قیمت‌ترین خودروهای موجود در بازار رفته‌ایم. در این بخش اسامی زیادی از قبیل ب‌ام‌و سری‌7، پورشه ماکان، مازراتی کواتروپورته، لندروور-رنجروور ایووک و ... به چشم می‌خورند، اما لکسوس LX570 و ب‌ام‌و i8 در صدر این جدول قرار گرفته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، هر دو خودرو اکنون در رنج کارکرده‌های بازار قرار می‌گیرند و دیگر نمونه صفرکیلومتر آن‌ها عرضه نمی‌شود. با این حال از خودروهای صفرکیلومتر موجود در بازار گران‌تر هستند و قیمت آن‌ها از بالای 2میلیاردتومان آغاز می‌شود و تا بیش از 3میلیاردتومان نیز ادامه پیدا می‌کند. 

لکسوس LX یک شاسی‌بلند فول‌سایز لوکس است و ب‌ام‌و i8 در کلاس سوپراسپرت‌های هیبرید قرار می‌گیرد. با این حساب جز رنج قیمتی مشترک، هیچ سنخیتی با هم ندارند اما همین قیمت مشترک بهانه اصلی ما در روزنامه است تا این دو خودرو را رو در روی هم قرار دهیم و با هم مقایسه کنیم. در ادامه متوجه می‌شویم وجه اشتراک دو خودرو مورد نظر بسیار بیشتر از رنج قیمتی آن‌هاست.

ژاپنی باتجربه، آلمانی مدرن

لکسوس LX تکامل‌یافته خودرو اصیل و باتجربه‌ای همچون تویوتا لندکروزر است و به عبارت دیگر باید LX را نسخه لوکس لندکروزر بدانیم. با وجود اینکه LX از سال 1995 توسط برند لکسوس و تحت مالکیت گروه تویوتا تولید شده و قدمت آن از 24‌سال فراتر نمی‌رود اما ریشه در قدمت 68‌ساله لندکروزر دارد و از این حیث می‌توان به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرود حرفه‌ای روی آن حساب باز کرد.

نسل سوم (نسل فعلی) LX در سال 2007 راهی خط تولید شد و اولین سری از آن به‌عنوان محصول 2008 در بازارهای جهانی حضور یافت. از آن زمان تاکنون 12سال از تولید سومین LX می‌گذرد اما تولید آن همچنان ادامه دارد و شاهد عرضه آن به بازار هستیم. البته در طول این مدت، LX سه بار، به ترتیب در سال‌های 2010، 2012 و 2015 فیس‌لیفت شده اما با این حال به‌شدت نیاز به تغییر نسل دارد البته تولید ب‌ام‌و i8 به سال 2009 بازمی‌گردد.

در آن سال ب‌ام‌و یک سوپراسپرت الکتریکی کانسپت را با نام Vision EfficientDynamics معرفی کرد. روند نمایش نمونه‌های کانسپت سوپراسپرت الکتریکی ب‌ام‌و همچنان ادامه داشت و در سال‌های 2011، 2012 و 2013 نیز به ترتیب سه مدل‌های مفهومی دیگر با نام‌های i8 Concept، i8 Concept Spyder و i8 coupe prototype به نمایش در آمدند.

تا این‌که بالاخره در سال 2014 شاهد رونمایی از نسخه تولید انبوه ب‌ام‌و i8 به‌عنوان یک سوپراسپرت هیبرید بودیم. این خودرو با ورود به بازار، کلاس جدیدی را در رده خودروهای لوکس به نمایش گذاشت و با قیمت پایه 136‌هزار دلاری تبدیل به گران‌قیمت‌ترین خودرو ب‌ام‌و شد. سال گذشته میلادی ب‌ام‌و همزمان با معرفی فیس‌لیفت i8 کوپه، نسخه رودستر آن را نیز برای اولین‌بار به تولید انبوه رساند.

وجوه اشتراک عجیب

تنها وجه اشتراک ب‌ام‌و i8 و لکسوس LX570 بازه قیمتی فعلی آن‌ها نیست چون این دو خودرو 3‌میلیاردتومانی مجهز به پلت‌فرم چهارچرخ محرک بوده و گیربکس‌شان هم 6سرعته اتوماتیک است اما نزدیک‌ترین وجه اشتراک آن‌ها، قدرت تولیدی بوده و هر دو دقیقا 362اسب‌بخار نیرو تولید می‌کنند. با این حال گشتاور ب‌ام‌و از لکسوس 40‌نیوتون‌متر بیشتر است. اما اختلاف فاحش بین این دو خودرو را می‌توان مصرف سوخت آن‌ها دانست، چون ب‌ام‌و i8 در هر 100کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها 2.1‌لیتر بنزین می‌سوزاند اما مصرف سوخت لکسوس تقریبا 7.5‌برابر بیشتر از آن است.

کابین‌های 3میلیاردی

لکسوس LX یک شاسی‌بلند بزرگ بوده که درون کابین آن 3‌ردیف صندلی جای گرفته است. این شاسی‌بلند دارای کابین باکیفیت اما با طراحی قدیمی بوده و امکانات خوبی از قبیل سیستم صوتی Mark Levinson به همراه 19بلندگو، بلوتوث، سیستم GPS به همراه تشخیص صدای راننده، دو پخش‌کننده DVD برای سرنشینان عقب به‌همراه کنترلر و هدفون بدون سیم، سنسور باران، یخچال کوچک در کنسول جلو، صندلی‌های تاشو در ردیف دوم و سوم، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم چرخش چراغ‌های جلو در پیچ، چراغ روشن در روز، سیستم استفاده از خودرو بدون کلید، دوربین جلو، عقب و جانبی، سنســــور پارک در جلو و عقب، کروز کنترل، دکمه استارت پیشرانه، سانروف، آینه الکتروکرومیک، تنظیم صندلی راننده در 14جهت با حافظه، گرمکن صندلـــــــی‌های جلو، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو، نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها و ... را به راننده و سرنشــــــینان ارائه می‌دهد.

و اما رقیب هم‌قیمت این خودرو یعنی ب‌ام‌و i8 یک خودرو اسپرت 2+2 بوده و این یعنی دو ردیف صندلی در کابین آن تعبیه شده است. البته ردیف دوم بیشتر برای کودکان یا افراد ریزجثه مناسب است. این سفینه فضایی دنیایی از امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کروز کنترل هوشمند، تابلوخوان، اتو پارک، سیستم استاپ/‌استارت پیشرانه، ریموت هوشمند لمسی، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم تعلیق هوشمند، فرمان برقی حساس به سرعت، تنظیم موقعیت فرمان 4‌حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترلی روی آن، سیستم بازیابی انرژی ترمز، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، هشداردهنده نقطه کور و تغییرلاین، پیشگیری تصادف از جلو، سیستم صوتی Harman Kardon با 11اسپیکر 360واتی و آمپلی‌فایر، هندزفری، سیستم تشخیص صدا، شبیه‌ساز صدای پیشرانه، مانیتور 10.2اینچی با نویگیشن، صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی، نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو، دوربین 360درجه، قابلیت پشتیبانی از USB ،iPod،AUX، بلوتوث، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه مجهز به سیستم کنترل رطوبت و دریچه تهویه ردیف عقب، خروجی 12‌ولت، تنظیمات صندلی‌ 6‌حالته برقی مجهز به حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، ایزوفیکس، کابل شارژ AC به همراه پکیج شارژ سریع خودرو، چراغ روشن در روز، چراغ هوشمند با روشــــــن و خاموش‌شدن خودکار، گردش پرتو چراغ‌های جلو در پیچ، نوربالا اتوماتیک، چراغ لیزری جلو، چراغ خوشامدگویی و بدرقه، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی و... اشاره کرد.

پُتک آهنگری یا مَته دندانپزشکی؟

مقایسه طراحی لکسوس LX570 و ب‌ام‌وi8 مانند مقایسه پُتک آهنگری با مَته دندانپزشکی است. لکسوس مورد نظر یک شاسی‌بلند فول‌سایز با ابعاد کشیده و طول بیش از 5‌متر بوده که مقایسه آن با یک سوپراسپرت هیبرید با طراحی ظریف و ارتفاع کمتر از 1.3‌متر کار بی‌معنی به نظر می‌رسد. اما اکثر کسانی که با بودجه 3میلیاردتومانی به‌دنبال گران‌ترین خودرو حال حاضر بازار ایران هستند، قطعا ملاک اصلی انتخاب خودرو برایشان جالب توجه است.

پس اگر بخواهیم طراحی این دو خودرو را بررسی کنیم، باید گفت لکسوس LX570 دارای طراحی قدیمی و از مدافتاده‌ای است اما هیکل غول‌پیکر آن 50‌سال بعد هم به‌خوبی می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را جلب کند، اما ماجرا برای i8 کاملا متفاوت است. چون این خودرو کاملا امروزی و مدرن بوده که طراحی آن به خودروهای یکی، دو دهه آینده تعلق دارد و نمونه آن را نمی‌توان در خودروهای امروزی رویت کرد. 

همیشه گران‌قیمت

زمانی‌که فیس‌لیفت دوم لکسوس LX570 در سال 2013 (تنها در همان سال به بازار عرضه شده است) وارد بازار خودرویی کشور شد، 560 تا 620میلیون‌تومان قیمت داشت و  با مرسدس‌بنز CLS500 مدل 2013 صفرکیلومتر هم‌قیمت بود، همچنین در رده قیمتی پایین‌تر از محصولات مازراتی و پورشه قرار می‌گرفت. این در حالی است که اکنون پس از گذشت 6‌سال و کارکرده‌شدن خودروها، قیمت لکسوس LX570 به 2میلیارد و 400میلیون تا 3میلیارد و 300میلیون‌تومان رسیده اما CLS500 در رنج یک‌میلیارد و 250میلیون تا یک‌میلیارد و 780میلیون‌تومان قرار دارد.

این جهش قیمتی غیرمنطقی حتی به کمیاب بودن خودرو نیز مربوط نمی‌شود چون هر دو خودرو چندان کمیاب به حساب نمی‌آیند، اما ماجرای ب‌ام‌و i8 کاملا متفاوت است. وقتی این سوپراسپرت گران با مجوزهای خاص و به تعداد قابل توجهی در سال 2015 وارد بازار ایران شد، برچسب قیمتی یک‌میلیارد و 600میلیون‌تومان داشت که آن را به گران‌ترین خودرو بازار بدل می‌کرد.

همچنین اختلاف قیمت حدود یک‌میلیاردتومانی با دیگر خودروهای موجود در بازار داشت. اما ورود i8 تنها به مدل‌های 2015 و 2016 (نسخه قبل از فیس‌لیفت) آن محدود شده است و اکنون پس از 3‌سال کارکرد در بازه قیمتی 2‌میلیارد و 300میلیون تا 3‌میلیارد و 600میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت عجیب و غریب از همان اول با نام i8 پیوند خورده و قرار گرفتن لکسوس LX570 در آن جای تعجب دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =