کد خبر: 224509
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
سوزوکی GSX-R750

موتورسیکلت مورد بررسی ما یک دستگاه سوزوکی GSX-R750 مدل 2009 بوده که توسط مالک آن وارد کشور شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، این موتورسیکلت در دسته اسپرت‌ها قرار دارد. برای بررسی بیشتر آن به تست خیابانی پرداختیم. 

طراحی ظاهری

در نگاه اول، این موتورسیکلت ظاهر تهاجمی خود را کاملا به رخ می‌کشد. در طراحی این مدل،‌ به‌جای آن‌که فلاپ‌ها به باک متصل و یکپارچه باشند، باک به‌شکلی طراحی شده است که با خطوط شکسته‌، حجم خاصی را به‌وجود می‌آورد و همین موضوع استایلی تنومند و عضلانی برای این موتورسیکلت به‌ارمغان آورده است.

از دیگر ویژگی‌های طراحی این موتور می‌توان به زاویه نشستن راکب روی زین اشاره کرد که در سطح پایین‌تری از باک قرار گرفته است تا با فرم خاصش، کاملا راحت و ارگونومیک باشد. کیفیت بالای قطعات و رنگ این مدل کاملا مشهود است. 

پشت فرمان 

با روشن کردن موتورسیکلت موردنظر، نخستین چیزی که شما را جذب خواهد کرد، صدا و غرش بی‌نظیر آن است که این امر مرهون طراحی سیستم پیشرفته اگزوز یا سیستم SAES سوزوکی و درنهایت پیشرانه قدرتمند 750سی‌سی آن است.

موتور نصب‌شده در این موتورسیکلت، یک پیشرانه چهارسیلندر است و برای هر سیلندر، چهار سوپاپ طراحی شده است. با توجه به سیستم پاشش سوخت انژکتوری، سیستم هوشمند جرقه‌زنی و بهینه‌سازی زمان‌بندی سوپاپ‌ها، می‌تواند 148اسب‌بخار قدرت و 86.3نیوتون‌متر گشتاور تولید ‌کند.

سیستم خنک‌کاری این مدل پیشرفته بوده و دارای رادیاتور و فن جمع‌وجوری است که در مدت‌زمان کم، دمای موتور را کاهش می‌دهد و به دمای ایده‌آل می‌رساند. برای این موتورسیکلت از یک گیربکس 6سرعته با ضریب ثابت استفاده شده است و هنگام رانندگی شتاب خیره‌کننده و هیجان‌انگیزی را به شما منتقل می‌کند.

زمانی‌که به دنده 6 می‌رسید، حداکثر سرعت در اختیار شما قرار می‌گیرد که باتوجه به دنده‌ها، گشتاور و دور خوبی را ایجاد می‌کند. کلاچ‌های چندصفحه‌ای که در روغن غوطه‌ور هستند، در کسری از ثانیه می‌توانند دنده‌ها را تعویض کنند.

سواری و هندلینگ

در تست‌های خیابانی، این موتورسیکلت هنگام حرکت روی سطوح ناهموار و دست‌اندازهای سطح شهر، سواری نرمی را در اختیار ما قرار داد. کمک‌گازی محورعقب، ظرفیت جذب ضربات را به‌شکل بهینه دارد و سواری نرمی را فراهم ‌می‌کند. باتوجه به سایز تایرهای 70/120 با رینگ 17‌اینچی در جلو و 55/180 با رینگ 17اینچی در عقب، این موتورسیکلت پایداری بالایی را در سرعت‌ 140کیلومتربرساعت از خود نشان داد و به‌لطف هندسه طراحی فرمان به‌کمک کنترل الکترونیکی هندلینگ خوبی داشت. 

سیستم ترمز و ایمنی

با تست‌هایی که ما روی این موتورسیکلت تمام‌اسپرت انجام دادیم، سیستم ترمز عملکرد خوبی از خود نشان داد. این موتورسیکلت دارای سیستم ترمز ABS بوده و با توجه به هر چرخ، دارای سنسور عملگر مجزاست. سنسور سرعت به‌خوبی سرعت را پایش می‌کند و به ECU گزارش می‌دهد و متناسب با شرایط، با قطع‌‎ووصل پی‌درپی نیروی هیدرولیکی، به کاهش سرعت کمک بسزایی می‌کند. ضمن اینکه سیستم ترمز در جلو دارای دو دیسک با قطر 310میلی‌متری با کالیپر چهار پیستونه و تک‌دیسک با قطر 220‌میلی‌متر است کالیپر دو پیستونه آن از آنچه تصور می‌کردیم، سرعت را سریع‌تر کاهش می‌دهند. 

نقاط قوت و ضعف

از نقاط قوت برجسته سوزوکی GSX-R750 می‌توان به ظاهر تهاجمی و اسپرت خاص، پیشرانه پرقدرت با حجم کم، پایداری بالا هنگام رانندگی در سرعت‌ بالا، عملکرد بی‌نظیر سیستم ترمز، سواری نرم به کمک سیستم تعلیق جدید و کارآمد و درنهایت صدای جذاب آن اشاره کرد. شتاب صفر تا 100کیلومتر این اسپرت‌بایک 198کیلوگرمی تنها 3.2ثانیه است. اما تنها نقطه‌ضعف این موتورسیکلت را می‌توان هندلینگ ضعیف آن دانست. چراکه به‌دلیل وزن نسبتا زیاد هنگام گردش در پیچ‌ها، کمی نیروی بیشتری را برای متمایل کردن بدنه می‌طلبد. ازسوی‌دیگر به‌دلیل نسبت تراکم بالا نباید موتور در مدت زمان طولانی با دور آرام کار کند، زیرا باتوجه به کیفیت سوخت، پدیده ناک به‌وجود می‌آید و استهلاک موتور را افزایش می‌دهد. در پایان از امیر سلیمانی مالک موتورسیکلت مورد بررسی، کمال تشکر را داریم.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Amin AE ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    0 0
    عالي قيمت رو چرا نگفتين؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =