حسین سلیمانی، طراح رهام سایپا

در تولید داخلی، امکان تولید خودرو کانسپت نداریم. پس نمی‌توانیم خودرو کانسپت را به نمایشگاه‌ها ببریم و بازخورد از مردم بگیریم تا ببینیم آیا می‌توان از آن تولید انبوه داشت یا خیر؟

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در فروش خودرو، طراحی آن است. به‌عبارت دیگر هرچه طراحی یک خودرو جدیدتر و مناسب سلیقه مشتری انجام شده باشد، قطعا با استقبال بهتری در بازار مواجه خواهد شد. در حال حاضر «رهام» و «دنا» از دو کمپانی بزرگ خودروسازی کشور، با طراحی جدید خود توانسته‌اند ذائقه مشتریان بازار داخلی‌ها را چند پله ارتقا بخشند. برای پی‌بردن به چگونگی طراحی و تولید رهام، به‌سراغ مدیرطراحی این خودرو، مهندس حسین سلیمانی رفتیم و با او  به گفت‎‌وگو نشستیم. 

طرح رهام چگونه و از کجا شکل گرفت؟

تصور اولیه ما الگوگیری از پرنده شاهین بود. شاهین نماد یک پرنده سبک‌وزن ولی سریع و باهوش است. با همین نگاه، طراحی اولیه این خودرو انجام شد و از جایی کپی‌برداری نداشتیم.

 آیا سعی کردید از امضای دیگر محصولات سایپا در این خودرو استفاده کنید؟

در طراحی خودرو و نمای جانبی از یک «کاراکترلاین» دوتایی استفاده کردیم. خطی که از چراغ جلو به سمت عقب و پایین می‌آید، خط بسیار مشهوری است که در SP100 هم دیده می‌شود. خودروهایی مانند مزدا، مرسدس‌بنز و برخی از مدل‌های ب‌ام‌و و حتی برخی خودروهای آمریکایی از این کاراکترلاین استفاده کرده‌اند.

خودروهای سایپا همیشه کاراکترلاین دوبل داشتند و ما سعی کردیم این کاراکترلاین دوتایی را در این خودرو حفظ کنیم که حس خودروهای قدیمی را منتقل نکند. چون خودروهای رقیب یک کاراکترلاین دارند که از سر تا انتهای خودرو رفته است و ما برای ایجاد تمایز از این کاراکترلاین دوتایی استفاده کردیم. 

 برخی معتقدند طراحی چراغ‌های رهام، مانند خودروهای دیگر است. این موضوع چقدر صحت دارد؟

در زمینه طراحی خودرو یا هر بخشی از آن، یک بحث مهم به‌نام «ترند» وجود دارد، به این معنا که یک طراحی عمومی در همه خودروهای جهان به‌شکل مشترک وجود دارد. ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و از آن بهره برده‌ایم، اما با این تعریف که زاویه منفی بین چراغ و جلوپنجره ایجاد کرده‌ایم.  این اتفاق ممکن است در کیا کادنزا نیز رخ داده باشد اما اگر خودرویی مانند مرسدس‌بنز از این طراحی‌ استفاده کند، نمی‌گویند کپی‌برداری کرده است!

این شباهت‌ها در طراحی اجتناب‌ناپذیر است و نقطه‌ضعف محسوب نمی‌شود. به‌عنوان مثال در کیا ریو که ظاهری مشابه خودروهای آلمانی به‌خصوص فولکس‌واگن پیدا کرده است، شاهد کپی‌برداری نیستیم، بلکه الگویی بوده که کره‌ای‌ها با نگاه به خودروهای آلمانی آن‌را طراحی  کرده‌اند. 

چرا رهام را در سگمنت C طراحی کردید و برای طراحی آن چقدر سلیقه بازار داخل را در نظر گرفتید؟

کلاس C یکی از کلاس‌های پرفروش بازار است که نیاز تمام اقشار و طیف‌های جامعه مانند جوانان و خانواده را مرتفع می‌کند. از سویی بحث ایمنی آن در مسافرت و جاده‌ها نسبت‌به خودروهای کوچک‌تر بیشتر است و مجموع این موارد دلیل انتخاب این کلاس از سوی سایپا بوده است.  از سوی دیگر خودروسازان ما برای کاهش هزینه‌ها همواره براساس یک پلت‌فرم، محصولات مختلفی را تولید می‌کنند که با توجه به استراتژی تولیدکننده، طراح هم باید همان ابعاد را در نظر داشته باشد. اما درباره رهام باید گفت قابلیت ارتقای ابعاد و کلاس به خودروهای بزرگ‌تر یا کوچک‌تر را هم دارد. به‌عبارتی دیگر مگاپلت‌فرم است، یعنی خودرویی که می‌توان از آن خانواده محصولی ارائه کرد. 

 چه محصولاتی را می‌توان روی این پلت‌فرم تولید کرد؟

رهام می‌تواند تبدیل به هاچ‌بک شود، زیرا صندوق عقب جزو پلت‌فرم نیست و می‌توان آن‌ را برداشت. همچنین می‌تواند دودر شود و آن‌را به‌عنوان کوپه عرضه کرد. حتی از نگاه من می‌تواند قابلیت تبدیل به یک اس‌یووی شهری را نیز داشته باشد. در نهایت بستگی به کمپانی دارد که بخواهد از این پلت‌فرم چگونه استفاده کند.

 چه تست‌هایی برای تولید رهام انجام شده است؟

یک‌سری از تست‌ها مانند تست‌های آیرودینامیک، تصادف و هندلینگ به‌شکل مجازی در مراحل دولوپ و طراحی صورت می‌گیرند که مشابه تست‌های واقعی هستند و مرکز تحقیقات از این امکان استفاده کرد. دلیل مجازی انجام شدن این تست‌ها این است که اگر خودرویی موفق نباشد، نیاز به تغییر یا تعویض حدود 90قطعه دارد اما اگر تست‌ها واقعی باشند، هزینه زیادی را به خودروساز تحمیل خواهند کرد. پس تست‌ها به‌شکل مجازی صورت می‌گیرند تا اگر تاییدهای لازم را دریافت نکردند، در همان مراحل اولیه طراحی، بتوان تغییرات لازم را ایجاد کرد.

 کارشناسان فنی روزنامه ما با بررسی رهام متوجه شدند که ایمنی عابرپیاده در این خودرو به‌شکل استاندارد رعایت شده است. چه اقداماتی برای افزایش ایمنی انجام دادید؟

استاندارد ایمنی عابرپیاده پارامترهای مشخصی دارد که ما هم از آن تبعیت کرده‌ایم. برای مثال بررسی کردیم که لبه پایینی سپر جلو در چه ارتفاعی باشد که به مچ پا برخورد نکند؛ پلاک در چه ارتفاعی باشد که به زانو برخورد نکند یا جلوپنچره در چه ارتفاعی و با چه میزان نرمی باشد که منجر به شکست لگن عابرپیاده نشود.  از طرفی محدوده روی درپوش موتور که محل ضربه سر است، کاملا منعطف طراحی شده است. همچنین بین موتور تا کاپوت حداقل باید 10‌سانتی‌متر فاصله باشد که برخورد سر عابر با کاپوت، برخورد با جسم سخت نباشد و سبب جراحت و آسیب جدی نشود. ما همه این موارد را در طراحی مدنظر داشتیم. 

 آیا فضای داخل کابین و محفظه بار نیاز مشتریان را با توجه به رفتار رانندگی و مسافرت اغنا می‌کند؟

یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره داشت این است که پلت‌فرم رهام، کپی نشده و اصلاحات بسیار زیادی روی آن انجام شده است. هر جای دنیا این پلت‌فرم را با این تغییرات معرفی کنند، می‌توانند آن را پلت‌فرم شخصی خودروساز نام‌گذاری کنند. وقتی محفظه موتور با اصلاحات بسیار زیاد برای تست تصادف یوروان‌کپ سه ستاره طراحی می‌شود، عملا پلت‌فرم جدید طراحی شده است. 

فضای سرنشین عقب هم همینطور است که اصلاحیه وکار بسیار زیادی روی آن انجام شده است.  فضای داخلی این خودرو سه فرد قدبلند 180سانتی‌متری را در ردیف عقب کاملا جا می‌دهد. فضای بار عقب آن هم به‌حدی بزرگ طراحی شده است که نیاز مشتری را مرتفع کند.  من عقیده دارم رهام از نظر ابعادی و ارگونومی برای این سگمنت بسیار مناسب طراحی شده است. 

 به‌عنوان یک طراح اگر بخواهید نسخه فیس‌لیفتی برای رهام در نظر بگیرید، چه بخش‌هایی از این خودرو را تغییر خواهید داد؟

به‌شکل استاندارد ابتدا باید خودرو وارد بازار شود تا بتوان براساس بازخوردها، دست به تغییرات زد. اما به‌عنوان یک طراح، تمام تلاشم را می‌کنم که روی تکنولوژی بیشتر تمرکز کنم. 

به‌عبارت دیگر پیشنهاد می‌کنم که از چراغ‌های ال‌ای‌دی و اپتیک لنز استفاده شود تا بتوان چراغ‌های جلو و عقب را باریک‌تر و کشیده‌تر کرد. این نوع طراحی امروزه ترند است. یا پیشنهاد می‌دهم از تکنولوژی‌های جدید ساخت جلوپنچره استفاده شود. فکر می‌کنم بعد از این باید به ارزش پیدا کردن جزئیات در این خودرو دقت کنیم. 

 طراحی داخلی و ایمنی این خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طراحی داخلی رهام در بخش دیگری صورت گرفته است و برخی از بینندگان در نمایشگاه معتقد بودند که عدم هماهنگی وجود دارد. اما این موضوع می‌تواند برای سایپا تجربه خوبی باشد تا در پروژه‌های بعدی خود طراحی درونی جذاب‌تری داشته باشد. 

هرچند اکنون در بخش طراحی داخلی اتفاق‌های بسیار خوبی در سایپا رخ داده است که امیدوارم بتوانیم در آینده خروجی آن‌را بهتر ببینیم. 

در بحث ایمنی هم بســیاری از قوانیـــن را رعایــت کردیم تا بتوانیم در بخش سه‌ستاره یوروان‌کپ حاضر شویم. 

 اگر بخواهید به طراحی رهام نمره بدهید، چه نمره‌ای را در نظر می‌گیرید؟

طراحی رهام، یک طراحی بسیار عالی نیست اما شروع خوبی برای سایپا و در حقیقت برای طراحی‌های مدرن است. طراحی رهام یک طراحی با اشتباهات بسیار کم است که طبیعتا در محصولات بعدی بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =