بازار خودرو

حداقلی‎شدن تقاضا در صورتی به خودروسازان آسیب نخواهد زد که نقدینگی موردنیازشان از راهی غیر از پیش‌فروش تامین شود

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار و صنعت خودرو در ایران متاثر از عواملی است که در صورت جابه‌جا شدن آن‎ها، شاهد به‎هم‌ ریختگی و تلاطم در این بخش خواهیم بود. طی سال‌های گذشته و به‎ویژه از ابتدای دهه جاری شمسی، هربار که برخی از این عوامل دستخوش تغییر و نوسان شده‌اند، بازار خودرو را به‎هم ریخته‌اند و هر بار که ثبات در اقتصاد و سیاست خارجی در کشور وجود داشته است، بازار و صنعت خودرو نیز به‌سمت رونق و شکوفایی حرکت‌ کرده‌اند.

رساندن بازار خودرو به نقطه جوش با تحریم‌ها

هرچند برخی کارشناسان معتقدند در مواردی نیز خودروسازان یا مجموعه افراد و نهادهای تصمیم‌گیر برای صنعت خودرو با فرصت‎سوزی، مسیر توسعه صنعت خودرو را به عقب انداخته‎اند اما در مجموع می‌توان گفت عوامل سیاسی و اقتصادی بیشترین نقش را در توسعه یا عدم توسعه و رونق یا عدم رونق بازار و صنعت خودرو داشته‌اند.

دور قبلی تحریم‌ها باعث شد تا تولید به‎شدت افت و قیمت خودروها افزایش پیدا کند. ضمن این‎که عملا محصول جدیدی از سوی خودروسازان به بازار عرضه نشد و توسعه محصول به بعد از رفع تحریم‌ها موکول شد.

در آن زمان نیز علاوه‌بر تحریم‌ها، جهش قیمت در بسیاری از کالاها رقم خورد و همزمان با افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی در این بازار، شاهد به‎هم‌ریختگی در بسیاری از بازارهای کالاهای مصرفی جامعه بودیم. اما با رفع تحریم‌ها و به دست آمدن ثبات اقتصادی و عادی شدن روابط با کشورهای دیگر، صنعت خودرو نیز در کشورمان دچار تحولاتی سریع شد، به‎گونه‌ای که تقریبا تمام شرکت‌های خودروساز قراردادهای همکاری با خودروسازان خارجی منعقد کردند و علاوه‌بر قرارگرفتن در مسیر توسعه صنعت خودرو، شاهد رونق بسیار خوبی در بازار بودیم.

آرزو شدن خرید ارزان‌ترین خودرو جهان

در یکی، دوسال گذشته مجموعه تصمیمات اشتباه در سطح کلان اقتصادی و در سطح صنعت و بازار خودرو و همچنین بازگشت تحریم‌ها و خروج از روال عادی ارتباطات بین‌المللی، باعث شد تا صنعت و بازار خودرو در سرازیری تندی بیفتد که نتیجه آن کاهش تولید خودرو، افزایش قیمت خودرو و فاصله‎گرفتن قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بود؛ موردی که دست بسیاری از مردم را از خرید خودرو کوتاه کرد، تا حدی که خرید ارزان‌ترین خودرو جهان یعنی پراید (در مقایسه با خودروهای صفر هم‎تراز) نیز برای خیلی‌ها آرزو شد.

پیش‌بینی وضعیت خودرو در سال 98

باتوجه‌به وابستگی شدیدی که بین برخی عوامل اقتصادی و سیاسی با صنعت خودرو وجود دارد، پیش‌بینی وضعیت بازار و صنعت خودرو در عین سادگی سخت و پیچیده است. در صورتی که بحث نقل‎وانتقالات پولی حل نشود، تولید خودرو در سال جاری نسبت‌به سال قبل کمتر خواهد شد، مگر این‎که دولت و بانک مرکزی راه جدیدی به منظور تامین قطعات و نقدینگی برای خودروسازان و قطعه‌سازان باز کنند. اما اگر عزم جدی در این خصوص وجود نداشته باشد، بازار نیز از اصول اقتصادی پیروی نخواهد کرد. در این صورت، تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت خودرو بدون آن‎که مشتری دست‎به‎نقدی برای آن وجود داشته باشد، باز هم مسیر صعودی را طی خواهد کرد.

رسیدن تقاضا به پایین‌ترین حد خود در صورتی به خودروسازان آسیب نخواهد زد که نقدینگی مورد نیازشان از راه‌های دیگری غیر از پیش‌فروش‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت تامین شود. در این شرایط خودروسازان می‌توانند تا اواسط نیمه دوم سال جاری به تعهدات سنگینی که در قبال مشتریان خود دارند، جامه عمل بپوشانند.

در مجموع به نظر می‌رسد باتوجه‌به بحران‌های جدی که بسیاری از اقتصاددان‌ها و کارشناسان حوزه کار در مورد آن هشدار داده‌اند، سال جاری سال خریدوفروش خودرو نخواهد بود. چراکه اصولا قدرت خرید بسیاری از اقشار مردم به قدری تحلیل رفته که توان خرید خودروهای دست دوم با عمر 10ساله را نیز ندارند. در چنین شرایطی بازار و صنعت خودرو در سال 98 نیازمند تصمیماتی صحیح و سریع و قاطع است تا در رکود تورمی فرونرود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاسم IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    2 0
    گرچه تحریمها بی اثرنیستند ولی فرصت طلبی ۲خودروساز انحصاری کشور وحمایت بی چون وچرای دولت ومجلس ازانها ودلالان وابسته ابن بلا را برسر ملت وترد کردند ولی بایک پیش فروش همراه با وام بازهم مامردم هجوم خواهیم برد
  • احمد AE ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    0 0
    وام کجا بود، دیگه پولی واسه وام مسکن و خودرو نمونده،

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =