تایر

 تعرفه 40درصدی واردات تایرهای سواری به کشور،‌ بدون تغییر نسبت‌به سال گذشته ثابت ماند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگرچه سال گذشته افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص ارز دولتی به واردات تایرهای سواری که با هدف حمایت از تولید داخل صورت گرفت، باعث شد واردات این دسته از تایرها برای تجار صرفه اقتصادی نداشته باشد، ‌به نظر می‌رسید با توجه به کاهش شدید موجودی مواد اولیه شرکت‌های تایرساز و کاهش تیراژ تولید کارخانه‌های داخلی، دولتی‌ها با هدف ساماندهی بازار، ‌اصلاحاتی در تعرفه های واردات در سال جدید به‌کارگیرند. حال اما براساس مصوبه جلسه پانزدهم اسفند سال گذشته هیات‌وزیران که در بیست و هشتمین روز اسفند ابلاغ شده است،‌ تعرفه واردات تایرهای سواری همچنان بر مدار 40درصد حرکت می‌کند. نکته حائزاهمیت در این مصوبه ایجاد سه ردیف تعرفه جدید برای تایرهای سواری است که از پیش‌بینی دولت برای اصلاح تعرفه واردات برخی سایزهای سواری در صورت نیاز خبر می‌دهد.
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌پیش از این انجمن صنفی صنعت تایر ایران بارها از خودکفایی این صنعت در تولید و توزیع انواع تایرهای سواری برای رینگ‌هایی با قطر13،‌14و 15اینچ خبر داده بود. تا جایی‌که سال گذشته دولتی‌ها مجاب به افزایش تعرفه واردات انواع تایرهای سواری به کشور شدند. حال اما باتوجه به چالش‌های ایجادشده بر سر راه تامین مواد اولیه موردنیاز صنعت تایرسازی از کشورهای خارجی و انتقال ارز،‌کارشناسان بازار بر این باورند قیمت این کالا درآینده‌ نزدیک به شدت افزایش خواهد یافت و تولید داخل نیز به‌دلیل کاهش تیراژ امکان تامین بازار را نخواهد داشت. درست مانند اتفاقی که سال گذشته بازار تایرهای باری اتوبوسی تجربه کرد و دولت مجبور به کاهش تعرفه واردات از 26 به 5درصد و تخصیص ارز دولتی به واردات تایرهای باری اتوبوسی شد.
حال اگر هیات‌وزیران در همان ابتدای امر نسبت‌به کاهش تعرفه‌های واردات تایرهای سواری اقدام نکرده است اما تغییرات ایجادشده در ردیف تعرفه‌های واردات تایرهای سواری و ایجاد سه ردیف تعرفه جدید،‌حکایت از امکان بازنگری و کاهش تعرفه‌های ورودی تایرهای سواری توسط دولت دارد. زیرا این‌بار تایرهای رینگ 13اینچ با ردیف تعرفه 40111010،‌ تایرهای رینگ 14با ردیف تعرفه 40111020و تایرهای رینگ 15با ردیف تعرفه 40111030به کشور وارد می‌شوند. سایر سایزها هم با ردیف تعرفه 40111090به کشور وارد می‌شوند و همین تفکیک بی‌سابقه می‌تواند به این دلیل باشد که دولت پیش‌بینی لازم را برای کاهش یا افزایش تعرفه واردات تایر درسایزهای مختلف انجام داده است. حال باید دید این اتفاق پس‌از ایجاد کمبود شدید در بازار تایرهای سواری رخ خواهد داد یا پیش از بروز مشکل کمبود در بازار، ارز دولتی و کاهش تعرفه ورودی شامل حال تایرهای سواری خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =