بازار خودرو

ساختارهای مدیریتی و مالکیتی خودروسازی‌ها مشکل‎سازتر از تحریم‌هاست

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو در سال جاری شرایط سخت و پیچیده‌ای پیش روی خود دارد، شرایطی که بر اساس آن‎چه سال گذشته برای اقتصاد و صنعت کشور رقم خورد، پیچیده‌تر از سال‌های قبل شده‌است. رکود در این بازار اصلی‌ترین و شاید تنها نکته‌ای است که بسیاری از کارشناسان این صنعت روی آن تاکید دارند. وقت‌کشی مجلس و دولت برای سیاست‎گذاری‎های راهگشا نیز باعث شده است شرایط حادتر از گذشته باشد. در این شرایط، مرکز پژوهش‌های مجلس چند راهکار را برای خروج بازار از آشفتگی و رکود احتمالی ارائه کرده است. هرچند سیاست اجرایی آن چندان از سوی این مرکز پژوهشی معرفی نشده است.

مشکلات ساختار مدیریتی؛ مهم‌تر از تحریم‌ها

از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، ساختار مدیریتی و ساختار مالکیتی ناصحیح در خودروسازی‌ها مهم‌تر و اصلی‌ترین مشکل خودروسازی‌ها است و حتی موضوع تحریم‌ها اثر کمتری بر این صنعت نسبت به مشکلات مدیریتی دارد.

به نظر می‌رسد در صورتی که مشکلات در مدیریت و ساختار مالکیتی خودروسازان وجود نداشت، حتی تحریم‌ها نیز نمی‌توانست خودروسازان را از ادامه مسیر خود باز دارد. دولتی بودن در صنعت خودرو باعث شد مباحثی همچون قیمت‌گذاری و سیاست‌های سریع برای دور زدن تحریم‌ها با تاخیر انجام شود. کاهش تولید و آشفتگی بازار و جهش قیمتی در بازار باعث شد عرصه برای خودروسازان نیز تنگ‌تر شود.

ناکارآمدی راهکار جدید قیمت‎گذاری

به نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، راهکار قیمتی و افزایش قیمت خودرو در کارخانه نمی‌تواند سیاست مناسبی برای کنترل بازار خودرو باشد. با بررسی بازار خودرو از زمان افزایش قیمت‌ها توسط کارخانه، قیمت‌ها در بازار هم افزایش پیدا کرده است.

با توجه به اظهارنظرهایی که برخی مسئولین و نماینده‌های مجلس در خصوص فروش خودرو بر مبنای حاشیه بازار داشته‌اند و عدم تاثیر آن در ماه‌های گذشته، به نظر می‌رسد اگر قیمت خودرو در ماه‌های آینده در بازار رو به کاهش نباشد، باز هم شاهد تغییراتی در قیمت‌گذاری خودروها خواهیم بود. چراکه مجلس معتقد است افزایش قیمت نمی‌تواند مشکل خودروسازان و بازار خودرو را برطرف کند. اما چه راهکارهای دیگری پیش روی خودروسازان و وزارت صمت برای سامان دادن به بازار خودرو و کمک به رونق این بازار وجود دارد؟ 

قیمت‌گذاری خودروها قطعی شود

یکی از راهکارهای مرکز پژوهش‌های مجلس بحث اعمال قیمت‌گذاری قطعی از سوی دولت است. نبود یک سیاست مشخص برای خودروسازی و سلیقه‌ای عمل‎کردن در میزان قیمت خودروها باعث شد خودروسازان از بازار تبعیت کنند و آن‌ها به دنبال بازار باشند، تا این‎که بازار بخواهد از قیمت خودروسازان تبعیت کند. ضمن این‎که عرضه کم خودرو باعث جولان دلالان در بازار و قیمت‌گذاری توسط آن‌ها شده است. هرچند به نظر نمی‌رسد خودروسازان نیز از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها ناراحت بوده باشند.

در این بخش نیز قیمت‌ خودروها با توجه به افزایش هزینه نهاده‌های تولید و قیمت ارز باید افزایش پیدا کند، اما نه به میزانی که از قیمت واقعی خودروها به‌دور باشد. از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس فروش خودروها با قیمت قدیم (تا قبل از دی‎ماه 97) زیان سنگینی به خودروسازان وارد کرده است.

افزایش تیراژ تولید با چند شرط

بحث بسیار مهم دیگری که از خودروسازان انتظار می‌رود، افزایش تیراژ تولید است. تا زمانی که تیراژ تولید و تحویل خودروها تسریع نشود، افزایش چندبرابری قیمت‌ها کمکی به حذف دلالان از بازار خودرو و نزولی‎شدن و واقعی شدن قیمت خودروها نخواهد کرد. از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس البته به منظور افزایش تیراژ تولید باید تسهیلاتی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد و روند پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به منظور تامین قطعات افزایش پیدا کند.

برخی از خودروها به دلیل قیمتی که دارند و با توجه به وضعیت اقتصادی بسیاری از اقشار جامعه بسیار مورد اقبال و درخواست هستند و 70‌درصد نیاز کشور را پوشش می‌دهند. از این رو، افزایش تیراژ این خودروها که البته سهم داخلی‌سازی بالایی نیز دارند، باید در اولویت خودروسازان باشد. از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس کمبود این خودروها، موجب افزایش دلال‌بازی و سفته‌بازی در بازار خودرو شده است. 

هدایت نقدینگی سرگردان توسط بانک مرکزی 

سیاست کاهش نرخ سود بانکی در یکی، دو سال اخیر مردم را به سمت دلالی در بازار خودرو، سکه و ارز هدایت کرده است. افزایش سود بانکی در این شرایط می‌تواند باعث ایجاد آرامش در بازار پرآشوبی مانند خودرو شود. تا زمانی که سود بانکی پایین باشد و عملا مشارکت برای تولید وجود نداشته باشد، بازار خودرو و بازارهای این‌چنینی محل اصلی سفته‌بازی خواهد بود. خرید خودرو و فروش آن با سود چند ده میلیونی سبب شده تا بازار خودرو به‎هم‌ ریخته باشد. به نظر می‌رسد اجرای سیاست‌های پولی کوتاه‌مدت می‌تواند دلالی خودرو را تا حدودی کاهش دهد.

فعال‎شدن فروش خودرو به صورت اقساطی

با هدف تسویه بازار و کوتاه شدن دست دلالان از این بازار، لازم است پس از قیمت‎گذاری سریع و مناسب خودرو، مابه‎التفاوت بین قیمت فروش قطعی تعیین‎شده (قیمت در کارخانه) و قیمت حاشیه بازار به‎صورت اقساط پنج‎ساله با نرخ سود ترجیحی برای خریدار لحاظ شود و این اقساط در حسابی نزد بانک صنعت‎ومعدن قرار گیرد و در سال‎های آتی فقط صرف تحقیق و توسعه قطعه‎سازی و خودروسازی کشور شود.

افزایش مالیات بر خریدوفروش مکرر خودرو

درحال‎حاضر مالیات بر درآمد مشاغل خریدوفروش خودرو، معادل 4 تا 5 درصد است. با افزایش این ضرایب مالیاتی می‎توان در نگاه اول، کاهش در خریدوفروش مکرر را انتظار داشت اما با توجه به حاشیه سود فعلی در بازار خودرو و شکاف بزرگ بین قیمت فروش خودرو در کارخانه با قیمت بازار که از 100درصد نیز فراتر رفته است، هرگونه افزایش ضرایب مالیاتی هم می‌تواند به‎راحتی قابل تحمل باشد و هم بار اضافی مالیاتی را به مصرف‌کننده نهایی واقعی تحمیل کند و این خود می‌تواند موجبات افزایش قیمت خودرو در بازار را فراهم کند. در این بخش مرکز پژوهش‌های مجلس افزایش مالیات را منوط به تثبیت قیمت‌ خودروها می‌داند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =