بازار خودرو

اگر ایران‎خودرو و سایپا سالی یک‎هزار میلیارد تومان هم سود ببرند، 16سال طول می‌کشد تا بدهی‌های سال 97 را جبران کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، مساله قیمت‌گذاری خودرو در سال گذشته و البته در نخستین‎ماه سال جاری با مشکلات و حواشی بسیاری همراه بود. طرح فروش با قیمت 5درصد کمتر از حاشیه بازار نیز با استقبال دولت، خودروسازان و بخشی از مجلس‌نشینان، از سال گذشته اجرایی شد، اما آن‎گونه که انجمن خودروسازان می‌گوید این طرح به‌طور کامل به اجرا درنیامد و همین باعث شد تا همچنان اختلاف قیمت بین خودرو عرضه‎شده از کارخانه و خودرو موجود در بازار پابرجا بماند. به عقیده مدیران شرکت‎های عضو انجمن خودروسازان، تا زمانی که قیمت تعیین‎شده از سوی کارخانه بیش‌از 5 درصد با قیمت بازار فاصله داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت دلالان دست از سر بازار خودرو بردارند. شاید همین اجرای ناقص طرح فروش خودرو برمبنای قیمت حاشیه بازار باعث شده است تا در فاصله کوتاهی از اجرای آن، برخی از نمایندگان مجلس از ناکارآمدی آن سخن بگویند.

به هر حال به نظر می‎رسد اشتباه در تصمیم‌گیری و ضعف مدیریتی در اجرای بدون نقص یک تصمیم، باعث ایجاد مشکلات برای صنعت و بازار خودرو شده است، تاجایی‎که برخی از نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی متفاوت از بی‌تاثیر بودن این طرح و حتی افزایش قیمت خودرو با وجود این طرح سخن‌ گفته‌اند.

سود 10 تا 20میلیون تومانی؛ مانع خروج دلالان از بازار 

در واکنش به نظراتی که درخصوص ضرورت اعمال تغییرات در این طرح اظهار شده است، داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» می‌گوید: «قیمت‌گذاری بر مبنای حاشیه بازار، فرمول صحیحی است که درحال‎حاضر به صورت ناقص اجرا می‌شود.»

وی با بیان این‎که 10سال طول کشید تا از شر قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت رهایی پیدا کرده و به روش در حاشیه بازار دست پیدا کنیم، می‌افزاید: «اگر وزارت‌ صنعت‌، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت این طرح را به‎درستی اجرا نمی‌کنند، دلیلی بر بد بودن طرح فروش خودرو بر مبنای حاشیه بازار نیست.»

میرخانی با اشاره به وضعیت قیمت خودرو در کارخانه و بازار می‌گوید: «وقتی بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار 10 تا 20‌میلیون تومان فاصله وجود داشته باشد، طبیعی است که دلالان همچنان در صف خرید خودرو و فروش با قیمتی بسیار بالاتر بایستند.»

از بین بردن فاصله قیمت خودرو در کارخانه تا بازار موردی است که بسیاری بر آن تاکید دارند؛ فاصله قیمتی که سبب افزایش جذابیت بازار خودرو برای دلالان شده و طی ماه‌های گذشته قیمت برخی خودروها را تا سه‌برابر افزایش داده است. به عقیده کارشناسان، این مساله نیز جز با افزایش تولید و تسریع در تحویل خودروها و البته به دست آمدن قیمت واقعی خودرو امکان‌پذیر نیست. این روش موجب خواهد شد خودرو از یک کالای سرمایه‌ای که روزبه‌روز بر قیمتش افزوده می‌شود، به کالایی مصرفی تبدیل شود که با گذشت زمان و استفاده و استهلاک، دچار افت قیمت شود، نه این‎که همچنان افزایش قیمت داشته باشد. 

مشاور انجمن خودروسازان با تایید موثر بودن افزایش تولید در این بخش اظهار می‌کند: «این حرف، حرف درستی است که تیراژ تولید باید افزایش پیدا کند، اما بحث لغو قیمت‌گذاری بر مبنای حاشیه بازار باعث خواهد شد تا دوباره به سرجای اولمان بازگردیم.»

نتیجه‎بخشی طرح تا شش‌ماه دیگر درصورت اجرای صحیح و پیوسته  

احمد نعمت‎بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز پیش از این درخصوص اجرای ناقص این طرح درباره خودرویی مانند پراید به «دنیای خودرو» گفته بود: «قیمت پراید در بازار 45میلیون تومان بود، اما در فروش فوری قیمت این خودرو 37میلیون تومان گذاشته شده بود. چرا باید در فروش فوری قیمت را 8میلیون تومان پایین‎تر از بازار اعلام کنیم که شاهد هجوم دلالان باشیم؟ البته ظاهرا وزارت صمت دستور داده بود خودروها با این قیمت به فروش برسند و همین باعث فروش سریع تمام خودروها شد. اما اگر قیمت پراید را در فروش فوری 44میلیون تومان قرار می‌دادند، شاید به‎جای یک‎هزار نفر دلال تنها 400نفر خریدار واقعی اقدام به خرید می‌کردند. این کار باعث می‌شد کسانی که خودروهایشان را 45میلیون تومان قیمت گذاشته‌اند، اقدام به فروش آن با قیمتی پایین‎تر از کارخانه کنند. بدین‎ترتیب، دفعه بعد که کارخانه اقدام به فروش می‌کرد، خودرو را کمی پایین‎تر از قیمت بازار قرار می‌داد و به همین شکل قیمت واقعی به دست می‌آمد.»

اجرای ناقص این طرح تبعات بسیار سنگینی برای خودروسازان در پی داشته است. میرخانی رشتی در این رابطه می‌گوید: «درست اجرا نکردن طرح فروش برمبنای حاشیه بازار، زیان انباشته 9‌ماهه دو خودروساز را از 11هزار میلیارد تومان (ناشی از اقدام شورای رقابت) به 16میلیارد تومان زیان (ناشی از اجرای غلط توسط سازمان حمایت) افزایش داده است.»

وی با بیان این‎که دوستان اگر راه‌حل دیگری دارند، ارائه دهند، می‌افزاید: «این طرح باید حداقل 6ماه به‎صورت صحیح و درست اجرا شود تا اثربخش باشد. با این اجرای غلط و معیوب نمی‌توان انتظار تاثیر فوق‌العاده داشت. اما همین اجرای ناقص و معیوب از طرح، به کاری که شورای رقابت انجام می‌داد برتری دارد.»

میرخانی رشتی همچنین معتقد است که اگر دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا سالی یک‎هزار میلیارد تومان هم سود ببرند، 16‌سال طول می‌کشد تا بدهی‌های سال 97 را جبران کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    دولت ضرر میکنه بقیه که مافیای خودرو هستن تا ۱۶۰ سال دیگه میخورن بریش بقیه میخندن
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 0
    شما بهر کارت ملی یک خودرودادیدچطور دلال خریداگر پراید را۵۰ میلیون میفروختید باز نایاب میشد راست میگید گزارش تولید روزانتون رادرسایت بگذارید بجای ثبت نام به نمایندگی ها بدین روازنه بفروشن بشرطی که درسه سال گذشته خودرو نداشته باشه
  • محمدتقی زیدی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    عاقبت خودروسازان بخاطر عملکردشان محکوم به برشکستگی است . نباید رفتار حرفه ایی و نهایتا اعتبار ضعیف شرکت حراج کاهش زیان عملکردی میشد . صنعت خودرو نیازمند یک انقلاب است از آنجا که بعید که خودروسازان انگیزه اینکار را ندارند ... خودکفا نشدن و عدم پیشرفت گناهی نابخشودنیست که آتش آن حتما دامن گیر خواهد بود . آتش زیر خاکستر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =