کارلوس گون

گون در پیام ویدیویی خود گفته است: «مساله بر سر حرص و طمع نیست، درباره دیکتاتوری هم نیست، همه ماجرا یک توطئه و خیانت است. از پشت به من خنجر زده شده است.»

به گزارش «اخبار خودرو»، کارلوس گون، مدیرعامل سابق نیسان موتور و معمار ائتلاف این خودروساز ژاپنی با کمپانی فرانسوی رنو در ویدیویی که یک روز پیش از بازداشت دوباره‌اش در پنجشنبه گذشته ضبط شده، مدیریت نیسان را به «از پشت خنجر زدن» و توطئه‌ای متهم کرده است که به بازداشت و اخراج او منجر شده است.

گون نخستین بار در نوامبر گذشته بازداشت و به ارائه گزارش نادرست در خصوص درآمد در یک بازه 10ساله و همچنین انتقال ضررهای مالی شخصی‌اش به نیسان متهم شد. او در ابتدا 108 روز را در بازداشت به سر برد و سپس به قید وثیقه با شرایطی بسیار سختگیرانه آزاد شد، اما پنجشنبه دو هفته قبل به خاطر اتهامات جدید در خصوص استفاده شخصی از سرمایه شرکت مجددا بازداشت شد. 

اتهامات علیه گون

دادستان‌های ژاپنی به طور مشخص به این اشاره کرده‌اند که گون از سرمایه‌ نیسان برای خرید یک کشتی تفریحی و سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ در سانفرانسیسکو استفاده کرده که توسط پسرش آغاز کار کرده است. علاوه‌بر این گون متهم است که ازطریق مجموعه‌ای از قراردادهای تجاری پیچیده با شرکایی در عمان، عربستان سعودی و لبنان (یعنی زادگاهش و کشوری که در آن یک قهرمان ملی محسوب می‌شود) منافع مالی بسیار را نصیب خود کرده است.

دوشنبه هفته گذشته سهامداران نیسان در یک رأی‌گیری کارلوس گون را از هیات مدیره نیسان اخراج کردند و ژان دومینیک سنار یعنی رئیس هیات مدیره جدید رنو را جایگزین او کردند. اصلی‌ترین نگرانی طرف‌های ژاپنی و فرانسوی مسیر آینده این ائتلاف بیست ساله میان نیسان و رنو است که مالکیت 43درصد از طرف ژاپنی را در اختیار دارد. 

  توطئه و خیانت

در ویدیوی هفت دقیقه‌ای که جانیشیرو هیروناکا، وکیل مدافع گون آن را به جمعی از خبرنگاران در توکیو نشان داده، گون نخستین اظهار نظر عمومی خود را از زمان بازداشت اولیه خود مطرح می‌کند.

هیروناکا اسامی برخی از مدیران عالی‌رتبه نیسان را که به ادعای موکلش در توطئه علیه او نقش داشته‌اند از ویدیوی مزبور حذف کرده است. گون که نسبت به آخرین حضورش در انظار عمومی کمی لاغرتر به نظر می‌رسید و موهایش خاکستری‌ شده بود، در این ویدیو اظهار کرد: «پیام اولم این است که من بی‌گناهم.»

در این ویدیو گون قربانی یک خیانت سازماندهی شده و نظام قضایی ناعادلانه ژاپن معرفی می‌شود. گون در پیام ویدیویی خود گفته است: «مساله بر سر حرص و طمع نیست، درباره دیکتاتوری هم نیست، همه ماجرا یک توطئه و خیانت است. از پشت به من خنجر زده شده است.»

او همچنین مدیریت نیسان را به این متهم کرد که برای حفظ قدرت خود در ائتلاف با رنو این پرونده را علیه او طرح کرده‌اند. رنو و دولت فرانسه در ابتدا از گون حمایت کردند و اعلام کردند تا زمان اثبات جرم او را از اتهامات مبرا می‌دانند. اما گون در تاریخ 24 ژانویه 2019 از ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی رنو کناره‌گیری کرد.

گون در ویدیوی هفت دقیقه‌ای‌گفته این وحشت وجود داشت که قدم بعدی ائتلاف به سمت یک همپوشانی یا ادغام، موقعیت برخی از افراد را تهدید و کالبد نیسان را دچار تحولاتی کند که برای برخی از مدیران ژاپنی ناخوشایند بود. هفته گذشته همسر کارلوس گون نیز از ژاپن گریخت. او در گفت‌وگو با یک خبرنگار فرانسوی گفت : پس از آن‌که مقامات قضایی ژاپن پاسپورت لبنانی او را توقیف کردند، احساس خطر کرده است. 

  تمرکز بر مساله‌ اشتباه

نیسان تاکنون از اظهار نظر در خصوص جزئیات پرونده علیه گون خودداری کرده است، اما نیکلاس مکسفیلد، سخنگوی نیسان گفته که در تحقیقات داخلی نیسان شواهد قابل ملاحظه‌ای در خصوص رویه‌های غیرقانونی به دست آمده است.

او گفته است: «تمرکز کمپانی ما بر شفاف کردن ضعف‌هایی در مدیریت است که انجام این اقدامات غیرقانونی را امکان‌پذیر کرده است.»

ظرف یک سال گذشته ارزش سهام نیسان 20درصد افت کرده و از زمان بازداشت اولیه گون نیز 6.7 درصد کمتر شده است.

رابرت مد، تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی بوسفالوس در گفت‌وگو با خبرگزاری CNBC گفته است: «مساله اصلی نیسان این است که دوران شکوه گون به پایان رسیده است. در سه یا چهار سال گذشته فروش نیسان نتوانسته به میزان قابل قبولی برسد.»

آقای مد با اشاره طرف‌های ائتلاف رنو و نیسان گفت: «این دو دایناسور در صنعتی در حال تغییر و تحول تمرکز خود را روی موضوع اشتباهی گذاشته‌اند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =