تعمیرکاران خودرو

داشتن مجوز فعالیت، بر مناسب بودن کیفیت کار و خدمات تعمیرگاه‌ها دلالت ندارد

روز گذشته خبری مبنی‌بر افزایش 20درصدی اجرت تعمیر خودرو توسط اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران منتشر شد. براساس این خبر، «اجرت تعمیر خودرو با تایید اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، ۲۰درصد گران شد.» به این ترتیب لیست جدید نرخ مصوب تعمیرات خودرو در اختیار تعمیرکاران خودرو قرار گرفته است. این در حالی است که به گفته تعدادی از تعمیرکاران خودرو، این اتحادیه تا پیش از دریافت حق عضویت سالانه، لیست قیمت‌های جدید را در اختیار تعمیرکاران قرار نمی‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»، لیست جدید اجرت تعمیر خودرو تا پایان سال 98 ملاک دریافت اجرت از سوی تعمیرکارانی قرار دارد که تحت‌نظر این اتحادیه فعالیت می‌کنند.

مشتریان چگونه باید به‎جای خرید، قطعه را تعمیر کنند

افزایش 20درصدی نرخ تعمیرات خودرو در حالی است که گفته می‌شود قیمت قطعات و لوازم یدکی بیشتر خودروها، از 100 تا 300درصد افزایش یافته است. در این زمینه رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران مدتی قبل در گفت‌وگویی با «دنیای خودرو» در خصوص واکنش مشتریان به افزایش قیمت قطعات اعلام کرده بود: «قطعات عمومی و لوازم یدکی خودروهای پرتیراژ به اندازه کافی در بازار وجود دارد، اگرچه با قیمت بالا فروخته می‌شوند.»

طبق تاکید علیرضا نیک‌آیین، این عامل باعث شده است مصرف قطعات کاهش قابل‌توجهی داشته باشند. در مقابل مردم بیشتر ترجیح می‌دهند قطعه خراب و مشکل‌دار را تعمیر کنند تا اینکه هزینه خرید قطعه جدید و تعویض را بدهند. براساس توضیحات رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران درخصوص واکنش مالکان خودرو به گرانی قطعات و جایگزینی تعمیر قطعات به جای خرید، حالا بعد از افزایش 20درصدی اجرت تعمیر، مشخص نیست مشتریان خودرو چگونه باید از پس هزینه تعمیر و نگهداری خودرو خود برآیند.

تعمیرکار مقصر تکرار مشکل در خودرو نیست

تعمیرات خودرو در حالی افزایش یافته است که براساس شواهد و شنیده‌ها، بعضی از تعمیرکاران از مهارت کافی و تخصص لازم در رفع مشکل خودرو برخوردار نیستند. مشکلی که باید به کمک برگزاری دوره‌های آموزشی و نظارت بازرسان اتحادیه پیگیری و حل شود، در حالی که تعدادی از تعمیرکاران به خبرنگار «دنیای خودرو» اعلام کرده‌اند که اتحادیه، در قبال دریافت حق عضویت، تسهیلات خاصی به آن‎ها ارائه نمی‌دهد و آن‎طور که عنوان می‌شود، دوره‌های آموزشی و توجیهی برای آن‎ها برگزار نمی‌شود و بیشتر تعمیرکاران خودرو به شکل تجربی و در مواردی، با روش آزمون و خطا، مشکل خودرو را پیدا کرده‌اند و راه تعمیر و برطرف کردن آن را آموخته‌اند.

در این رابطه علیرضا نیک‌آیین خود در این زمینه، مدتی قبل اعلام کرده بود: «مالکان خودرو همیشه به تعمیرگاه‌هایی مراجعه کنند که حداقل جواز فعالیت دارند. اگرچه داشتن جواز به این معنی نیست که جوازدارها کارشان حرف ندارد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا در مواردی بعد از تعمیر خودرو و پرداخت هزینه و اجرت کار تعمیرکار، خودرو باز همان ایراد اول را پیدا می‌کند، توضیح داده بود: «به دلیل فشار برخی مالکان متاسفانه در مدت اخیر برخی تعمیرات غیراستاندارد روی خودروها انجام می‌شود که این موضوع نیز به مشکل جدی تبدیل شده است.»

نیک‌آیین همچنین بر این موضوع تاکید کرد: «بخشی از این موضوع هم به کیفیت قطعات و لوازم یدکی بر می‌گردد. چراکه عمده قطعات موجود در بازار، گارانتی ندارد. ضمن این‎که در کشور ما عمر قطعه تعریف نشده و تشخیص کیفیت قطعه نیز به مکانیک و تعمیرکار سپرده می شود.»

وی ادامه داد: «مالکان خودرو یک دستمزد برای تعویض می‌دهند و در مدت‎زمان کوتاه از مکانیک می‌خواهد قطعه مناسب را برایش پیدا و آن را روی خودرو نصب کند. اما پس از این‎که مشخص شد قطعه بی‌کیفیت بوده و خودرو باز دچار نقص شد، مکانیک را مقصر می‌دانند.»

اتحادیه فرمول محاسبه دستمزد جدید را اعلام کند

براساس لیست جدید قیمت تعمیرات خودرو، به‎عنوان نمونه؛ دستمزد تعمیر کامل موتور خودرو پراید 780هزار تومان اعلام شده است. دستمزد تعویض تسمه تایم، تسمه کولر و تسمه دینام نیز برای این خودرو 90هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین دستمزد تعویض لنت جلو دو طرف 35هزار تومان، تعویض لنت عقب دو طرف 60هزار تومان، تعویض سنسور اکسیژن 50هزار تومان و دستمزد تعمیر کامل گیربکس با کلاچ 270هزار تومان تعیین شده است.

با توجه به این‏که این لیست قیمتی از سوی اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران به طور مستقیم موردتایید و انتشار قرار نگرفته، شاید بهتر باشد این اتحادیه با اعلام فرمول دقیق و نحوه محاسبه قیمت‌های جدید که به افزایش ناگهانی اجرت تعمیر تا 20درصد منجر شده است، در رابطه با چگونگی عملکرد تعمیرکاران و کیفیت ارائه خدمات آن‎ها در سال جدید نیز توضیح دهد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابایی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    با سلام انتقادی شدیدی دارم نسبت به اجرت مکانیکها که بسیار گران بوده و برای تعویض دیسک و صفحه پیکان 300000 هزار تومان اجرت که یکساعت وقت میبرد .میتوان گفت گرانی احرت مکانیکها از پزشگان متخصص نیز پیشی گرفته متاسفانه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =