بورس

روز گذشته رکوردشکنی شاخص‌کل بورس تهران سهامداران را شگفت‎زده کرد. این در حالی است که پیش‎بینی چنین روندی با افزایش این روزهای نرخ دلار قابل پیش‎بینی بود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، طی هفته‎های گذشته پول قدرتمند و هوشمندی وارد بازار سرمایه و موجب شد دیروز شاخص‌کل کانال 200هزار واحدی را رد کند. این در حالی است که گروه خودرویی به‎عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار نتوانست دیروز همپای دیگرگروه‎ها رشد کند. علت این امر نیز عدم رشد خوب نمادهای بزرگ این گروه بود اما در مقابل، نمادهای کوچک و قطعه‎ساز روند خوبی را همگام با کلیت بازار طی کردند. باتوجه به شرایط کنونی، پیش‎بینی‎ها حاکی از رشد شاخص‌کل بورس در اردیبهشت‎ماه و خردادماه به‌دلیل رشد احتمالی قیمت دلار و همچنین نزدیکی فصل برگزاری مجامع است. حال باید دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی در بازار سهام خواهد افتاد.

سعید مومنی، کارشناس بازار سرمایه:

بخش اعظم رالی صعودی اخیر غیرقابل اصلاح و مستحکم است

 روند بازار سهام طی یک‌ماه اخیر را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

بازار سهام طی یک‌ماه اخیر روند صعودی و نسبتا غیرقابل انتظاری را پشت سر گذاشت، به‎طوری‎که شاخص‌کل هم‎وزن که سنجه مناسب‌تری برای رصد شرکت‌های کوچک است، به‎راحتی سقف تاریخی مهرماه را درنوردید و هم‎اکنون درکانال ۴۰هزار واحدی قرار دارد. شاخص‌کل نیز که متاثر از شرکت‎های بزرگ و صادرات‎محور است، روز گذشته به سقف تاریخی خود فائق آمد و کانال 200هزار واحدی را رد کرد.

 دلیل این رشد بازار چیست؟

انتشار گزارش‎های خوب و قابل‌قبول اسفندماه درخصوص اغلب نمادهای بازار به همراه ثبات قیمت‎های جهانی و چسبندگی نرخ ارز در کانال ۱۳هزار تومانی همگی موجب رشد یکپارچه و ممتد کلیت بازار با محوریت گروه‎های ارزآور و صادراتی شده است.

 وضعیت گروه خودرویی و لاستیک در این اوضاع چگونه است؟

اکثر شرکت‌های داخلی که از افزایش قیمت فروش محصولات منتفع می‌شوند و برخی شرکت‎ها که کمتر دغدغه رکود و تحریم را داشته‎اند، طی یک‌ماه اخیر با قوت بیشتری در مسیر صعود قرار گرفته و علت اصلی رشد شاخص هم‎وزن را فراهم کرده‎اند و زمزمه‎های حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اتفاقا عامل محرکی برای افزایش سودآوری این صنایع به‎وجود آورد. شرکت‌هایی نظیر لاستیک جزو این دسته بودند. همزمان با این تحولات، بحث همیشه جذاب و داغ تجدید ارزیابی دارایی‎ها و افزایش سرمایه ناشی‌از آن موجب رشد قیمت سهام در جبهه دیگری از بازار نظیر گروه خودرو شد.

همچنین در این گروه وجود جذابیت نموداری و تکنیکالی مزید بر علت است تا آن ها در مسیر رشد قرار بگیرند. این در حالی است که تصمیم ایران‎خودرو برای افزایش سرمایه حدود 700درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها می‎تواند اقبال به این صنعت را به‎صورت خاص و توجه کلی به گروه خودرویی را دوچندان کند. یعنی همان اتفاقاتی که ابتدای هفته گذشته در گروه خودرویی روی داد و این گروه طی یک‌روز، معاملات 180‌میلیارد تومانی را تجربه کرد. بنابراین می‎توان تکرار روزهای خوب را برای این صنعت بورسی باتوجه به وضعیتی که در کل بازار سرمایه حاکم است، پیش‎بینی کرد.

 آینده بورس را چگونه پیش بینی می کنید؟

به‌نظر می‌رسد به‌دلیل نزدیکی به فصل مجامع، تقسیم سود و تعدیل قیمت ناشی‌از آن و همچنین جذابیت بنیادین و تداوم سودسازی شرکت‎ها، بخش اعظم رالی صعودی اخیر غیرقابل اصلاح و مستحکم باشد و از این رو ریسک اندکی پیش روی فعالان بازار قرار دارد اما در مقطع فعلی باید بین سهام بنیادین و حبابی تمایز قائل شد و خود را در معرض ریسک سهام بدون پشتوانه قرار نداد. نقدینگی جدید بازار هم به‌گونه‌ای عمل می‌کند که در هر برهه به یکی از گروه‎های مستعد ورود پیدا کرده و از این حیث نویدبخش جذابیت و هیجان مستمر  در روزهای آتی است.
 

حمیدرضا افشار، کارشناس بازارسرمایه:

شاخص‌کل ظرفیت پیشروی تا کانال 300هزار واحدی هم دارد

 نقش ورود نقدینگی تازه به بازار سهام در رشد روزهای اخیر شاخص کل چیست؟

نقدینگی هوشمندی وارد بازار شده و طی دو روز گذشته نیز به اوج خود رسیده است. این پول از کانال 195هزار واحدی وارد بازار شده و به نظر می‎رسد این منابع همچنان در بازار حضور داشته باشند. از طرف دیگر در کوتاه‎مدت نیز می‌توان به رشد بورس امیدوار بود.

 شاخص‌کل در شرایط مثبت طی سال جاری تا چه سطحی امکان رشد دارد؟

باتوجه به شرایطی که وجود دارد، می‎توان پیش‎بینی کرد شاخص‌کل تا کانال 250هزار واحد نیز پیشروی کند. ازسوی‌دیگر، اگر این هدف محقق شود، بعد از آن محدوده 300هزار واحدی نیز در دسترس خواهد بود البته این امر در میان‌مدت یا بلندمدت قابل‌تحقق است.

 در مورد شاخص صنعت خودرو چگونه خواهد بود؟ این شاخص تا چه حد می‎تواند پیش برود؟

باتوجه به شرایطی‌که وجود دارد، می‎توان در میان‎مدت رشد را برای گروه خودرویی با لیدری ایران‎خودرو تصور کرد. این درحالی‎است که پیش‎بینی می‎شد قیمت هر سهم ایران‎خودرو در فاز اصلاح قیمتی تا 350‌تومان کاهش یابد اما این قیمت تا 365 تومان بیشتر پیش رفت. حال باتوجه به وضعیت موجود، شاخص خودرو می‎تواند تا سطح 27700 واحد پیشروی کند.

در مورد صنعت روانکارها که در بورس حضور دارند، چه آینده‎ای را می‎توان متصور بود؟

چهار شرکت بورسی در این صنعت حضور دارند که شامل سه شرکت بازار داخلی و یک شرکت صادراتی است. با افزایش نرخ دلار، وضعیت شرکت صادراتی بسیارخوب دنبال می‎شود اما در وضعیت شرکت‎های بازار داخلی تغییر چندانی ایجاد نمی‎شود. از سوی دیگر این شرکت‌ها لوب‎کات را که ماده اولیه مصرفی آن‎هاست،  به‎صورت یارانه‎ای دریافت می‎کنند که این امر برایشان یک مزیت به حساب می‎آید.

 نقش تصمیمات شرکت پالایش و پخش در آینده این صنعت چگونه است؟

صنعت روانکارها در کنار صنعت پالایشی در بورس از تصمیماتی که گاهی اوقات شرکت پالایش و پخش می‎گیرد، با مشکل مواجه می‎شود. در این زمینه باید مراقب بود تولید داخلی شرکت‎ها و همچنین بحث صادرات این صنعت با آسیب روبه‌رو نشود.

 از آنجا که به فصل برگزاری مجامع نزدیک می‎شویم، شرکت‎های روانکار تا برگزاری مجامع به چه سمت‎وسویی می‌روند؟

چون این شرکت‎ها ذاتا سودساز هستند و شرایط نیز برای سودسازی آن‎ها مناسب است، می‌توان تا زمان مجامع وضعیت آن‎ها را خوب پیش‎بینی کرد و برای سرمایه‎گذاری تا مجامع گزینه‎های 
خوبی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =