صنعت خودرو

کنار گذاشتن خودروهایی که به صورت طولانی مدت تولید شده‌اند، آن‌هم در این شرایط به لحاظ مشکلات اجتماعی، اقتصادی، مسائل مربوط به قطعه‌سازان و همچنین زیان‌هایی که به یک‌باره به خودروساز وارد می‌شود، بسیار سخت است

به گزارش «اخبار خودرو»، تغییر استراتژی خودروسازان و تولید خودروهای جدید در شرایطی که تحریم‌ها و مشکلات ساختاری داخلی (چه در صنعت خودرو و چه در اقتصاد کشور) این روزها کشور را درگیر کرده است، کاری سخت است. در این شرایط اصولا تولید خودروهای قدیمی‌تر نیز با مشکل مواجه است. عدم همکاری خارجی‌ها پس از آغاز تحریم‌ها، توسعه سبد محصول خودروسازان را با مشکل مواجه کرده است. 

طی سال گذشته مشتریان انتقادات بسیاری بر افزایش قیمت خودروهای قدیمی که به لحاظ کیفی نیز کار خاصی نمی‌توان روی آن‌ها انجام داد، داشته‌اند. اصولا حاشیه و انتقاد از محصولات جدیدتر خودروسازان بسیار ناچیز بوده است. حتی با وجود افزایش قیمت این خودروها، مشتریان به آن‌ها انتقادی نداشته‌اند و اصلی‌ترین انتقادات به محصولات قدیمی خودروسازان بازمی‌گردد. شاید خود خودروسازان نیز بی‌تمایل به از رده خارج کردن این خودروها نباشند.

با این شرایط این سوال پیش می‌آید که تولید خودروهای قدیمی که برای خودروسازان نیز چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ کیفیت، حاشیه ساز هستند، تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟

در همین زمینه بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» می‌گوید: «درخصوص اینکه تا چه زمانی این محصولات باید تولید شود، چند مساله و نکته وجود دارد. یکی اینکه متاسفانه مردم هنوز خریدار این خودروها هستند. چون برای خیلی از اقشار جامعه مفهوم خودرو با همین‌ها شکل گرفته است. مساله دوم این است که اگر این‌ها از خط تولید خارج شوند چیزی برای جایگزینی آن‌ها وجود ندارد.»

با افزایش قیمت خودروها، اصولا خرید خودروهای قدیمی‌تر نیز از دسترس مشتریان خارج شده است. به نظر می‌رسد خودروسازان باید توان خود را روی تولید خودروهای باکیفیت و به‌روز بگذارند. چرا که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که ایجاد تغییر در این خودروها و افزایش کیفیت آن‌ها امری بسیار بعید است. 

مشتریان نیز از خودروهای جدید خودروسازان با وجود تفاوت قیمت با خودروهای قدیمی شکایتی ندارند و اتفاقا از خرید آن استقبال می‌کنند. اما با توجه به شرایط قطعه‌سازان و وضعیت تحریم‌ها به نظر نمی‌رسد تولید و فروش خودروهای جدید خودروسازان رونق زیادی داشته باشد. 

صدرایی با بیان اینکه صنعت خودرو ایران زیرساخت لازم را برای انعطاف‌پذیری تغییر و جایگزینی محصول جدید ندارد، می‌افزاید:‌ «یک خودرو، عمر مشخصی دارد؛ اگر بعد از یک زمان مشخص از خط تولید خارج نشود، دیگر کنار گذاشتن آن بسیار سخت خواهد بود.»

وی درخصوص دلایل سخت شدن از رده خارج کردن خودروهای قدیمی می‌گوید: «کنار گذاشتن خودروهایی که به صورت طولانی مدت تولید شده‌اند، آن‌هم در این شرایط به لحاظ مسائل اجتماعی، اقتصادی، مسائل مربوط به قطعه‌سازان و همچنین زیان‌هایی که به یک‌باره به خودروساز وارد می‌شود، بسیار سخت است.»

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: «قطعه‌سازی ما استاندارد نیست. اگر تولید این خودروها از خط خارج شود، برای بسیاری از قطعه‌سازان مشکل ایجاد می‌شود. بسیاری از این قطعه‌سازان چندان انعطاف‌پذیر نیستند که بتوانند از تولید قطعه فلان خودرو به تولید قطعه خودرو جدید و مدرن‌ برسند.»

وی در ادامه اظهار می‌کند: «مساله دوم اینکه با بحران‌هایی که صنعت خودرو ایران با آن دست‎وپنجه نرم می‌کند، ایجاد تغییر و عرضه محصول جدید بسیار سخت است. چراکه محصول جدید باید لایسنس خارجی دریافت کند که درحال‎حاضر تحریم‌ها مانع آن است. حتی اگر بتواند لایسنس یک خودرو خارجی هم بگیرد با این نرخ  دلار، قیمت محصول بسیار بالا خواهد بود.» 

بابک صدرایی همچنین با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی این خودروها با طولانی شدن زمان تولید آن‌ها می‌گوید:‌ «هرچقدر از زمان تولید این خودروها می‌گذرد، قطعات این خودروها و قالب‌های آن‌ها فرسوده و قدیمی می‌شود و به لحاظ کیفی هم به شدت افت پیدا می‌کند.»

با شرایط فعلی کار خودروسازان برای تولید و عرضه خودروهای جدید در سبد محصولاتشان بسیار سخت است. اما در صورتی که همکاری بین قطعه‌ساز و خودروساز ایجاد شود و منابع مالی به منظور سرمایه‌گذاری به این دو صنعت تزریق شود، می‌توان امیدوار به تغییرات حداقلی در شرایط سخت تحریم‌ها بود. ضمن اینکه در این شرایط حفظ میزان تیراژ خودروسازان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

این در حالی‌ است که از ضرب‌الاجل سازمان استاندارد برای از رده خارج کردن این خودروها نیز چند ماهی گذشته است و به نظر می‌رسد دولت نیز فعلا در این شرایط قصدی برای فشار به خودروسازان در این خصوص ندارد. آن‌طور که گفته می‌شود وزارت صمت بیشتر به دنبال افزایش تیراژ است تا تغییر و تحول در سبد محصولات خودروسازان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =