بورس

در دو ماه گذشته روند قیمت‌ها در بورس و فرابورس ایران افزایشی بوده و از ابتدای روزهای کاری سال ۱۳۹۸ نیز به‎جز در یک‌روز، قیمت سهم‌ها با روند فزاینده‌ای رشد کرد، به‎طوری‎که این روزها بازار به‎اصطلاح «گاوی» شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته و طی سومین روز از دادوستدهای بازار سرمایه در هفته جاری، بورس تهران تاریخ‎ساز شد و شاخص‌کل از کانال 200هزار واحد عبور کرد و با رشد بیش از ۵۷۲۱ واحد به رقم ۲۰۱هزار و ۸۰۵ رسید. اما با وجود رکوردشکنی تاریخی کلیت بازار سرمایه، نمادهای بزرگ گروه خودرویی روند معمولی را پشت سر گذاشتند. 

ایران‎خودرو، پارس‎خودرو و سایپا گرچه مثبت خوردند اما متعادل دنبال شدند. ولی به‎رغم عقب افتادن بزرگان خودرویی از قافله سبزپوشی، گسترش سرمایه‎گذاری‌ایران‎خودرو، محورسازان ایران‎خودرو، زامیاد، صنایع‌ریخته‎گری‌ایران، سایپاآذین، مهرکام‌پارس، الکتریک‎خودروشرق، چرخشگر، رینگ‎سازی‌مشهد، لنت‌ترمزایران، تولیدمحورخودرو و بهمن‎دیزل روز بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند. 

به بیان دیگر، قطعه‎سازان توانستند همگام با بازار پیش بروند، اما همچنین در گروه خودرویی طی روز گذشته در 36هزار و 164 نوبت معاملاتی، 564میلیون و 666هزار سهم به ارزش 89میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ بر 20هزارو716 میلیادر تومان شد.

 جایگزینی بازار «گاوی» با جو «خرسی» !

در دو ماه گذشته روند قیمت‌ها در بورس و فرابورس ایران افزایشی بوده و از ابتدای روزهای کاری سال ۱۳۹۸ نیز به‎جز در یک‌روز، قیمت سهم‌ها با روند فزاینده‌ای رشد کرد، به‎طوری‎که این روزها بازار به‎اصطلاح «گاوی» شده است.

در بازار گاوی، بیشتر افراد به امید کسب سود بیشتر، در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در بازار «خرسی» جو منفی بر بازار حاکم است و همین امر رمقی برای سرمایه‌گذاران به‌منظور خرید سهام جدید باقی نمی‌گذارد.

درحال‎حاضر نیز باتوجه به افزایش نرخ دلار و همچنین کاهش رشد اقتصادی طی سال گذشته، افراد تمایل دارند پول خود را به‎صورت نقد نگه ندارند و در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در این بین، حرفه‌ای‌های بازار سرمایه پول‌های هوشمند و تازه وارد بازار کردند و در این جو مثبت، بسیاری از غیرحرفه‌ای‌ها نیز سرمایه‌های خرد خود را به سمت بورس فرستادند. مجموع این اتفاقات سبب شد بازار سهام روند رشدی داشته باشد و از روز یکشنبه با رکوردشکنی‌های پی‎درپی شروع به تاریخ‌سازی کند.

پابرجایی ریسک‌های سیستماتیک به‎رغم رشد کنونی

جو روانی موجود در بازار و رشد پیاپی سهم‌ها سبب شده است حتی سهم‌هایی که در صورت‌های بنیادی زیان‌ده هستند با رشد قیمت مواجه شوند. اما درعین‌حال، این رشد با ریسک‌های سیستماتیکی همراه است که فضای سرمایه‎گذاری را تا حدودی شکننده می‌کند. انتظارات از آینده، یکی از فاکتورهایی  است که در تصمیم سرمایه‌گذاران موثر بوده و می‌تواند مقدار ورود و خروجی نقدینگی از بورس را کنترل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =