روغن‌موتور‌‌های تولید داخل

بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار روانکارها در پایتخت و دیگر کلانشهرها حکایت از نفوذ بالای برخی عاملین فروش‌ پرنفوذ دارد.

حکایت عجیبی است؛ ‌داستان روغن‌موتورهایی که پس از فروش توسط شرکت‌های بزرگ‌، ‌راهی به بازار پیدا نمی‌کنند. بازار برای مصرف‌کنندگان نهایی و حتی یک پله بالاتر یعنی تعویض روغنی‌ها تشنه برخی مدل‌ها و برندهای روغن‌موتور است، ‌اما از سوی دیگر گزارش‌ها حکایت از تزریق روغن موتور توسط 4شرکت بزرگ پالایشگاهی به بازار دارد. به‌راستی این روغن‌ها کجا می‌روند و چرا رد و نشانی از آنها در بـــــازار دیده نمی‌شود؟ 

تا جایی‌که قیمت برخی روغن‌های پرطرفدار در بازار روبه افزایش است و مصرف‌کننده نهایی باید هزینه‌ای به‌مراتب بالاتر از آنچه سازمان حمایت و سازمان تعزیرات برای فروش روغن‌ها مد نظر دارد، پرداخت کند. پشت پرده تمام این اتفاقات، ‌نه شرکت‌های تولیدی بلکه دلال‌ها و سودجویانی قرار دارند که با خریدهای عمده از شرکت‌های تولیدکننده روانکار در کشور، ‌اقدام به انبار کردن کالاها می‌کنند تا در یکی، دو ماه آینده با موج سواری بر افزایش رسمی قیمت‌ها  سودهای کلانی را به جیب بزنند.

خرید و احتکار به امید بالا رفتن قیمت‌ها

به گزارش «دنیای خودرو»، ‌بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار روانکارها در پایتخت و دیگر کلانشهرها حکایت از نفوذ بالای برخی عاملین فروش‌ پرنفوذ دارد. نماینده‌هایی که با خریدهای میلیاردی اقدام به جمع‌آوری محصول از کارخانه‌های تولیدکننده می‌کنند و با احتکار و انبارداری کالاها،‌ به روزشماری برای تصویب رسمی افزایش قیمت روانکارها توسط دولت نشسته‌اند تا بتوانند در موعد مناسب کالاهای انبارشــــده را با قیمت‌های جدید وارد بازار کنند.

در این بین اما متضرر اصلی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار هستند که مجبورند برای حفظ آرامش بازار، ‌محصولات خود را بدون توقف و حتی با کمترین میزان سود به بازار تزریق کنند. محصولاتی که در کمال تعجب، امکان عبور از کانال دلال‌ها را پیدا نمی‌کنـــند و راهی بازار مصرف نمی‌شوند.

جای خالی پخش مویرگی در سیستم فروش روغنی‌ها

در بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته از بازار روانکارها،‌ شرکت نفت ایرانول به‌دلیل توزیع مویرگی محصولات خود در سطح بازار، ‌از ثبات قیمتی بهتری نسبت به دیگر تولیدکننده‌ها برخوردار است، ‌اما این بدان معنی نیست که در طول چندماه گذشته توزیع روغن‌های‌موتوری توسط تولیدکنندگان کاهش یافته است. 

در این شرایط که قیمت فروش انواع روانکارهای موتوری در بازار با قیمت‌های مصوب و درج‌شده روی قوطی‌ها کاملا متفاوت است، ‌دلال‌ها برندگان اصلی این بازی هستند و مصرف‌کننده نهایی مجبور به خرید کالایی گران‌تر با حاشیه سود بالا برای دلال‌هاست. 

حتی شنیده‌ها از بازار حاکی است که یکی از این شرکت‌ها که به‌تازگی برندی جدید را نیز به بازار معرفی کرده و تبلیغات گسترده‌ای را نیز برای معرفی محصول خود انجام داده است، ‌برای در اختیار گرفتن سهم بازار برای محصول خود،‌ مجبور به فروش روغن‌موتورهای تولیدی خود، ‌بدون دریافت سود شده است و حتی در مواردی محصول را با ضرر به دست عاملین بزرگ رسانده است تا درنهایت بتواند در بازار سهمی به خود اختصاص دهد.

نکته جالب اینجاست که در بازدیدهای میدانی از مراکز تعویض روغنی در تهران و البرز، ‌این برند هنوز سهم بازاری به خود اختصاص نداده و با وجود فروش گسترده در سطح نماینده‌ها و عامـــلین فــروش،‌ موفق به ورود گسترده به بازار نشده است؛ اتفاقی که حکایت از خریدهای بزرگ برخی عوامل فروش و انبارکردن کالا با قصد افزایش قیمت‌ها دارد. 

در این شرایط به نظر می‌رسد،‌ نهادهای نظارتی باید پیش از افزایش یافتن رسمی قیمت روانکارها و عملی شدن برنامه‌های برخی افراد سودجو در بازار، ‌اقدام به نظارت بیشتر بر انبارها کنند و راه را بر سودجویی‌های بیشتر ببندند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =