کد خبر: 224687
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
سیستم ABS

ما در کشور تولیدکننده سیستم ABS نداریم. این در حالی است که اگر یک پروژه داخلی‌سازی ABS امروز کلید بخورد، حداقل یک‌سال و نیم زمان نیاز است تا به تولید تجاری برسد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، هدف‌گذاری تولید در سال جدید طبق اعلام وزیر صمت، یک‌میلیون و 200هزار دستگاه است. با توجه به اینکه پایان سال گذشته بخشی از بدهی قطعه‌سازان در قالب 4هزارمیلیاردتومان تسهیلات دولتی به آن‌ها پرداخت شد، انتظار می‌رود قطعه‌سازان نیاز خطوط تولید برای رسیدن به این هدف را تامین کنند. این در حالی است که گفته می‌شود غیر از بحث نقدینگی و سرمایه در گردش، موانع دیگری نیز در مسیر تولید قطعات خودرو وجود دارد.

در این رابطه حسین بحرینیان، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو توضیح داد:

آیا قطعه‌سازان توان تامین نیاز خطوط تولید برای رسیدن به تیراژ یک‌میلیون‌و200هزار دستگاه در سال‌جاری را دارند؟

موانعی در این مسیر وجود دارد. اگرچه در زمینه قطعاتی که ساخت داخل دارند، می‌توان گفت این موضوع تا 80 و 90درصد به صورت هم سو اتفاق خواهد افتاد. اما وقتی به قطعاتی می‌رسیم که ساخت داخل ندارند که بیشتر هم شامل قطعات الکترونیکی و های‌تک می‌شود، با اما و اگرهایی مواجه خواهیم بود.

 با توجه به توانمندی‌های موجود آیا خودروسازان امسال امکان افزایش تولید و تنظیم بازار را دارند؟

تمایل برای افزایش حجم تولید قطعا وجود دارد، اما متاسفانه کاهلی گذشته در مورد تامین قطعات های‌تک در این مسیر مانع ایجاد می‌کند. 

امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم. در این موقعیت ما برای تامین قطعاتی که تولید آن‌ها نیاز به تکنولوژی و دانش دارد و برای داخلی‌سازی آن‌ها کار خاصی صورت نگرفته و سرمایه‌گذاری انجام نشده است، مشکل جدی داریم.

مثلا ما در کشور تولیدکننده سیستم ABS نداریم. این در حالی است که اگر یک پروژه داخلی‌سازی ABS امروز کلید بخورد، حداقل یک‌سال و نیم زمان نیاز است تا به تولید تجاری برسد. 

با توجه به تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان، چه موانع دیگری برای تامین نیاز خطوط تولید وجود دارد؟

هیچ کشوری به طور کامل مستقل نیست و ما نیز برای تولید برخی قطعات نیازمند واردات هستیم، در حالی که تحریم‌های بین‌المللی در این زمینه محدودیت جدی ایجاد می‌کند و این یکی از مهم‌ترین موانع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =