در دستگاه‌های پیشرفته بازرسی انفرادی کافی است مسافر برای چند لحظه کوتاه درچارچوب دستگاه بازرسی بایستد تا دستگاه کارش را انجام دهد

محمد گنجوی‌نیا - روند افزایش مسافران هوایی به وضعیت پیش از رکود اقتصادی نزدیک‌تر می‌شود. در نتیجه فرودگاه‌ها باید تلاش کنند تا از لحاظ بازرسی با افزایش تعداد مسافران همسو شوند و مسافران با سرعت بیشتری از ایستگاه‌های بازرسی بگذرند. همچنان که شرایط امنیتی فرودگاه‌ها پیچیده‌تر می‌شود، مقامات فرودگاه‌ها نیز باید با استفاده از آخرین فناوری‌های بازرسی، امنیت فرودگاه‌ها را برقرار کنند. 

 ‌نقاط بازرسی 

بازرسی مسافران باید با بازدهی و سرعت مناسب صورت بگیرد. از سامانه بازرسی پیشرفته برای شناسایی مواد منفجره به اشکال بسته‌ای‌، ورق‌، مایعات، گازها، خمیرهای انفجاری، مواد منفجره دست‌ساز و هر‌گونه تجهیزات خطرآفرین احتمالی استفاده می‌شود. برای بررسی‌های بیشتر تصویرهای 2 یا 3 بعدی از وسایل بازرسی شده، تهیه می‌شود. با جدا کردن یا خارج کردن مایعات و تجهیزات الکترونیکی از وسایل همراه مسافر، شناسایی آنها سریع‌تر صورت می‌گیرد و مسافران کمتر در صف بازرسی معطل می‌شوند. 

با استفاده از سامانه‌های بازرسی انفرادی، بازرسی‌های مرکزی و سامانه پرسرعت بازرسی می‌توان بازدهی این روند را افزایش داد، در حالی‌که هدف اصلی افزایش سطح امنیت است ولی با استفاده از سامانه‌های یاد شده به سرعت بازرسی مسافران افزوده می‌شود و مسافران با سرعت از بازرسی می‌گذرند و زمان بیشتری را در فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها و حتی بخش‌های اداری سالن ترانزیت سپری می‌کنند. 

فناوری توموگرافی با انرژی مضاعف بالاترین سطح ردیابی مواد منفجره را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن کمترین میزان خطا را نیز در بر دارد. در این صورت احتیاجی به جدا کردن تجهیزات الکترونیکی یا مایعات بار همراه مسافر نیست؛ البته مسافران انتظار دارند که هنگام سفرهای هوایی بازرسی شوند و از سوی دیگر انتظار دارند این کار با راحتی صورت بگیرد. سامانه‌های نسل جدید بازرسی، بار همراه مسافر را به‌صورت یک‌جا بازرسی می‌کنند و دیگر لزومی ‌ندارد تا مایعات و تجهیزات الکترونیکی داخل آن‌ها خارج شو‌د. به این ترتیب سبدهای بازرسی کمتری استفاده می‌شود. در این صورت بازرسی سریع‌تر انجام می‌گیرد و از تجمع و تشکیل صف‌های طولانی جلوگیری خواهد شد. 

در دستگاه‌های پیشرفته بازرسی انفرادی کافی است مسافر برای چند لحظه کوتاه درچارچوب دستگاه بازرسی بایستد تا دستگاه کارش را انجام دهد. در حالی‌که امنیت و راحتی مسافران اهمیت بالایی دارد، مقامات فرودگاه‌های شلوغ به بازدهی عملیات بازرسی نیز توجه ویژه‌ای دارند. برای دست یافتن به این هدف، سامانه‌های بازرسی بار همراه و مسافران باید به‌صورت یکپارچه عمل کنند.

یکی از سامانه‌هایی که توانایی انجام چنین کاری را داشته باشد، سامانه بازرسی «اینتلی کور» است. این سامانه شامل بازرسی کنترل از راه دور، تصویر‌برداری و تحلیل تصویر، قابلیت بازیافت اطلاعات تصویری از بایگانی و بازرسی هدایت شد‌ه بار همراه مسافر است.

منظور از بازرسی هدایت شده، بازرسی دوباره بعضی از بارهای همراه است که برای ردیابی یا شناسایی کالا یا مواد خاصی صورت می‌گیرد. در این سامانه الگوریتم جداسازی بعضی از تجهیزات الکترونیکی ادغام شده است. به‌عنوان نمونه سامانه نرم‌افزار دستگاه بازرسی، لپ‌تاپ را شناسایی و آن‌را از بقیه اقلام داخل بار حذف می‌کند. در نتیجه بقیه اقلام داخل بار، بدون اینکه وقتی برای خارج کردن یا قرار دادن دوباره لپ‌تاپ صرف شود،  بازرسی می‌شود. 

بازرسی از راه دور نیز ماموران را قادر می‌سازد تا مسافرانی را که از راهرو می‌گذرند، بازرسی کنند. در نتیجه فضایی برای برپا کردن تجهیزات بازرسی اختصاص نمی‌یابد. هر زمان که مامور بازرسی مایل باشد به‌راحتی می‌تواند کارآیی دستگاه‌های بازرسی را به‌طور هم‌زمان با عملیات بازرسی  مشخص کند که دستگاه با چه دقتی کارش را انجام می‌دهد. در ضمن سرپرست ماموران بازرسی به‌راحتی می‌تواند تنها با استفاده از یک لپ‌تاپ از هر نقطه که مایل باشد عملیات بازرسی را تحت نظر بگیرد و حتی تصویرهای دستگاه بازرسی را مرور کند و به بایگانی تصویرها دسترسی یابد. 

به تازگی اداره ایمنی و امنیت حمل‌و‌نقل ایالات‌متحده سامانه بازرسی جدیدی را تایید کرده است که مطابق بالاترین استانداردهای بازرسی اروپا است. این سامانه مطابق استاندارد شماره 3 بازرسی اروپا ساخته شده است و شامل یک تونل به پهنای 102‌سانتی‌متر و بلندی 81‌سانتی‌متر است و تسمه نقاله آن با سرعت نیم متر در ثانیه حرکت می‌کند. به این ترتیب در هر ساعت 1800 قطعه بار همراه بازرسی می‌شود. این دستگاه نیز مانند دستگاه‌های قبلی برای تعمیرات و نگهداری ‌آسان ساخته شده است. زاویه ثابت دوربین دستگاه، تصویری‌های شفاف 2 و 3 بعدی می‌گیرد. امکانات پیشرفته این دستگاه مانند فعال کردن هشدار، کاربران سطح 1 و سطح 2 را قادر می‌سازد تا زودتر تصمیم‌گیری کنند. منظور از سطح 1 و 2 مهارت و مسئولیت شخص بازرس است که آیا خودش می‌تواند بار خاصی را از دستگاه خارج کند و برای بررسی‌های بیشتر کنار گذارد یا خیر. 

نکته شاخص این سامانه در این است که حتی پس از توقف به‌دلیل تجمع بار در قسمت خروجی‌، باز هم می‌توان بارهای بی‌حرکت داخل دستگاه را بازرسی کرد. به‌عبارت دیگر لزومی ‌ندارد تا بار در داخل دستگاه حرکت کند. این سامانه از انرژی مضاعف برخوردار است و می‌تواند چند تصویر پرتونگاری همزمان تولید کند. با استفاده از این توانایی می‌توان هر کدام از بارهایی را که بازرسی می‌شوند با دقت بیشتر ارزیابی و تعداد و تراکم اتمی ‌بار را محاسبه کرد. دقت بالای دستگاه امکان ردیابی مواد منفجره را با کمترین خطای ممکن میسر می‌سازد. 

 ‌بازرسی بارهای هوایی 

با توجه به چالش‌های امنیتی و مقررات جدید بارهای هوایی، صنعت حمل‌ونقل بار هوایی به تجهیزاتی احتیاج دارد که با کمترین هزینه و بالاترین بازدهی بارهای هوایی را بازرسی کند. شرکت دیگری سامانه چند دید جدیدی را ارائه کرده است که قابلیت نصب در تونل‌های مختلف را دارد. به‌عنوان نمونه با نصب این دستگاه در تونل‌های بازرسی 2در2 متر بار هوایی به‌راحتی بازرسی می‌شود و دیگر لزومی‌ ندارد تا برای بازرسی باز شود.

در نتیجه بارهای هوایی سریع‌تر در پالت‌های حمل بار قرار می‌گیرند. با وجود اسکن انرژی بالا، تصویر 6‌رنگ و توانایی ردیابی مواد منفجره که با کمک مامور بازرسی صورت می‌گیرد، کاربران با اطلاعات جامعی که به‌دست می‌آورند، مواد منفجره، اسلحه، مواد مخدر یا کالاهای پنهان شده را شناسایی می‌کنند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =