قطعه سازان

مدیرعامل سایپا با قطعه‌سازان هم‌نظر است که اگر امکان پرداخت این پول به شکل ارزی وجود ندارد، به‎صورت ریالی پرداخت شود

به گزارش «اخبار خودرو»، جلسه رئیس و اعضای هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران با جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روز دوشنبه برگزار شد. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» با اشاره به هدف برگزاری این جلسه، درخصوص محورهای اصلی که مورد طرح و بررسی قرار گرفت، توضیح داد.

جلسه اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با مدیرعامل سایپا، با چه هدفی برگزار شد؟

هدف اصلی جلسه، انتقال و تاکید بر چهار درخواست اصلی قطعه‌سازان به مدیرعامل سایپا بود. این چهار درخواست شامل اجرای بخش دوم مصوبه دولت و پرداخت 7هزارمیلیاردتومان (تسهیلات ارزی)، واقعی‌سازی و به‌روزرسانی قیمت محصولات قطعه‌سازان، آزاد کردن واردات بدون انتقال ارز و ارائه فرصتی 2ساله برای پرداخت مالیات، بیمه و مطالبات دولت است. درخصوص این چهار درخواست، اعضای هیات‌مدیره به مدیرعامل سایپا توضیحاتی ارائه کردند.

طرح این درخواست‌ها و توضیح درباره آنها چه نتیجه‌ای داشت؟

یکی از مهم‌ترین نتایج این جلسه، این‌ است که به‎زودی گشایشی در زمینه تامین ارز در گروه سایپا اتفاق خواهد که براساس آن، ارز موردنیاز قطعه‌سازان از طریق گروه سایپا تامین شود. همچنین در مورد مشکلاتی که در زمینه قیمت محصولات وجود داشت، آقای سلیمانی اعلام کردند روند اصلاح قیمت‌ها در سایپا آغاز شده و تلاش این است تا حد امکان قیمت قطعات به‌صورت واقعی محاسبه شود. البته به‌نظر می‌رسد این روند حدود دو ماه طول می‌کشد. تامین نقدینگی و پرداخت 7هزار میلیارد تومان (بخش ارزی مصوبه دولت) یکی دیگر از موضوعاتی بود که مطرح شد. در این رابطه مدیرعامل سایپا با قطعه‌سازان هم‌نظر است که اگر امکان پرداخت این پول به شکل ارزی وجود ندارد، به‌صورت ریالی این عدد پرداخت شود. به این ترتیب مقرر شد به‎زودی جلسه‌ای در بانک‌مرکزی داشته باشیم و موارد مطرح شود تا موافقت بانک‌مرکزی در این زمینه جلب شود. در این راستا، باید بتوانیم شورای پول‎واعتبار را قانع کنیم تا این رقم را به صنعت خودرو تخصیص دهد.
 

جزئیات تامین ارز موردنیاز قطعه‌سازان ازسوی شرکت سایپا به چه شکل است؟

گروه خودروسازی سایپا درحال ایجاد یک سازوکار جدید است که به این ترتیب بتواند ارز مورد نیاز قطعه‌سازان را در اختیار آنها قرار دهد. جزئیات این سازوکار را خود شرکت سایپا به‌زودی اعلام خواهد کرد.

 با ‌توجه به شرایط موجود، آیا قطعه‌سازان توان تامین خطوط تولید خودروسازان برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده را دارند؟

هدف این است تولید خودرو امسال بر مبنای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام‌شده پیش برود. قطعه‌سازان نیز همه تلاش خود را دارند تا تولید روزانه هرکدام از دو خودروساز بزرگ کشور به 2500دستگاه در روز برسد. اما این بحث مطرح است که چنین اقدامی، پیش از هر چیز نیاز به نقدینگی دارد. با حل مشکل نقدینگی، بسیاری از موانع تولید از بین می‌رود. به‌عنوان مثال قطعه‌سازان می‌توانند مواد اولیه موردنیاز خود را تامین و خطوط تولید را حفظ کنند. از سوی دیگر تامین نقدینگی موردنیاز می‌تواند حجم قابل‌توجهی از هزینه‌ها را به شکل مستقیم و غیرمستقیم کاهش دهد. غیرمستقیم از طریق حفظ افزایش تیراژ تولید مدیریت می‌شود و به صورت مستقیم با مدیریت هزینه‌های مالی که درحال‌حاضر بر دوش خودروسازان است. 

 صحبتی از تحویل تعهدات معوق سایپا در این جلسه به میان آمد؟

آن‌طور که مدیرعامل سایپا اعلام کرد، در سال جدید سایپا تعهدات خود را تحویل خواهد داد و تلاش می‌کند روند افزایش تولید را نیز در همان تیراژ 2هزار تا 2هزار و500 دستگاه در روز نگاه دارد. 

 به نظر می‌رسد مصوبه اخیر هیات دولت درخصوص واردات بدون انتقال ارز، کمکی به بهبود شرایط و فعالیت صنعت خودرو نخواهد کرد. باتوجه به آن‌که این موضوع به‌عنوان یکی از درخواست‌های اصلی قطعه‌سازان مطرح شد، این موضوع با چه جزئیاتی می‌تواند در عملکرد این صنعت تاثیر مثبت داشته باشد؟

ما در موارد مختلف، در نامه‌ها و جلساتی متعددی که داشته‌ایم، سازوکارهای مختلفی را پیشنهاد داده‌ایم. ازجمله پیشنهادها این است که قطعه‌سازان و خودروسازان از دامنه بحث واردات بدون انتقال ارز، خارج شوند. یعنی بتوانیم از واردات بدون انتقال ارز استفاده کنیم. پیشنهاد دیگر این است که به‌طور کلی واردات بدون انتقال ارز آزاد شود. البته هرکدام از این پیشنهادها، شامل ملاحظاتی می‌شود.

مثلا در مورد پیشنهاد اول، بانک‌مرکزی معتقد است این اقدام می‌تواند به ایجاد رانت منجر شود و نمی‌توان به یک بخش این اجازه داد و به بخش دیگر، نه. در مورد پیشنهاد دوم نیز بحث نگرانی از افزایش دوباره نرخ ارز وجود دارد. چراکه تقاضا برای ارز بالا رفته است و این موضوع به افزایش قیمت ارز منجر می‌شود. اما درمجموع نباید فراموش کرد اگر قرار است ادامه تولید با دور زدن تحریم‌ها صورت بگیرد، با روش‌های بانکی که تا پیش از این وجود داشت، این امکان وجود ندارد.  

زیرا بانک‌ها یا قبلا شناسایی شده‌اند یا به دلیل اینکه به هر حال کانال رسمی بانکی هستند، خیلی‌زود شناسایی و بانک یا شرکت فروشنده، تحریم می‌َشود. بنابراین باید همان سازوکاری که در تحریم‌های دور قبل مورد استفاده قرار گرفت، این بار نیز اجرا شود. در آن سازوکار، واردات بدون انتقال ارز آزاد بود.

به این ترتیب هر کسی که منبع ارز خارج از کشور داشت، می‌توانست از این طریق کالا و مواد اولیه را وارد کشور کند. ما باید بپذیریم اگر قیمت ارز بالا برود، خیلی بهتر از این است که ارز به‌صورت رانتی در اختیار عده‌ای خاص قرار بگیرد یا این قیمت پایین باعث شود تولید تحت‌تاثیر قرار گیرد. به هر ترتیب باید توازنی در این بخش ایجاد شود. 

 به نظر می‌رسد جلسه قطعه‌سازان با مدیرعامل سایپا نتیجه موثر و قابل‌توجهی داشته باشد. اما در ظاهر تاکید بر درخواست‌ها و نیاز قطعه‌سازان که پیش از این هم مورد بحث قرار گرفته بود، تنها موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بوده‌اند.

درواقع ایجاد سازوکار برای تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان توسط شرکت سایپا، موضوع بسیار مهمی است که در این جلسه مطرح شد. به این ترتیب سایپا می‌تواند به جای ریال، ارز در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد. این امر باعث تسریع روند کاری قطعه‌سازان می‌شود. غیر از این اما مهم‌ترین نتیجه این جلسه قرار است طی روزهای آینده، رسما توسط خود سایپا اعلام شود. 

 آیا تسهیلات 4هزار میلیاردی به‌طور کامل به قطعه‌سازان پرداخت شد؟

بله. این بخش از تسهیلات به طور صددرصد میان قطعه‌سازان توزیع شد. 

 به این ترتیب درحال‎حاضر قطعه‌سازان برای تامین نقدینگی، منتظر پرداخت بخش دوم مصوبه و تسهیلات ارزی هستند؟

ما تقریبا دیگر به پرداخت این بخش از تسهیلات در قالب ارزی امیدی نداریم و پیگیر دریافت این تسهیلات به‌صورت ریالی هستیم.

 به‌نظر می‌رسید اساسا دریافت این تسهیلات به شکل ارزی به نفع صنعت خودرو نیست و دریافت ریالی مناسب‌تر است. 

واقعیت این است که این موضوع از روز اول با چالش‌ها و مشکلات فنی متعددی مواجه بود. ما بارها در این زمینه تذکر دادیم. اما بانک‌مرکزی و هیات‌دولت ابتدا روی این موضوع اصرار داشتند این تسهیلات به شکل ارزی پرداخت شود تا باعث ایجاد تورم نشود. درحال‌حاضر اما صنعت خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بدنه کارشناسی بانک‌مرکزی به این نتیجه رسیده‌اند امکان پرداخت ارزی وجود ندارد و باید این تسهلات 7هزار میلیاد تومان به شکل ریالی تامین و ارائه شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =