تویوتا موتور

آقای تویودا می‌گوید که تازه یک «الگوی تغییر کلی» را برای شرکتی که پدربزرگش 82 سال پیش پایه‌گذاری کرد، آغاز کرده است. ماموریت جدید او گذاشتن سنگ بنای نسل بعدی این شرکت خودروسازی است.

به گزارش «اخبار خودرو»، یک دهه از زمانی که آکیو تویودا، سکاندار بزرگترین خودروساز ژاپن شد می‌گذرد و این‌طور که پیداست قرار است دوران مدیریت او تا مدتی دیگر ادامه داشته باشد. دلیل اصلی این تصمیم این است که او هنوز فرد شایسته‌ای را که بتواند جانشین مناسبی برایش باشد پیدا نکرده است. رئیس کمپانی تویوتا در اظهارات اخیرش گفته است: «از روزی که ریاست تویوتا را برعهده گرفتم، همواره به دنبال جانشینی برای خودم گشته‌ام. اما بعد از 10 سال، چیزی که متوجه شده‌ام این است که پیدا کردن یک گزینه درست بسیار دشوار است.»

  الگوی تغییر کلی
آقای تویودا می‌گوید که تازه یک «الگوی تغییر کلی» را برای شرکتی که پدربزرگش 82 سال پیش پایه‌گذاری کرد، آغاز کرده است. ماموریت جدید او گذاشتن سنگ بنای نسل بعدی این شرکت خودروسازی است؛ به نحوی که جانشینش بتواند تمرکزش را از روز اول کار خود روی آینده حمل و نقل بگذارد. 
تویودا گفته است: «اگر بخواهم از یک تشبیه استفاده کنم، باید بگویم ماموریت من این است که خود شرکت را به سوی یک الگوی تغییر کلی هدایت کنم. زمانی که سکان را به مدیر بعدی تحویل می‌دهم، امیدوارم که این اصلاح فرهنگی جوری کامل شده باشد که او بتواند درست از روز بعد تمرکزش را به دقت روی آینده بگذارد.» 
مدیر 62‌ساله تویوتا که اخیرا با اتوموتیو نیوز گفت‌وگویی داشته گفته که تا مدتی دیگر در سمت فعلی خود باقی خواهد ماند و به بازسازی شرکت ادامه خواهد داد. 
یکی از بخش‌های این تغییر و تحول اساسی به گفته آقای تویودا این خواهد بود که روزی حتی نام این شرکت از تویوتا موتور به تویوتا موبیلیتی تغییر پیدا کند که این مساله نشان‌گر نگاه کلی‌تر مرد شماره یک تویوتا به مساله حمل و نقل و عرضه خدمات نوین از جمله سفرهای اشتراکی است. هرچند این چیزی است که تویودا آن را برعهده جانشینش گذاشته است. «این اتفاقی است که ممکن است رخ دهد، اما احتمالا نه در دوران مدیریت من». 

  خانه و بیرون
چنین تفکر بی‌حد و اندازه‌ای دقیقا چیزی است که تویودا می‌خواهد آن را تغذیه کند و او در حال حاضر تنها خود را دارای این اختیار و آزادی برای چنین تغییری می‌بیند. تویودا گفته: «مهم‌تر از این‌که چه چیزی گفته شده، این است که چه کسی آن را گفته است. در حالی‌که ما خود را برای چنین تغییر بزرگ و نادری آماده می‌کنیم، گاهی یدک کشیدن نام این فامیلی به دردم می‌خورد.» تمرکز اصلی آکیو تویودا در حال حاضر روی سه حوزه کلیدی است: تحت فشار گذاشتن کمپانی‌های تویوتا، ائتلاف با سایر خودروسازان و رشد و توسعه اساسی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری. تویودا این راهبرد خود را «خانه و بیرون» نامگذاری کرده است. 
این عنوان به رها کردن پتانسیل و تقویت توان داخلی تویوتا در عین جست‌وجو برای شرکا و بازارهای جدید اشاره دارد. یکی دیگر از ایده‌های نوین تویودا جدا کردن و معرفی برخی از کسب‌ئکارهای جدیدی است که درون تویوتا کار خود را آغاز کرده‌اند. 
این ایده بازتاب‌دهنده طرز فکر پدربزرگ تویودا یعنی کاشیروی فقید است که ابتدا کار تولید اتومبیل‌ها را به صورت تفننی درون امپراتوری نساجی خانواده تویودا آغاز کرد و بعد در سال 1937 تویوتا موتور را به‌عنوان شرکت خود از تشکیلات خانوادگی جدا کرد. در حال حاضر نیز بخش‌های جانبی جدیدی که چشم به آینده دوخته‌اند، همچون تویوتا کانکتد، TRI-AD و ادماتکس کاندیداهایی برای جدا شدن و یافتن هویتی مستقل از کمپانی مادر هستند. 
آقای تویودا بر این باور است که آن‌ها نیز روزی به کسب و کارهای مستقلی بدل خواهند شد که از حیث اندازه رقیبی برای کمپانی مادر محسوب خواهند شد، همان‌طور که موفقیت تویوتا موتور توانست نام و نشان شرکت نساجی تویوتا را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ شرکتی که گرچه هنوز فعال و زنده است اما تنها بخشی از کمپانی (هلدینگ) تویوتا به شمار می‌رود. تویودا در این باره می‌گوید: «وقتی ما از این نوع کسب و کارها داریم، بهتر است آن‌ها را جدا کنیم به جای آن‌که بخواهیم آن‌ها درون کمپانی (تویوتا موتور) به رشد خود ادامه دهند».  

  سنگ‌بنای فرهنگی نوین
آکیو تویودا همچنین گفته بعید می‌داند که تغییر الگوی کلی مورد نظرش در نسل او تکمیل شود. در عوض او می‌خواهد این برنامه را در اختیار جانشینش قرار دهد تا توسط او به اتمام برسد. تویودا معتقد است که بنا به دلایلی او خیلی دیر توانسته برنامه اصلاحات خود را آغاز کند. پس از آن‌که در سال 2009 او بر صندلی ریاست تویوتا نشست، با بحران‌های مداومی روبه‌رو شد. ابتدا بحران مالی جهانی پیش آمد و تویوتا برای نخستین بار در 70 سال فعالیت خود دچار ضرردهی شد. 
پس از آن هم در سال 2011 زلزله و سونامی بزرگ ژاپن مشکلات زیادی را برای تویوتا پدید آورد. سه سال بعد از آن به گفته تویودا تعمدا کار توسعه تویوتا متوقف شد تا اوضاع به حالت عادی برگردد و به همین خاطر تازه دو، سه سال است که آن‌ها توانسته‌اند تمرکز خود را روی آینده بگذارند. به گفته آقا تویودا مدیربعدی تویوتا می‌تواند مرد یا زن، ژاپنی یا غیرژاپنی باشد. 
«من اهمیتی نمی‌دهم که آن‌ها به چه دانشگاهی رفته‌اند، یا ملیت و جنیستشان چیست. همه این‌ها نامربوط است. آن‌چه می‌خواهم بدانم این است که در این شرکت چه کاری می‌خواهند انجام دهند. این، آن فرهنگی است که می‌خواهم (در تویوتا) به وجود آورم».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =