بازار خودرو

اگر خودروسازان بتوانند طی تفاهمی طولانی‌مدت با قطعه‌سازان کار کنند و ارتباطات و ساختارها در صنعت خودرو اصلاح شود، این امر می‌تواند به پیشرفت صنعت بینجامد

به گزارش «اخبار خودرو»، غفلت در زمینه تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه و به‌جا در شرایط مقتضی، به ویژه در سال گذشته، هزینه قابل‌توجهی را به صنعت خودرو کشور تحمیل کرد. تصمیم‌گیری‌های نامناسب و گاه دیرهنگام در خصوص قیمت خودرو، تزریق نقدینگی، تامین ارز، قوانین گمرکی و... از جمله همین غفلت‌ها به شمار می‌رود که اصلی‌ترین صنعت کشور را تحت تاثیر منفی قرار داده است. 

تصمیم‌گیران و مسئولان هوشمند عمل نکردند

در این رابطه یک فعال قطعه‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با بیان اینکه سال‌ها است مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری‌ها و فروش خودرو در وهله اول به فشار به قطعه‌سازان منجر می‌شود، گفت: «همین مساله باعث شد همزمان با آغاز دور تازه تحریم‌های اقتصادی علیه کشور که صنعت خودرو نیز در صدر آن قرار گرفت، چالش‌های قطعه‌سازان بیشتر شود و به دنبال آن موانع تولید نیز افزایش یافت تا جایی که این وضعیت، به کاهش قابل‌توجه تولید خودرو در سال گذشته منتهی شد. اگرچه از اسفندماه با تزریق بخشی از بدهی قطعه‌سازان و تزریق نقدینگی از طریق ارائه تسهیلات، شرایط تولید تا حدی بهتر شده است.»

رضا رضایی همچنین با اشاره به اینکه تصمیم‌گیران، مسئولان، مدیران خودروساز و بعضی از قطعه‌سازان با این شرایط هوشمندانه برخورد نکردند، اظهار کرد:‌ «این مساله قابل‌انکار نیست که متاسفانه در کشور ما تصمیم‌هایی که درمورد صنعت و بازار خودرو گرفته می‌شود، با دیدگاه‌ها و رویکردهای سیاسی گره خورده است و این امر تاثیر بازدارنده و بسیار نامناسبی بر صنعت خودرو می‌گذارد. در حالی که با توجه به جایگاه استراتژیک این صنعت در کشور، خودروسازی نیاز به تصمیماتی دارد که به توسعه و پیشرفت منتهی شود.»

پیش‌فروش‌ها باید با در نظر گرفتن شرایط انجام می‌شد

وی درخصوص توان خودروسازان در تحویل تعهدات و خودروهای پیش‌فروش شده از سال گذشته، تاکید کرد: «خودروسازان با هدف تنظیم بازار و تامین نقدینگی مورد نیاز خود، از سال گذشته تا امروز چندین طرح پیش‌فروش را اجرا کرده‌اند. اما تاکید من این است که آنها از سال گذشته و حتی امروز، باید با در نظر گرفتن شرایط محصولات خود را پیش‌فروش کنند و همان زمان با اقدام به این کار، شایسته بود که شرایط امروز را پیش‌بینی می‌کردند.» 

رضایی با اشاره به شرایط فعلی ایجادشده در بازار و قیمت‌های خودرو، تصریح کرد: «باید توجه داشته باشیم که اصلی‌ترین علت به وجود آمدن وضعیت امروز در بازار این است که در سال‌های گذشته به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و ممانعت شورای رقابت، فرصت رقابت در بازار خودرو از بین رفت. بنابراین با ایجاد مشکل در زمینه صنعت و تولید خودرو، دلالان از فرصت استفاده کرده و سود تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو را به جیب زدند.» 

به گفته این فعال قطعه‌سازی، در ادامه این وضعیت و با افزایش قیمت خودرو، کنترل بازار دشوار شد و این مجموعه عوامل سبب شد بازار خودرو به حال آشفته امروز مبتلا شود.

ضرورت اصلاح ارتباط خودروساز و قطعه‌ساز

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به رابطه خریداری و فروشندگی میان خودروسازان و قطعه‌سازان، خاطرنشان کرد: «این دو بخش به منظور خرید و فروش قطعات مورد نیاز تولید خودرو با یکدیگر قرارداد می‌بندند. درحالی که اگر خودروسازان بتوانند طی تفاهمی طولانی‌مدت با قطعه‌سازان کار کنند و ارتباطات و ساختارها در صنعت خودرو اصلاح شود، این امر می‌تواند به پیشرفت صنعت بینجامد. 

به عبارت بهتر، اگر هماهنگی لازم میان این بخش‌ها وجود داشته باشد، شاهد حرکت صنعت خودرو در مسیر تحقیق و توسعه و پیشرفت تکنولوژی و فن‌آوری تولید خواهیم بود. در نتیجه امکان تولید محصولاتی با استاندارد و کیفیت روز به وجود می‌آید.»

رضایی در ادامه با بیان این‎که خودروسازان برای به‌روزآوری قیمت قرارداد با قطعه‌سازان برنامه‌ریزی کرده‌اند، گفت: «این موضوع تا حدی نیز محقق شده است. بی‌شک اگر خودروسازان به‌روزرسانی قیمت خرید از قطعه‌سازان را تسریع نکنند، هر دو بخش صنعت نابود خواهد شد.»

این فعال قطعه‌سازی در خصوص تاثیر اجرای مصوبه هیات دولت درمورد پرداخت تسهیلات 4هزار میلیارد تومانی به عنوان بخشی از مطالبات قطعه‌سازان، تاکید کرد: «این اقدام اگر مدت‌ها قبل صورت می‌گرفت، تاثیر بیشتری داشت. باید بپذیریم این بی‌تدبیری‌ها و علاج وقایع بعد از وقوع، آسیب‌های عمیقی به صنعت خودرو وارد کرده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    2 1
    اقای رضایی عزیز چرا ادرس اشتباهی میدهید طبق قانون خودرو ساز باید اول قطعه میخرید و انبار میکرد بعد پیش فروش میگذاشت پول قطعه ساز را میداد. اگر قانون رعایت شده بود اکنون هیچ مشکلی نبود متاسفانه خودرو ساز اول پیش فروش کرده بعد وجوه حاصله را جای دیگر خرج کرده. حالا میگوید قطعه نداریم یا قطعه گران شده. اکر شما واقعا کارشناس هستید همه جوانب را نگاه کنید نه هر چه به نفع خودرو ساز است
  • شریف IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    2 0
    افرادی که از سواد و دانش کافی برخوردار نیستند مسئول می شوند نتیجه همین است. چطور ایران خودرو دو ماه پس از تحریم اقدام به فروش خودرو با قیمت قطعی نمود!!! هایما قطعی 100 میلیون بازار امروز 300 میلیون بیش از 50 درصد فروش قطعی های ایران خودرو که خودرو های خاص بوده اند توسط پرسنل سازمان فروش خریداری شد و اکنون با سود کلانی در حال فروش است. واقعا جای تاسف داره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =