صنعت خودرو

کاهش تولید خودروهای فرانسوی و چینی به دلایل تحریم و کمبود قطعه باعث اقبال برای برخی خودروهای تولید داخل شده است

گزارش فعالیت یک‎ماهه منتهی به 31فروردین‎ماه سال جاری گروه صنعتی ایران‎خودرو در حالی در سایت کدال منتشر شد که بررسی و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش تولید در این شرکت دارد، کاهش تولیدی که به دلایل مختلفی برای صنعت خودرو اتفاق افتاد. فشار تحریم‎ها، عدم تصمیم‌گیری بالادستی به‌موقع درخصوص قیمت‌‎گذاری خودروها و مشکلات مربوط به تامین ارز و منابع مالی که در نهایت به کمبود نقدینگی انجامید، همگی سبب شد تا تولید خودرو روند نزولی داشته باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، روند کاهشی تولید خودرو در خودروسازی‌های کشورمان از خردادماه سال گذشته آغاز شد و شرکت‌ها هر ماه نسبت به ماه قبل رشد منفی بیشتری را تجربه کردند، به‎گونه‎ای که کل تولید خودرو تا پایان سال گذشته بیش‌از 30درصد افت کرد. با وجود کاهش کلی تولید خودرو در سال گذشته، تزریق منابع مالی از سوی وزارت صمت به خودروسازان باعث شد تا در ماه‌های پایانی سال، خودروسازان تولید خود را بالا ببرند، موضوعی که اگر در سال جاری نیز ادامه پیدا کند، می‌توان به افزایش تولید و دستیابی به هدف یک‎میلیون و 200هزار دستگاه خودرویی امیدوار بود.

فروش برمبنای قیمت حاشیه بازار؛ ریسمان نجات خودروسازان

در گزارش عملکرد ایران‎خودرو طی فروردین‎ماه سال جاری، در مجموع 15هزار و 663 دستگاه خودرو تولید شده است. این مقدار تولید تقریبا نصف تولید ایران‎خودرو برای فروردین‎ماه 1396 بوده است.

سال گذشته درمجموع 30هزار و 190 دستگاه خودرو در ایران‎خودرو تولید شده است. این نشان می‎دهد تولید ایران‎خودرو در مقایسه با ماه اول سال 97 چیزی حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

طی فروردین سال جاری، ایران‎خودرو در مجموع 9هزار و 838 دستگاه انواع خودرو پژو (به استثنای خودرو پژو2008) تولید کرده که از این مقدار 7هزار و 738 دستگاه خودرو به فروش رسانده، فروشی

که برای ایران خودرو 274میلیارد تومان درآمد داشته است. این درحالی است که ایران‎خودرو سال گذشته بیش از 18هزار دستگاه انواع خودرو پژو تولید کرد و 11هزار دستگاه از این خودروها را به فروش رساند.

آبی‎پوشان جاده مخصوص سال گذشته با فروش این تعداد از محصولات پژو، بیش از 366میلیارد تومان درآمد کسب کردند. این روند نشان می‌دهد فروش خودرو بر مبنای قیمت حاشیه بازار می‌تواند برای خودروسازان مناسب باشد و درآمد این شرکت‌ها را افزایش بدهد.

اقبال برخی خودروهای تولید داخل

ایران‎خودرویی‌ها در تولید محصولات دیگر نیز روند کاهشی را دنبال کرده‌اند، به‎گونه‌ای که در سال جاری این شرکت تنها یک‎هزار دستگاه از انواع مدل‌های خودرو سمند به فروش رسانده است. این در

حالی است که سال گذشته بیش از 2هزار دستگاه خودرو سمند فروخته بود.

تولید و فروش محصولات سوزوکی نیز که هم‎زمان با تحریم‌ها دچار مشکلات بسیاری شده بود، طی سال جاری تنها به 42‌دستگاه خودرو رسیده است، در حالی که سال گذشته ایران‎خودرویی‌ها 245‌دستگاه از این خودرو به فروش رسانده بودند.

وضعیت برای محصولی مانند رانا اما بهتر شده است. این خودرو در فروردین‎ماه سال گذشته 25 دستگاه و در فروردین‎ماه امسال 67 دستگاه فروش داشته است. این افزایش‌نشان می‌دهد کاهش تولید خودروهای فرانسوی و چینی به دلایل تحریم و کمبود قطعه، باعث اقبال برای برخی خودروهای تولید داخل شده است.

طی یک ماه از سال جاری همچنین یک‎هزار و 944 دستگاه از خودرو دنا تولید شده و از این میزان یک‎هزار و 67 دستگاه خودرو به فروش‌رسیده است، فروشی که 45میلیارد درآمد برای ایران‌خودرویی‌ها

به ارمغان آورده است.

افت تولید و فروش خودروهای فرانسوی و چینی

در این گزارش همچنین مقابل اسم تندر90، تعداد فروش 145‌دستگاهی درج شده است. این درحالی است که به دلیل تحریم‌ها و خروج رنو از ایران عملا تولید این خودروها متوقف شده است. سال گذشته ایران‎خودرو یک‎هزارو 200‌دستگاه از این خودرو را طی ماه فروردین به فروش رسانده بود.

در سال جاری همچنین 294‌دستگاه هایما، محصول چینی ایران‌خودرو به فروش رسیده است. این درحالی است که سال گذشته 685‌دستگاه از این خودرو به فروش رسیده بود، خودرویی که مورد اقبال بسیاری از مشتریان واقع شده و اگر تولید آن افزایش پیدا کند، قطعا مشتریان بسیاری برایش وجود دارد.

دانگ‎فنگ اچ‎سی‌کراس خودرو چینی دیگری از ایران‎خودرو است که سال جاری با افت فروش مواجه شده است. سال گذشته 896 دستگاه از این خودرو به فروش رسیده بود، درحالی‎که در سال جاری تنها 367 دستگاه اچ‎سی‎کراس به فروش رسیده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که معمولا ماه‌های ابتدایی سال به‏خصوص فروردین‎ماه همواره افت فروش وجود دارد و آمارهای این ماه خیلی نمی‌تواند ملاک برای ارزیابی قرار بگیرد.

سرایت افت فروش به بخش وانت

در بخش وانت و سایر محصولات ایران خودرو نیز شاهد کاهش فروش بوده‌ایم، به‎طوری‎که سال گذشته 200دستگاه از این خودروها تولید شده و 65 دستگاه به فروش رسیده است، اما در سال جاری با وجود افزایش تولید این خودروها به 324 دستگاه، تنها 39‌خودرو به فروش رفته است.

همچنین پژو2008 محصول دیگری است که با خروج پژو از ایران و تحریم‌ها، بحث کاهش و توقف تولید آن مطرح شد. اما در گزارش فعالیت یک‎ماهه سال جاری ایران‎خودرو تولید 374 و فروش 461 دستگاه از این خودرو ذکر شده است.

درمجموع ایران‎خودرو 4557میلیارد ریال در فروردین‎ماه سال جاری فروش داشته است. این درحالی است که این شرکت در فروردین سال گذشته بیش از 6700میلیارد ریال فروش داشته است. البته مبالغ ریالی فروش مربوط به فروش محصولات نهایی بوده و فروش قطعات به سایت‌ها در گزارش ذکر نشده است.

همچنین در این گزارش آمده است که مبالغ فروش عایدی خالص ایران‎خودرو است و مالیات ارزش افزوده، مالیات، هزینه شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث و کارت طلایی در ارقام فروش نیامده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    2 0
    خدا رو شکر عاقبت ظلم به مردم همین خواهد بود
  • حسین IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    2 0
    دروغ ...اینهمه پیش فروش با پیش پرداخت بالا ،نقدینگیش کجاست،یه محاسبه ساده میگه حرفتون دروغ
  • بهروز IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    0 0
    ماکه نتونستیم بفهمونیم به ایران خودرو محصولاتت آشغال دفرنسیلتو ن میخون روغن موتور کم میکنه موتورتون خدارو شکر تحریم آمریکا یه خوبی داشت این آشغال فروشارو با خاک یکسان داره میکنه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =