نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

 امروز سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز می‌شود و شهرداری هم برای استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی، مانند مترو، اتوبوس و تاکسی سنگ‌تمام گذاشته است تا مردم در این 10‌روز به‌راحتی به این نمایشگاه فرهنگی رفت‌وآمد کنند و ورود خودرو شخصی به داخل نمایشگاه را ممنوع کرده است.

به گزارش «دنیای‌خودرو» هر سال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور برگزار می‌شود و بــــسیاری از علاقه‌مندان به کتاب را از سراسر کشــــور به خود جذب می‌کند. امسال سی‌ودومین نمایشـــــگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نمایشـــــــگاه کتاب بدون خودرو» از 4 تا 14 اردیبهشت در مصلی تهران برگزار می‌شود. 

این نمایشگاه مانند سال گذشته در داخل شهر برگزار می‌شود و این اتفاق بار ترافیکی مرکز شهر را چندبرابر می‌کند و معابر محل برگزاری نمایشگاه مملو از خودرو می‌شود. درواقع یکی‌از مشکلات اصلی برگزاری نمایشگاه در شهر تهران، افزایش بار ترافیکی به‌خصوص در مرکزشهر است. 

محل برگزاری این نمایشگاه در محدوده زوج‌وفرد و در شاهراه ترافیکی جنوب‌به‌شمال و شرق‌به‌غرب تهران است. 

البته مردم تهران در روزهای عادی هم با مشکل ترافیک در این محدوده مواجه هستند اما در زمان برگزاری نمایشگاه ترافیک این محدوده بیشتر و فشرده می‌شود.

امسال هم مانند سال گذشته مسئولان شهری تمهیدات لازم ازجمله خطوط تاکســــیرانی، اتوبوسرانی و مترو را برای نمایشگاه کتاب را اندیشیده‌اند تا عــــلاقه‌مندان به این نمایشگاه به جای استـــفاده از خودرو شخصی با حمــــــل‌ونقل عمومی به مصـــلی تهران مراجعه کنند.

ورود خودرو شخصی ممنوع

شهرداری تهران اعلام کرده است امسال براساس سیاست‌گذاری‌های اتخاذشده شعار «نمایشگاه کتاب بدون خودرو» را در دستورکار قرار داده‌اند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرده است امسال هیچ خودرویی به غیر از تاکسی وارد نمایشگاه نمی‌شود و تمام پارکینگ‌های اطراف مصلی به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته و حتی برای ناشران نیز تمهیداتی درنظر گرفته شده است که آن‌ها هم با حمل‌ونقل عمومی به نمایشگاه بیایند.

محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه ارزیابی‌های ما از نمایشگاه امسال موجب می‌شود سال آینده نیز سیاست‌های اجرایی درخصوص برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب را در این محدوده اتخاذ کنیم، گفت: «امسال تدابیر کنترل ترافیک در این محدوده شدیدتر شده است.»

پلیس راهور نیز اعلام کرده است در طول برگزاری نمایشگاه با هدف برقراری نظم و ایمنی ترافیک و سهولت عبور و مرور در معابر اطراف و منتهی به مصلی تهران آماده‌باش است.

خطوط 1و 3 مترو در نمایشگاه

از امروز علاقه‌مندان به این نمایشگاه از هر نقطه تهران با استفاده از خطوط یک و سه مترو می‌توانند به نمایشگاه بیایند و در این مدت فاصله حرکت قطارهای خط یک، ۴‌دقیقه خواهد بود و مترو یکی از بهترین وسایل حمل‌ونقل عمومی است که شهروندان می‌توانند در این روزها از آن استفاده کنند. به‌گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران قرار گرفتن دو ایستگاه مصلی در خط یک، ایستگاه شهیدبهشتی در خطوط یک و سه مترو تهران، در ضلع شمال و جنوب مصلی تهران سبب شده است بهترین انتخاب برای دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب، استفاده از مترو باشد.

همچنین مردم از طریق اتوبوس‌هایی که در میادین اصلی پایتخت مستقر شده‌اند، می‌توانند خود را به نمایشگاه کتاب برسانند. بر اساس اطلاعیه شرکت اتوبوسرانی، علاوه بر سرویس‌دهی خط ۵ اتوبوس‌های تندرو که در مسیر پایانه علم‌وصنعت و میدان آرژانتین تردد دارد، تقویت دیگر خطوط عبوری از مصلی، سه خط از مبادی مصلی تهران به مقاصد میدان صنعت، فلکه‌سوم تهرانپارس و میدان آزادی نیز به‌منظور خدمات‌دهی ویژه به علاقه‌مندان به نمایشگاه کتاب راه‌اندازی شده است. همچنین در پارکینگ نمایشگاه سرویس‌دهی خطوط تاکسی به بیشتر مناطق تهران هم صورت می‌گیرد. 

نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1366 برگزار شدو این نمایشگاه به مدت 19‌سال در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در انتهای بزرگراه چمران برپا شد. سپس به مدت 9‌سال در مصلای تهران برگزار شد و بعد از دو سال انتقال این نمایشگاه به شهرآفتاب، سال گذشته به همان مکان قبلی خود برگشت و امسال هم در مصلی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =