صنعت خودرو

تولید 1.1میلیون دستگاه خودرو در سال جاری برای پاسخگویی همزمان به نیاز امسال بازار و ایفای تعهدات معوق، کافی به نظر نمی‎رسد

به گزارش «اخبار خودرو»، کاهش تولید خودرو در سال گذشته و افزایش پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان سبب ایجاد معوقات بسیار زیادی برای آن‌ها شده است. گفته می‌شود که معوقات خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه خودرو است. از این مقدار خودروسازان هرچند سال گذشته بخشی از خودروها را به مشتریان تحویل دادند اما ادامه پیش‌فروش‌ها به‌صورت بلند‌مدت و پیش‌فروش‌های با تحویل فوری دوباره میزان معوقات را افزایش داده است.

روند تولید خودرو طی سال گذشته به دلیل مشکلات ناخوانده ناشی از تحریم‎ها و جهش نرخ ارز تا اندازه‎ای نزولی شد که بسیاری در خصوص ایفای به‌موقع تعهدات خودروسازان به مشتریان ابراز تردید کردند. اما پیش‌فروش خودرو بنا به دستور دولت یا خواسته خودروسازان در ماه‌های کاهش شدید تولید هم ادامه پیدا کرد و روز‌به‌روز میزان تعهدات را سنگین‌تر کرد.

در سال جاری نیز با وجود تعطیل‌بودن نیمی از فروردین‌ماه، خودروسازان چندین نوبت اقدام به پیش‌فروش خودرو به صورت تحویل فوری کرده‌اند. موردی که باعث اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شد.

حالا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سختگیری این وزارتخانه در خصوص تولید خودرو و همچنین انجام یا جلوگیری از پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان و با توجه به میزان پیش‌فروش‌های قبلی خبر داده است.

اجازه ادامه پیش‌فروش خودرو به شرط افزایش تولید

فرشاد مقیمی با بیان اینکه این وزارتخانه قصد دارد طرح سختگیرانه‌ای به‌منظور افزایش تولید برای خودروسازان در نظر بگیرد، اظهار می‌کند: «اگر تولید افزایش نیابد، اجازه ادامه پیش‌فروش خودرو به خودروسازان را نمی‌دهیم.»

وی با تاکید بر ضرورت انجام به‌موقع تعهدات از سوی خودروسازان در حوزه پیش‌فروش‌های خودرو مربوط به سال ٩٧‌می‎گوید: «براساس دستوری که به خودروسازان کشور داده شده، باید نسبت‌به ایفای به‌موقع تعهدات اقدام شود که بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که کل تعهدات خودروسازان در سال ٩٧ حداکثر تا مهرماه سال جاری ایفا شود.»

تحویل کل تعهدات سال 97 برای  خودروسازان به این معنی است آن‌ها که باید در سال جاری رقم بسیار بالایی تولید داشته باشند. با توجه به صحبت‌هایی که درخصوص تعهدات حدود یک‎میلیون دستگاه خودرویی سال گذشته مطرح می‌شود، یعنی دو خودروساز تا مهرماه سال جاری باید هرکدام حدود 500هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این رقم تنها برای تعهدات سال گذشته است و لازم است پیش‌فروش‌های فوری که در سال جاری و اواخر سال گذشته انجام شده و باید حداقل ظرف یک ماه به مشتریان تحویل داده شود، عدد جدایی در نظر گرفت.

نگرانی از بابت ایفای تعهدات خودروسازان وجود ندارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اطمینان‌خاطردادن به مشتریان درخصوص تحویل خودروها در سال جاری می‌گوید: «این برنامه به‌طور قطع در سال ٩٨ اجرایی خواهد شد و جای نگرانی از بابت ایفای تعهدات خودروسازان نیست.»

وی می‎افزاید: «تعهدات جدید خودروسازان مبنی‌بر پیش‎فروش‌های انجام‎شده در سال ٩٨ نیز به‎طور قطع به‎موقع انجام می‌شود که بر این اساس، هر یک از خودروسازان مکلف هستند حداقل ٥٥٠هزار دستگاه خودرو را در سال جاری تولید کنند که در مجموع یک‎میلیون و ١٠٠هزار دستگاه خودرو در سال جاری تولید و روانه بازار خواهد شد.»

تولید 550هزار دستگاه خودرویی توسط هرکدام از خودروسازان برای سال جاری در حالی از سوی معاون وزیر صمت مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد این رقم پاسخگوی تعهدات سال گذشته است و مشخص نیست با این وضعیت تولید پیش‌فروش‌هایی که امسال انجام شده یا خواهد شد چه زمانی به مشتریان تحویل خواهد شد.

برنامه سختگیرانه برای عبور تولید امسال از مرز 1.1میلیون دستگاه

به گفته مقیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگیرانه‌ای نیز برای خودروسازان در نظر گرفته که بر مبنای آن یکی از تکالیف تعیین‌شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک‎میلیون و ١٠٠هزار دستگاه فراتر ببرند. به گفته وی، جزئیات این طرح پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

 معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‎که اگر برنامه سختگیرانه تولید از سوی خودروسازان پیاده‎سازی نشود، آیا برنامه تنبیهی برای آن‎ها در نظر گرفته خواهد شد، تصریح می‎کند: «چنانچه خودروسازان به این برنامه سختگیرانه تولید پایبند نباشند، دیگر اجازه پیش فروش خودرو نخواهند داشت و به تناسبی که افزایش تولید داشته باشند، می‌توانند خودرو در بازار پیش‌فروش کنند.»

مقیمی می‎افزاید: «البته خواسته خودروسازان نیز تولید بیشتر است؛ چراکه تولید بیشتر، منفعت بیشتری را برای آن‌ها رقم خواهد زد.»

وی درخصوص تامین قطعات لازم برای افزایش تولید خودرو نیز می‎گوید: «عمده تمرکز خودروسازان در حوزه تامین قطعه، بر قطعات تولید داخلی بوده است و بر این اساس، واردات قطعاتی که داخلی‌سازی می‌شوند، ممنوع خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =