خط تولید ساندرو استپ وی

با توجه به مشکلات مربوط به تولید که از سال گذشته گریبان‌گیر خودروسازان شده، تیراژ خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده اما در مقایسه با ماه‎های میانی سال افزایش نسبی داشته است

به گزارش «اخبار خودرو»، آمار تولید خودروسازان در نخستین‎ماه از سال جاری در حالی منتشر می‌شود که به دلیل تعطیل‎بودن بیش از نیمی از فروردین‌ماه و همچنین مشکلات مربوط به تولید که از سال گذشته گریبان‌گیر خودروسازان شده، تیراژ خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 50درصدی پیدا کرده، اما در مقایسه با ماه‎های میانی سال افزایش نسبی داشته است.

در این میان پارس خودرو به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ صنعت خودرو ایران، در فروردین‎ماه سال جاری 5هزار و 360 دستگاه خودرو تولید کرده که عمده آن‎ها مربوط به خانواده X100 است. این در حالی است که پارس‎خودرویی‌ها شریک اصلی خود یعنی شرکت رنو را به دلیل تحریم‎ها در کنار خود ندارند. درواقع یکی از دلایلی که سبب کاهش تولید خودرو در صنعت خودرو شده، خروج خودروسازان خارجی همکار شرکت‌ها به دلیل اعمال تحریم‌ها است. خودروسازان اروپایی (فرانسوی) که سهم بسیار بالایی در تولید خودرو طی سالیان اخیر داشته‌اند، همزمان با تحریم‌ها از کشور رفته‌اند اما بحث در مورد چینی‌ها قدری متفاوت است و انتظار می‎رود این خودروسازان راهی برای ادامه فعالیت خود در ایران بیابند.

تولید برلیانس متوقف نیست

گرچه در آمار منتشرشده از تولید پارس‌خودرو، میزان تولید محصولات برلیانس به شکل حداقلی ذکر شده، اما پیگیری‎های خبرنگار «دنیای خودرو» نشان می‎دهد تولید محصولات برلیانس در این شرکت متوقف نشده است.

برلیانس در چند سال گذشته همواره جزو پرفروش‌ترین خودروهای کشور بوده و تعداد بسیار زیادی از این خودروها توسط پارس‌خودرو تولید شده و به فروش رسیده است. پارس‌خودرو در فروردین‎ماه سال 1397 بیش از ۲هزار و ۸۰۰ دستگاه از انواع مدل‌های برلیانس را تولید کرده بود. همچنین سال گذشته بیش از ۳۲هزار دستگاه از انواع مدل‌های برلیانس در پارس‌خودرو تولید شده است.

بحث تحریم‌ها و عدم تامین قطعات، تولید بسیاری از خودروها را در سال جاری با چالش مواجه کرده است. اما یک منبع آگاه از پارس‌خودرو با تکذیب خبر توقف تولید برلیانس به «دنیای خودرو» می‌گوید: «تولید برلیانس در فروردین ماه کاهش پیدا کرده اما متوقف نشده است. طی ماه‌های آینده نیز تولید این خودرو ادامه خواهد داشت.»

تلاش برای ایفای تعهدات 

وی همچنین درخصوص تولید محصولات رنو می‌گوید: «تولید محصولات رنو برای تحویل به مشتریان ادامه دارد.»

پارس‌خودرو در فروردین‎ماه سال جاری ۵۷۰ دستگاه خودرو از محصولات گروه رنو تولید کرده و از این مقدار ۵۱۳ دستگاه به فروش رسانده است، فروشی که برای پارس‌خودرویی‌ها ۲۲میلیارد تومان درآمد داشته است. این درحالی است که در فروردین‎ماه سال گذشته، این شرکت بیش از ۳هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو از گروه رنو تولید کرده بود.

تا پایان بهمن‎ماه سال گذشته در مجموع ۳۷هزار دستگاه خودرو از گروه رنو، در شرکت پارس‎خودرو تولید شد. به‎رغم خروج رنو از بازار ایران و قطع همکاری این شرکت فرانسوی با خودروسازان داخلی تولید محصولات این شرکت در پارس‎خودرو بیش از محصولات برلیانس بوده است. اما به نظر می‎رسد سازوکار روابط مالی و عبور از موانع تحریم در همکاری‎ها توسط خودروسازان داخلی و طرف‎های چینی در حال اصلاح است. چینی‌ها در دور قبلی تحریم‌ها به همکاری با خودروسازان داخلی ادامه دادند اما در این دور از تحریم‌ها برای همکاری با چالش‎هایی مواجه شده‌اند که نیاز به بررسی و رفع دارد.

حفظ میزان تولید پراید

در فروردین‎ماه سال جاری عمده تولید پارس‎خودرو به خانواده پلت‌فرم X100 یا همان خانواده پراید تعلق داشته است. این شرکت در مجموع ۴هزار و ۷۹۰ دستگاه پراید تولید کرده و از این مقدار تولید، ۲هزار و ۵۹۹ دستگاه را به فروش رسانده است و در این بخش چندان تفاوتی بین تولید امسال و مدت مشابه سال گذشته وجود ندارد.

درمجموع پارس‌خودرو بیش‌از ۲۸میلیارد تومان در فروردین‎ماه سال جاری فروش داشته است. این رقم گرچه در مقایسه با فروش بیش از ۲۰۰میلیارد تومانی این شرکت در سال گذشته کمتر است، اما با توجه به مشکلات عدیده خودروسازان و خروج همکار اصلی این شرکت از ایران، درمجموع می‎توان تلاش پارس‎خودرو برای روشن نگه داشتن چراغ تولید و پاسخگویی به تعهدات قبلی را قابل قبول دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =