بازار خودرو

موج گرانی‌ها به بازار خودرو رسیده است. با آغاز هفته جدید بار دیگر شاهد صعودی شدن نمودار قیمتی در بازار خودرو بودیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، این در حالی است که خودروسازان پس از تعطیلات سال جدید بازهم فروش فوری را به‌منظور تنظیم قیمت محصولات خود در بازار ادامه داده‌اند. اما شرایط موجود سبب شده است بار دیگر بازار خودرو حول محور افزایش قیمت‌ها بچرخد.
گزارش‌های بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت خودروهای داخلی صفرکیلومتر در بازار آزاد بار دیگر جهشی دور از انتظار داشته باشد و با افزایش همراه شود، این در حالی است که خودروهای وارداتی نیز دستخوش این افزایش قیمت شده‌اند. البته این اتفاق باعث شده است بازار باردیگر دچار شوک شود و در رکود بیشتری فرو رود. 
با ‌این‌حال قیمت‌های اعلام‌شده توسط دلال‌ها و لیدرهای بازار به مرحله عملیاتی نرسیده و خریدوفروش با قیمت‌های جدید صورت نگرفته است. بر این اساس باید گفت افزایش قیمتی که طی روزهای اخیر رخ داده است، متاثر از نوسانات بازار ارز و سکه نبوده و تنها به سیاست‌های منفعت‌طلبانه برخی دلال‌ها مربوط می‌شود. با این حال خریداران باردیگر از خرید خودرو دست کشیده‌اند و تا زمان به ثبات رسیدن شرایط فعلی کمی محتاطانه عمل خواهند کرد.
اما نکته قابل‌تامل در این میان، تداوم فروش فوری خودروسازان با قیمت 5‌درصد کمتر از حاشیه بازار است. البته همین اختلاف قیمت باعث می‌شود برخی افراد به‌دلیل کسب سود اقدام به خرید خودرو در این طرح‌ها کنند. زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان در شرایط کنونی که کف قیمت در بازار آزاد به 50‌میلیون‌تومان رسیده است، توان خرید خودرو صفر کیلومتر را ندارند و ترجیح می‌دهند با پرداخت مبلغی کمتر، خودرویی کارکرده را انتخاب کنند.
حدودا 4ماه از آغاز طرح فروش‌فوری خودروسازان به‌منظور تنظیم بازار خودرو می‌گذرد اما برخلاف انتظار هیچ تاثیری بر روند کاهشی قیمت‌ها در بازار آزاد دیده نشده و این طرح به‌نوعی بستری را برای افراد سودجو جهت کسب سود بیشتر فراهم کرده است. 
از آن‌جاکه تحریم‌های همه‌جانبه‌ای از خردادماه سال گذشته گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده، باید به این موضوع اعتراف کرد که این امر تاثیر مستقیمی بر روند تولیدی گذاشته، ازهمین‌رو کاهش 40درصدی تولید خودرو نیز دلیل دیگری برای روند مهارنشدنی افزایش قیمت خودرو در بازار است. زیرا تولیدات روزانه خودروسازان نسبت‌به میزان تقاضا و همچنین تعهدات معوقه مکفی نبوده و همین موضوع موجب برهم ریختن تعادل بازار شده است. 
درحال‌حاضر تنها موضوعی که می‌تواند آرامش را به بازار خودرو بازگرداند، عرضه مناسب توسط خودروسازان است که باتوجه به تلاش‌های همه‌جانبه‌ شرکت‌های تولیدکننده و تامین‌کننده، انتظار می‌رود این امر از اواخر سال جاری و ابتدای سال آینده محقق شود. 
البته بازار خودروهای وارداتی نیز این روزها متاثر از بازار خودروهای داخلی است و به‌دلیل اعمال ممنوعیت واردات و مشکلاتی که بر سر راه ترخیص خودروهای مانده در گمرکات وجــــود دارد، با افزایش شدید قیمت همــــــــراه شده است. 
به‌عبارتی باید گفت خودروهای وارداتی از ابتدای سال تاکنون افزایش 80 تا 100میلیون‌تومانی را تجربه کرده و همین امر موجب شده است میزان نقل‌وانتقالات نیز با کاهش شدیدی همراه شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان با آغاز روند ترخیص خودروهای مانده در گمرکات و عرضه آن‌ها به بازار، می‌توانیم شاهد به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار آزاد باشیم. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    0 0
    تازمانی که دلالهای خودرو در بدنه وزارت صنعت جولان میدن انتظار کاهش قیمت رو ما که نداریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =