بازار خودرو

امسال نیز پیش‌بینی می‌شود باتوجه به تداوم فروش فوری خودروسازان و ایجاد تقاضا در بازار، در ماه رمضان نیز شاهد رونق گرفتن بازار خودرو خصوصا بازار خودروهای داخلی باشیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، دیدن اتفاقات عجیب و دور از انتظار در بازار خودرو طی ماه‌های گذشته سبب شده است کمتر کسی بتواند پیش‌بینی درستی از وضعیت آن داشته باشد. این در حالی است که در واپسین روزهای سال گذشته بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند با آغاز سال جدید شاهد تداوم روند افزایش قیمت و رکود در بازار خودرو باشیم. اما همزمان با افزایش آمار تولید خودروسازان و بالا رفتن میزان عرضه توسط آن‌ها به بازار، شاهد هستیم در بازار خودروهای داخلی تحولی صورت گرفته و گویا باردیگر چرخ آن به حرکت درآمده است.

بررسی شرایط فروش فوری و پیش‌فروش‌های اعلام‌شده توسط خودروسازان نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان و متقاضیان همچنان تمایل به خرید خودرو از خودروسازان را دارند و ترجیح می‌دهند به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با عرضه‌کنندگان خودرو سروکار داشته باشند. این موضوع نشان می‌دهد واسطه‌گری و دلال‌بازی در بازار خودرو موجب سلب‌اعتماد مصرف‌کنندگان شده است که این موضوع می‌تواند روزنه امید را به بازار خودرو بتاباند. زیرا این روزها معضل واسطه‌گری و حضور دلال‌ها در تعیین قیمت خودرو سبب شده است این بازار پرکشش دچار رخوت شود و دیگر شادابی گذشته را نداشته باشد. این در حالی است که تجربه نشان می‌دهد بازار خودرو حتی در ماه‌های کم‌رونق اقتصادی نیز، عملکرد قابل‌قبولی را از خود نشان داده است.

با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند بازار خودرو باردیگر دچار رکود شود. زیرا طی سال‌های گذشته در این ماه میزان فروش خودروسازان با کاهش همراه می‌شد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد چند سالی است خودروسازان با اعلام شرایط فروش متنوع به مناسبت آغاز ماه رمضان، تا حدودی توانسته‌اند مانع بروز رکود در این ماه شوند.

امسال نیز پیش‌بینی می‌شود باتوجه به تداوم فروش فوری خودروسازان و ایجاد تقاضا در بازار، در ماه رمضان نیز شاهد رونق گرفتن بازار خودرو خصوصا بازار خودروهای داخلی باشیم.

اما ازسوی‌دیگر همچنان رکود در بازار خودروهای وارداتی به‌شدت مشاهده می‌شود. زیرا تداوم ممنوعیت واردات خودرو و عدم‌ترخیص همگانی خودروهای مانده در گمرکات، سبب شده است قیمت این دسته از خودروها در بازار با افزایش شدیدی همراه شوند که همین موضوع قدرت خرید مصرف‌کنندگان و خریداران را کاهش داده است.

ازطرف‌دیگر افزایش هزینه‌های گمرکی و در نهایت قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی برای شرکت‌های عرضه‌کننده موجب شده است طی روزهای اخیر شاهد اعلام شرایط فروش برخی برندها با قیمت‌های جدید باشیم که همین امر موج افزایش قیمت در بازار آزاد را دامن زده است.

زیرا بسیاری از دلال‌ها و افراد سودجو پس از اعلام جدید قیمت‌های خودروهای وارداتی پیش‌فروش‌شده توسط برخی شرکت‌ها، اقدام به بالا بردن قیمت سایر محصولات در بازار آزاد کرده‌اند. حال باید دید با ادامه این روند وضعیت بازار خودرو به کدام سمت خواهد رفت و رکود از بازار خودروهای وارداتی رخت خواهد بست یا همچنان قصد تداوم دارد؟ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =