بورس

گروه خودرویی این روزها مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفته و می‎توان گفت حفظ این روند برای جاده‎مخصوصی‎ها امکان‎پذیر است

به گزارش «اخبار خودرو»،  بازار سرمایه این روزها در اکثر روزها در مسیر رشد مستمر قرار دارد اما روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با کاهش بیش‌از 8100 واحدی روبه‎رو شد، ولی به‎رغم این افت، کارشناسان بازار سهام معتقدند روند کلی بورس تهران همچنان مثبت خواهد شد و بازار ممکن است در برخی روزها نیز به تعادل برسد و روز منفی دیگری را ‎مانند دیروز تجربه کند. این در حالی است که گروه خودرویی به‎عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام این روزها مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفته و می‎توان گفت حفظ این روند برای جاده‎مخصوصی‎ها امکان‎پذیر است اما حال باید دید در روزهای پیش‌رو چه اتفاقاتی در تالار حافظ روی خواهد داد.

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه:

مصوبه «افزایش سرمایه» تعیین‎کننده خواهد بود

 کاهش بیش‌از چندهزار واحدی شاخص‌کل را طی معاملات روز گذشته چگونه ارزیابی می‎کنید؟

بازار سرمایه طی دو ماه اخیر به صورت مداوم در مسیر رشد قرار داشته است و نزول روز گذشته را نیز به‌نوعی باید در قالب اصلاح روند بازار ارزیابی کرد. ازسوی دیگر، اتفاقاتی نیز در روند بازار طی روز گذشته رخ داد که کاهش بیش‌از 8هزار واحدی شاخص کل را رقم زد.

 وضعیت گروه خودرویی در بازار سرمایه را به‌عنوان صنعتی که این روزها بسیار موردتوجه بازار قرار دارد، چگونه می‎بینید؟

گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام باتوجه به عقب‎ماندگی که نسبت‌به سایر صنایع بورسی داشت، از ابتدای سال جاری که موج جدید افزایش قیمت سهام در بازار شروع شد، در کانون این رشد قرار گرفت و البته طی روزهای اخیر به برترین گروه بورسی از لحاظ ارزش معاملات تبدیل شده است. 

آینده جاده‎مخصوصی‎ها به‎خصوص در کوتاه‎مدت آیا همچنان صعودی و مثبت خواهد بود؟

البته باید این نکته را در نظر داشت درصورتی‌که مصوبه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها نهایی شود، گروه خودرویی ازجمله صنایعی خواهد بود که در کانون توجه و همچنین ایجاد جو روانی ناشی‌از این موضوع قرار خواهد گرفت. در این بین شرکت ایران‎خودرو باتوجه به خبرهای مربوط به افزایش سرمایه آن از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها نقش محوری و اصلی را ایفا خواهد کرد.

 به غیر از موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها، آیا عامل دیگری در روند حرکتی خودرویی‎ها طی روزهای آینده می‎تواند تاثیرگذار باشد؟

بله، باتوجه به حجم نقدینگی بسیار مناسبی که وارد گروه خودرویی شده است، به نظر می‎رسد روند مثبت آن‎ها همچنان در کوتاه‎مدت ادامه‎دار باشد.

مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه:

خودرویی‎ها برای نقدینگی تازه‎واردشده به بورس جذابند

 بازار سهام روز گذشته با کاهش بسیار چشمگیری روبه‎رو بود. با توجه به این امر آیا وضعیت نزولی در دو روز معاملاتی هفته جاری ادامه‎دار خواهد بود؟

روندی که روز گذشته در بازار طی شد، اجتناب‎ناپذیر بود؛ شاخص از انتهای اسفندماه تاکنون به‎صورت مستمر با افزایش روبه‎رو بوده است و این اصلاح فاز باید روی می‎داد و از آن 
گریزی نبود. 
همچنین باید این نکته را متذکر شد به علت صف‎های فروش که دیروز برای شرکت‎ها شکل گرفت و جمع نشد، به‌نظر می‌رسد این روند طی امروز و فردا نیز ادامه 
پیدا کند.
 گروه خودرویی این روزها تبدیل به لیدر بازار سهام شده است و بیشترین ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص می‎دهد. دلیل این امر چیست؟

نقدینگی بسیار هوشمندی در بازار وارد شده که گروه خودرویی نیز از این نقدینگی تازه بهره‎مند 
شده است. از سوی دیگر، خودرویی‎ها بسیار خوب حجم می‎گیرند و معامله می‎شوند و باید گفت این روند می‎تواند همچنان ادامه پیدا کند.

 یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که این روزها در گروه خودرویی مطرح است، بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‎های خودروساز و در رأس آن‎ها ایران‎خودرو است. درصورتی‎که این مصوبه توسط شورای نگهبان تایید نهایی شود، وضعیت خودرویی‎ها به چه سمت‎وسویی حرکت خواهد کرد؟

بر اساس خبرها، ایران‎خودرو قصد افزایش سرمایه سنگین 700درصدی را از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها دارد. در صورتی‎که این امر به‌وقوع بپیوندد، به‎طور قطع نماد ایران‎خودرو در تالار حافط با اقبال بسیار زیادی روبه‎رو خواهد شد و درپی این موضوع گروه خودرویی نیز به‌واسطه بزرگ‎ترین خودروساز کشور می‎تواند همچنان به روند صعودی خود  ادامه دهد.

 صنایعی که به صنعت خودرو وابسته هستند ازجمله لاستیک و روانکارها در وضعیت فعلی بازار سهام چگونه عمل خواهند کرد؟

این دو صنعت به‌دلیل این‎که بیشتر مصرف داخلی دارند و صادرات‎محور نیستند، از وضعیت خوبی برای رشد در وضعیتی که بازار به‎صورت کلی صعودی است، برخوردار هستند. بنابراین برای این دو صنعت نیز می‎توان رشد تا فصل برگزاری مجامع پیش‎بینی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =