روغن‌ موتور

بــا مــوافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ‌قیمت روانکارهای دیزلی و بنزینی 60و 70درصد افزایش یافت تا شرکت‌های تولیدکننده روانکار، بازهم بدون سودآوری به فعالیت خود در بازار ادامه دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  درحالی‌که انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران برای عبور از بحران ناشی از زیان‌ده شدن تولید،‌ درخواست افزایش 100درصدی قیمت روانکارهای خودرویی را به وزارت صمت ارائه داده بود، ‌روز گذشته شرکت نفت بهران در اطلاعیه‌ای تنها از افزایش 60درصدی قیمت روانکارهای دیزلی و افزایش 70درصدی قیمت روانکارهای بنزینی خبر داد.

افزایش قیمت روانکارها پس از 5سال

این درحالی است که قیمت انواع روانکارهای تولید داخل از 5سال قبل تا امروز تنها یک‌بار و آن‌هم به میزان 9درصد در سال 97 افزایش یافته بود. قیمت‌هایی که البته تنها برای تولیدکنندگان این محصول لازم‌الاجرا بود و پس از فروش انواع روغن‌های موتوری به بازار،‌ مصرف‌کنندگان نهایی مجبور به خرید آنها با بیش از دوبرابر قیمت مصوب می‌شدند و سود اصلی از این تفاوت قیمت‌ها به جیب فعالان بزرگ بازار و حتی خرده‌فروش‌ها می‌رفت.

اگرچه تولیدکننده‌های روانکار، بارها از زیان‌ده بودن فعالیت خود بر مبنای قیمت‌های گذشته خبر داده بودند،‌ سرانجام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بالا رفتن قیمت‌ها به میزان 60و70درصد موافقت کرد. درحالی‌که قیمت روانکارهای تولید داخل در بازار حتی به بیش از دو برابر قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسید، ‌شرکت‌های تولیدکننده روانکار مجبور به حفظ قیمت‌ها به میزان تعیین‌شده بودند و از سال 93 تا امروز تنها موفق به دریافت مجوز 9درصدی افزایش قیمت‌ها شده‌اند.

در چنین شرایطی که هزینه‌های تولید شرکت‌های روغن‌ساز به‌دلیل بالا رفتن نرخ ارز و خوراک اصلی تولید روغن پایه یعنی لوب‌کات بالا رفته بود، به نظر می‌رسید دولت برای عبور دادن این شرکت‌ها از مسیر زیان، ‌مهر تاییدی بر درخواست افزایش 100درصدی قیمت‌هایشان بزند. اما آنچه دیروز به تصویب رسید، حکایت از روغن‌کاری مصوبه افزایش قیمت‌ها توسط وزارت صمت دارد تا اگرچه ادامه تولید روانکار در کشور را تا حدودی تسهیل می‌کند اما به گفته مسئولان 4شرکت اصلی تولیدکننده روانکار، ‌سودی برایشان به همراه نخواهد داشت.

تولید روغن‌های دیزلی همچنان زیان ده است

آن‌گونه که شرکت نفت بهران اعلام کرده است، ‌مدیران این شرکت در حال تنظیم سیاست‌های فروش خود برای فروش با قیمت‌های جدید هستند چراکه به گفته یکی از مسئولان این شرکت، ‌با وجود افزایش 60درصدی قیمت روانکارهای دیزلی، ‌بهران در بخش روانکارهای دیزلی سودی نخواهد برد و محصولات خود را به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید با زیان به بازار عرضه خواهد کرد. از سوی دیگر قیمت روانکارهای بنزینی تنها سود کمی برای بزرگ‌ترین روغن‌ساز کشور به‌همراه خواهد داشت. 

قفل فروش شرکت‌ها باز می‌شود

به گفته کارشناسان، با تصویب قیمت‌های جدید، ‌برخی از شرکت‌های تولیدکننده روانکار از امروز فروش خود را باز خواهند کرد و تامین نیاز بازار به روغن رفع خواهد شد. البته نباید از یاد برد که این شرکت‌ها تا قبل از افزایش رسمی قیمت‌ها به فروش خود در سطح عاملین استانی ادامه داده‌اند و در حال حاضر مقادیر زیادی روانکارهای خودرویی در انبار این افراد موجود است.

روغن‌هایی که توسط برخی افراد سودجو به‌رغم خرید از شرکت‌ها در بازار توزیع نشده‌اند و به احتمال زیاد با ابلاغ مصوبه افزایش قیمت‌ها با نرخ جدید روانه بازار خواهند شد؛ اتفاقی که بی‌شک مسئولیت نهادهای نظارتی را برای برخورد با احتکار و گران‌فروشی محصولاتی که با قیمت‌های قبلی خریداری شده و با نرخ جدید به فروش می‌رسند، سنگین‌تر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =