حمید گرمابی؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس

طرح ساماندهی بازار خودرو پس از ارائه به صحن مجلس که برای انجام اصلاحات مجدد به کمیسیون صنایع برگشت، با 10بند آماده ارسال به صحن علنی شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حالی به اتمام رسید که این طرح علاوه‌بر گذشت بیش‌از یک سال از مطرح‎شدن، با سکوت و کنار گذاشتن در مقاطع حساس سال گذشته روبه‌رو شده بود. طرح ساماندهی بازار خودرو از اواخر زمستان سال 96 مطرح شد و قرار بر این بود که ابتدای سال 97 به رأی نمایندگان گذاشته شود و به تصویب برسد. اما افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو باعث شد اکثریت نمایندگان مجلس با وجود مخالفت برخی دیگر از وکلای مردم، این طرح را به مدت چند ماه کنار بگذارند تا به‎اصطلاح مسکوت بماند.

این اتفاق در حالی رخ داد که طی ماه‌های مسکوت ماندن این طرح، بازار خودرو دچار انفجار قیمتی شد و بعضا خودروها تا 100درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. این معضل باعث شد بار دیگر این طرح موردبررسی قرار گیرد. اما به‎رغم اظهارنظرهای برخی از نمایندگان مجلس درخصوص لزوم آزادسازی واردات خودرو، به نظر می‌رسد در آخرین چکش‌کاری این طرح، بحث واردات خودرو به‎طور کلی از آن حذف شده است. 

بندی که الحاق نشد

در همین زمینه، حمید گرمابی؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به سوال «دنیای خودرو» درباره سرنوشت طرح ساماندهی بازار خودرو می‌گوید: «طرح ساماندهی بازار خودرو پس از ارائه به صحن مجلس، برای انجام اصلاحات مجدد به کمیسیون صنایع برگشت. درحال‎حاضر نیز این طرح با 10 بند آماده ارسال به صحن علنی شده است. این درحالی است که طرح اولیه ساماندهی بازار خودرو دارای 12 بند بود.»

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این‎که دو بند مربوط به واردات خودروها از این طرح حذف شده است، اظهار می‌کند: «بحث واردات در این طرح حذف شده است. کمیسیون صنایع تصمیم گرفت در شرایط فعلی این دو بند را حذف کند. البته ابتدا قرار بود موضوع واردات به عنوان یک بند الحاقی به این طرح اضافه شود، اما فرصت نشد و به‎طور کلی در طرح گنجانده نشد.»

این در حالی است که برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس بر لزوم آزادسازی واردات خودرو تاکید کرده بودند و در روزهای اخیر تعداد بسیاری از نمایندگان خواستار آزادسازی واردات خودرو شده بودند. بر این اساس، مشخص نیست با حذف دو بند مربوط به واردات خودرو آیا این طرح در صحن مجلس رأی می‌آورد یا دوباره برای اعمال اصلاحات به کمیسیون صنایع فرستاده خواهد شد.

گرمابی اما در ادامه می‌گوید: «حذف بحث واردات از این طرح خواسته و نظر مجلس بوده و دولت در این رابطه دخالتی نداشته است.»

بندهایی که حذف شد

به نظر می‌رسد بند 1 و 2 طرح ساماندهی قبلی در طرح جدید نادیده گرفته شده است. بر اساس ماده یک طرح، دولت مکلف بود حقوق ورودی خودروهای سواری را براساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55 درصد ظرف مدت سه ماه پس‌از لازم‌الاجرا شدن این قانون تعیین کند.

همچنین بر اساس بند دومی که حذف شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف بود به منظور افزایش رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل به‎گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حقوق ورودی خودروهای سواری از سال ۱۳۹۷ به‎صورت تدریجی و با میانگین سالانه 5 درصد تا ۱۰ درصد کاهش یابد تا در سال پایانی سند چشم‌انداز بیست‎ساله (۱۴۰۴ هجری شمسی) میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداکثر به 20 درصد برسد. ظاهرا حالا با تصمیم کمیسیون صنایع موضوع واردات خودرو به‎طور کلی از اولویت خارج شده، آن هم در حالی که بخش بزرگی از آشفتگی بازار خودرو به دلیل این تصمیم بوده است.

حذف تعرفه واردات خودروهای هیبرید

اما طبق نظر اعضای کمیسیون صنایع مجلس، بحث صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبرید در طرح ساماندهی بازار خودرو لحاظ خواهد شد.

در همین زمینه عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با تایید موضوع «صفر شدن واردات خودروهای هیبرید» می‌گوید: «بر اساس تصمیم کمیسیون صنایع و معادن، تعرفه واردات خودروهای هیبرید باید صفر شود.»

بدین ترتیب، به‎نوعی می‌توان گفت واردات خودرو به بحث خودروهای هیبرید ختم شده است. البته هنوز مشخص نیست که با تصویب این طرح آیا واردات این خودروها باز خواهد شد یا خیر.

همچنین بر اساس یکی از مواد طرح ساماندهی بازار خودرو، در صورت وقوع تصادف به تشخیص کارشناس، شرکت سازنده خودرو نیز باید سهمی از ضرر وارد شده بپردازد و مسئولیت مدنی این اتفاق را بپذیرد.

گرمابی در این خصوص می‌گوید: «مقرر شد اگر تصادفات ناشی از قصور خودروساز در تامین کیفیت مناسب خودرو باشد، پرداخت بخشی از خسارت جانی یا مالی بر عهده خودروساز گذاشته شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    0 0
    قیمت ماشین ها بیاریت پاین ادمهای فقیر بتونن ماشین بخرن لطفا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

آخرین اخبار