بازار خودرو

روز گذشته نشست مشترکی به همت معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی برگزار شد که در این نشست تصمیماتی درخصوص ساماندهی آگهی‌های خودرو و مسکن در سایت‌های فروش آنلاین اتخاذ شد.

مدتی است بازار خودرو به‌دلیل هیجانات کاذب و نوسانات قیمتی متعدد، زیر ذره‌بین بسیاری از کارشناسان و البته مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. البته «دنیای‌خودرو» از ماه‌ها قبل رفتار بازار خودرو را مورد بررسی قرار داده و با انتشار گزارش‌هایی مخاطبان را از آخرین تغییر و تحولات آن مطلع کرده است. اما نکته مهمی که این روزها توجه عموم جامعه را به خود جلب کرده، ورود دستگاه‌های نظارتی بر نحوه عملکرد سایت‌های خریدوفروش اینترنتی خودرو است. از همین‌رو شاهد حذف قیمت‌ها از آگهی‌های اینترنتی از ابتدای هفته جاری بودیم که همین موضوع باعث شد روند افزایش قیمت‌ها در بازار متوقف شود و در برخی قسمت‌ها شاهد روند نزولی قیمت‌ها باشیم.

همچنین روز گذشته نشست مشترکی به همت معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی برگزار شد که در این نشست تصمیماتی درخصوص ساماندهی آگهی‌های خودرو و مسکن در سایت‌های فروش آنلاین اتخاذ شد. بر این اساس مقرر شد ازاین‌پس قیمت‌ها بر مبنای کارشناسی دقیق در سایت‌ها درج شود و درمقابل از درج قیمت‌های نامتعارف جلوگیری به عمل ‌آید، البته این موضوع می‌تواند یکپارچگی و هماهنگی قیمت‌ها در بازار را به همراه داشته باشد.

ازسوی‌دیگر احرازهویت پیش‌از ثبت‌نام در این سایت‌ها از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار گرفت. نکته جالب‌توجه درخصوص رفتار بازار طی روزهای اخیر، تامل خریداران در زمینه خرید خودرو است که باعث شده روند نزولی قیمت‌ها کمی تسریع شود. زیرا درحال‌حاضر به‌دلیل حذف قیمت‌ها از آگهی‌ها، برخی دلال‌ها از تعیین قیمت در بازار عاجز شده و دیگر نمی‌توانند با اعلام قیمت‌های دروغین، وضعیت بازار را نابسامان کنند. همین امر موجب شد قیمت بعضی خودروهای داخلی با کاهش 2 تا 2.5میلیون‌تومانی همراه شود. ازسوی‌دیگر عدم تمایل خریداران به خرید خودرو در چنین وضعیتی، می‌تواند به روند کاهش قیمت‌ها کمک کند.

اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد تمام این موارد مانند مسکن‌های مقطعی عمل کرده که تنها وظیفه کم کردن التهابات ناشی‌از وضعیت نابسامان بازار خودرو را برعهده دارند و نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان درمان قطعی این مشکل یاد کرد. زیرا عدم هماهنگی عرضه‌وتقاضا و همچنین بی‌ثباتی بازار ارز و سکه، از پارامترهای تاثیرگذار در وضعیت کنونی صنعت و بازار خودرو کشور هستند که نیازمند بررسی‌های دقیق از سوی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط است.

ازسوی‌دیگر با نزدیک شدن به موعد تحویل خودروهای فروخته‌شده در طرح‌های فروش‌فوری خودروسازان که به‌منظور تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها انجام شده است، انتظار می‌رود موج جدیدی از روند نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد شکل بگیرد. زیرا این موضوع نیز میزان عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار را افزایش خواهد داد.

هرچند برخی کارشناسان معتقد هستند نحوه قیمت‌گذاری 5درصد کمتر از حاشیه بازار موجب می‌شود خریداران خودرو در طرح‌های فروش‌فوری، اقدام به فروش خودرو پس از تحویل کنند این موضوع از نظر آن‌ها موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار می‌شود. اما از آن‌جاکه طی روزهای اخیر نمودار قیمتی خودروهای داخلی روند نزولی به خود گرفته، این امر کمی دور از انتظار است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    0 0
    قیمت ماشین ها بیاریت پاین ادمهای فقیر بتونن ماشین بخرن لطفا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =