عباس علی‌آبادی

با توسعه تجاری‌سازی فناوری باتری‌های لیتیوم، قیمت این باتری‌ها از 700‌یورو به‌ازای هر کیلووات ساعت به کمتر از 200دلار ‌رسیده و تلاش ما برای کاهش این قیمت به کمتر از 100دلار است

به گزارش «اخبار خودرو»، استفاده از خودروهایی با سوخت سبز و پاک در کشورهای توسعه‌یافته به سرعت در حال گسترش است. برنامه‌ریزی‌های زمانی دقیقی ازسوی دولت‌های کشورهای توسعه‌یافته برای برقی کردن خودروها و افزایش استفاده از آن‌ها انجام شده و قرار است ورود خودروهای غیربرقی به محدوده مرکزی بسیاری از پایتخت‌های بزرگ دنیا از سال 2025 ممنوع شود. بنا بر توافقات شهرداران این پایتخت‌ها که تعدادی از شهرهای اروپایی و چند شهر غیراروپایی مانند مکزیکوسیتی را در برمی‌گیرد، تا سال 2040 این محدوده به کل مساحت این شهرها تعمیم می‌یابد.

به موازات این برنامه، دولت‌ها به خودروسازان و خریداران این خودروها یارانه‌هایی پرداخت می‌کنند تا ضمن توسعه بخش خودروهای برقی، به افزایش فروش این خودروها نیز کمک شود. هرچند در ایران هنوز زیرساختی برای توسعه این خودروها به‌وجود نیامده، اما نخستین گام در حال برداشتن است.

توافق مپنا با یک خودروساز بخش‌خصوصی

در همین راستا، مدیرعامل گروه مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) در پاسخ به «دنیای خودرو» درباره برنامه‌های مپنا در زمینه توسعه خودروهای برقی از توافق با یک خودروساز بخش خصوصی برای ساخت باتری لیتیوم خودروهای پلاگین-‌هیبرید در داخل و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خبر داد و اعلام کرد:‌ «ایجاد زیرساخت‌هایی برای ساخت و توسعه خودروهای پلاگین-‌هیبرید همچون داخلی‌سازی باتری لیتیوم و احداث ایستگاه‌های شارژ، از برنامه‌های مهم و بزرگ شرکت مپنا است.»

عباس علی‌آبادی از احداث اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در برج میلاد خبر داد و افزود: «این ایستگاه که می‌تواند در کمتر از یک ربع تا ۲۰ دقیقه برای ۲۵۰ کیلومتر خودرو برقی را شارژ کند که به‌زودی افتتاح و راه‌اندازی خواهد شد.»

وی یادآور شد: «بسته به قابلیت باتری و میزان شارژپذیری آن می‌توان باتری خودروهای برقی را برای پیمایش 50 تا 500 کیلومتر مسافت شارژ کرد.»

تجاری‌سازی فناوری باتری لیتیوم

مدیرعامل مپنا در ادامه توضیح داد: «خودروهایی که در حال همکاری برای ساخت آن‌ها هستیم، نه از نوع هیبرید و نه از نوع تمام‌الکتریکی هستند، بلکه از نوع پلاگین‌-هیبرید محسوب می‌شوند.»

به گفته وی، این خودروها مانند خودروهای هیبرید دوموتوره هستند اما قابلیت شارژشدن با اتصال به منبع برق در ایستگاه‌های شارژ را هم دارند. این در حالی  است که موتور برقی خودروهای هیبرید تنها با کارکردن موتور بنزینی شارژ می‌شوند و از خارج خودرو شارژپذیری ندارند.»

وی درخصوص قیمت باتری‌های لیتیوم ساخت داخل اظهار کرد: «زمانی قیمت باتری برقی خودرو به‌ازای هر کیلووات ساعت 700یورو بود اما با توسعه تجاری‌سازی این فناوری، این قیمت به کمتر از 200دلار ‌رسیده و تلاش ما نیز کاهش بیشتر این قیمت به کمتر از 100دلار به‌ازای هر کیلووات ساعت است.»

اقدامات پیشین خودروسازان

هرچند دو خودروسازان بزرگ داخلی نیز سعی کرده‌اند با ارائه نمونه‌هایی، برخی خودروهای خود را تبدیل به خودروهای برقی کنند اما هنوز تا تجاری‌سازی، مقرون به‌صرفه شدن و روی خط تولید قرار گرفتن این خودروها و تولید انبوه آن‌ها فاصله بسیاری وجود دارد. چراکه باتری این خودروها بسیار گران‌ است و اگر قرار باشد تولید خودرو و البته موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار گیرد، باید به بحث داخلی‌سازی باتری و دستیابی به فناوری تولید آن پرداخت.

وزارت نیرو به‌عنوان وزارتخانه‌ای که دغدغه تولید این خودروها را در سر دارد و البته وظیفه ایجاد زیرساخت و جایگاه‌های شارژ را بر عهده دارد، اقداماتی را در زمینه ساخت باتری خودروهای برقی انجام داده است.

برنامه وزارت نیرو، برقی شدن 70درصد خودروها و موتورسیکلت‌های کشور تا سال ۲۰۵۰ است. البته بنا بر اعلام این وزارتخانه، برقی‌کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت خواهد بود.

چالش‌های توسعه خودروهای برقی در ایران

برنامه مپنا برای کاهش قیمت باتری خودروهای برقی در ایران می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر این خودروها و افزایش استفاده از آن‌ها کمک کند. درحال‌حاضر به‌رغم پیشرفت‌های بسیاری که در بحث تولید باتری توسط خودروسازان جهانی و شرکت‌های صاحب تکنولوژی به‌ویژه چینی‌ها انجام شده، باز هم قیمت بالای تمام‌شده باتری‌ها از علل اصلی گران بودن این خودروهاست.

این موضوع چالشی در مسیر توسعه این خودروها است اما شرکت‌های اصلی خودروساز و شرکت‌های فعال در این خصوص امیدوارند با سرمایه‌گذاری در این بخش بتوانند به تولید باتری‌هایی با عمر بالاتر و البته ارزان‌تر دست پیدا کنند.

بحث زیرساخت‌ها نیز یکی از عواملی است که می‌تواند سرعت نفوذ و توسعه خودروها و موتورهای برقی در سطح کشور را افزایش یا کاهش دهد. در کشور ما غیر از چند جایگاه شارژ اختصاصی که آن‌هم متعلق به برخی خودروسازان است، هیچ جایگاهی برای شارژ سریع این خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود ندارد. اما درصورت سرمایه‌گذاری وزارت نیرو، گروه مپنا و بخش خصوصی، می‌توان امیدوار بود طی چند سال آینده استفاده از این خودروها افزایش پیدا کند.

دولت نیز بسیار امیدوار است با توسعه این بخش بتواند ناوگان حمل‌ونقل شهری را به خودروهای برقی تجهیز کند تا در کلان‌شهرها به‌ویژه در شهر تهران بتوان میزان آلودگی هوا را تا حدی بسیار بالایی کاهش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =