دیتر زتچه رئیس مرسدس بنز

دایملر در تلاش برای دستیابی به سودآوری با خودروهای برقی سعی کرده مرسدس EQC را به شیوه‌ای بسازد که امکان ساخت آن در خط تولید فعلی خودروهای احتراق داخلی وجود داشته باشد

به گزارش «اخبار خودرو»، دیتر زتچه مدیرعامل دایملر در حاشیه مراسم رونمایی جدیدترین خودرو الکتریکی لوکس مرسدس به این نکته اشاره کرد که مدیرعامل جدید دایملر برای بازگرداندن حاشیه سودآوری مرسدس‌بنز کار دشواری را پیش‌رو خواهد داشت.

زتچه گفت : مرسدس به این احتیاج دارد که پس از دورانی که هزینه‌های تحقیق و توسعه مرسدس بنز به شکل تصاعدی افزایش پیدا کردند، سودآوری خود را افزایش دهد.

در تاریخ 22 می (اول خرداد) اولا کاله‌نیوس، جانشین دیتر زتچه خواهد شد. کاله‌نیوس آن‌طور که در گفت‌وگو با مجله مدیریت آلمان مدعی شده، شیوه‌های بسیار زیادی را برای کاهش میلیاردی هزینه‌های مرسدس‌بنز در نظر گرفته است. 

چالش‌های جدی

زتچه گفت: «چالش‌های بسیاری در پیش‌رو قرار دارد. ما در وضعیت رکود اقتصادی به سر می‌بریم و در ادامه هم اوضاع آسان‌تر از این نخواهد شد».

او این سخنان را در حاشیه رونمایی محصول جدید که در شهر اوسلوی نروژ صورت گرفت، اظهار کرد. فشار برای توسعه خودروهای الکتریکی و خودران نیز به افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه بخش تولید خودروهای سواری مرسدس‌بنز انجامیده و مرسدس در این بخش طی چهار سال گذشته، سرمایه‌گذاری خود را از 8 به 14‌میلیارد یورو افزایش داده است.

در عین حال چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروسازی جهان، طی 9‌ماه متوالی شاهد کاهش فروش خود بوده است و طبق گزارش‌ها در ماه مارس نیز نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 5.2‌درصد کاهش را تجربه کرد.

در تابستان پیش‌رو کراس‌اوور الکتریکی EQC مرسدس‌بنز راهی نمایشگاه‌ها خواهد شد و یعنی پس از سال‌ها که تسلا و حتی ب‌ام‌و رقیب آلمانی مرسدس، از نخستین خودروهای برقی خود، رونمایی کردند.

پیوستن به باشگاه الکتریکی‌سازها

EQC مرسدس‌بنز قرار است با کراس‌اوور تسلا مدل X رقابت کند. دایملر درخصوص تولید انبوه خودروهای الکتریکی مرسدس‌بنز محتاط بوده و همواره نگرانی‌هایی را در رابطه با مسافت قابل پیمایش و پذیرش محصولات برقی از سوی مشتریان داشته است.

این گروه خودروساز آلمانی در سال 2009 با پرداخت 50‌میلیون دلار نسبت به خرید 9.1‌درصد از سهام تسلا اقدام کرد تا از فناوری باتری‌های الکتریکی این شرکت سر درآورد، اما بعد در سال 2014 سهام خود را با قیمت 780میلیون‌دلار واگذار کرد.

دایملر در سال 2010 یک خودرو الکتریکی را تحت برند اسمارت به بازار معرفی کرد، اما تا سال 2014 برای ساخت نخستین خودرو برقی مرسدس‌بنز منتظر ماند. 

دایملر همچون سایر خودروسازان در تلاش است تا خودروهای برقی را سودآور کند، هرچند این انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری روی باتری‌ خودروهای برقی هزینه‌های تولید آن‌ها کاهش پیدا کند. تحلیل‌گران موسسه ING معتقدند ‌هزینه کلی مالکیت خودروها، با در نظر گرفتن هزینه خرید سوخت فسیلی تا سال 2025 سهم خودروهای برقی و خودروهای احتراق درونی برابر خواهد شد. 

افزایش سودآوری برقی‌ها

دایملر در تلاش برای دستیابی به سودآوری با خودروهای برقی سعی کرده است مرسدس EQC را به شیوه‌ای بسازد که امکان ساخت آن در خط تولید فعلی خودروهای احتراق داخلی وجود داشته باشد و در نتیجه تنها تجهیزات‌ جدیدی در کارخانه‌های قدیم آن نصب شوند. EQC در برمن آلمان، در همان کارخانه‌ای تولید می‌شود که مدل‌های سدان و استیشن کلاس C و سدان و کوپه GLC تولید می‌شوند. 

دایملر بیش از 10‌میلیاردیورو را صرف بسط گستره قابل پیمایش مدل EQ کرده و در حال احداث تسهیلات تولید باتری است. EQC تحت آزمایش‌های جاری NEDC در اروپا مسافتی در حدود 445 تا 471کیلومتر را می‌پیماید و ارزان‌ترین نسخه از آن با قیمتی کمتر از 60‌هزار یورو عرضه خواهد شد. 

در مراسم رونمایی EQC وقتی از زتچه سوال شد که آیا برای پیوستن به قافله تولید الکتریکی دیر نشده است، پاسخ داد: طی 40‌سال گذشته، همواره این ادعا را شنیده‌ام که تولیدکنندگان آلمانی از گرایـــش‌های مهم جا مانده‌اند. اما ظاهرا مشتریان همچنان محصولات خودروسازانی را دوست دارند که از قافله عقب مانده‌اند».

زتچه در سال 2006 زمام امور دایملر-کرایسلر را در دست گرفت و قصد داشت کرایسلر را واگذار کند.  او توانست مرسدس را در سال 2016 دوباره به پرفروش‌ترین برند لوکس جهان بدل کند و از آن سال تاکنون این عنوان را حفظ کرده است.

زتچه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آینده دایملر بر سودآوری خودروهای برقی متمرکز شده است گفت : «ما باید ثابت کنیم که می‌توانیم حاشیه ‌سود لازم را کسب کنیم و بازار سرمایه هم از ما مدرک و سند می‌خواهد. ما در تلاشیم تا این مساله را به واقعیت بدل کنیم».  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =