تایر

فعالیت در زمینه واردات تایرهای سواری برای تجار مقرون به صرفه نیست. وضعیتی که باعث شده است حجم واردات این کالا به کشور طی یک سال گذشته 118درصد کاهش پیدا کند و کمتر تاجری برای فعالیت در این حوزه تمایل نشان دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  فعالیت در زمینه واردات تایرهای سواری برای تجار مقرون به صرفه نیست. وضعیتی که باعث شده است حجم واردات این کالا به کشور طی یک سال گذشته 118درصد کاهش پیدا کند و کمتر تاجری برای فعالیت در این حوزه تمایل نشان دهد.به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌تعرفه 40درصدی واردات تایرهای سواری به کشور، تخصیص ارز نیمایی به این گروه محصول و هزینه‌های بالای انتقال ارز  به خارج کشور همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا قیمت تمام‌شده تایرهای سواری وارداتی به کشور برای خریدار قابل‌پرداخت نباشد و به همین دلیل نیز تجار تمایلی به فعالیت دراین حوزه از خود نشان ندهند. 
به گفته بسیاری از تجار واردکننده لاستیک خودرو به کشور،‌ برخی هزینه‌های تعریف‌نشده در این بخش سبب شده است کمتر تاجری برنامه‌ای برای ادامه فعالیت داشته باشد. 
یکی از این موارد، گنجانده شدن واردات تایرهای سواری در گروه دریافت‌کنندگان ارز نیمایی  است که باوجود تاکید دولت بر نرخ‌گذاری  ارز در سامانه نیما  ‌اما متاسفانه برخی فروشندگان ارز در نیما، ‌قیمتی بالاتر را اظهار می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را خارج از سیستم‌های متعارف مالی از خریداران دریافت می‌کنند. در این شیوه،‌ شرکت واردکننده در زمان قیمت‌گذاری برای محصولات خود باید مبنا را برای نرخ تعیین‌شده دولتی  درسامانه نیما قرار دهد و قیمت خود را به تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برساند.این درحالی  است که در بسیاری از موارد به اذعان فعالان این صنف،‌ قیمت هر دلار نیمایی یازده هزار تومان تمام شده است و در  حجم بالا هزینه‌های سنگینی را به واردکنندگان تحمیل می‌کند. ازسوی دیگر افزایش دو برابری هزینه‌های انتقال پول نیز سر فصل دیگری است که قیمت تمام‌شده تایر وارداتی را بالا می‌برد و البته نمی‌توان آن را در هزینه‌هایی که شرکت‌های فعال دراین بخش به سازمان حمایت اظهار می‌کنند، لحاظ کرد. 
تمام این موارد باعث شده است این روزها کمتر کسی به فعالیت در زمینه واردات تایرهای سواری علاقه نشان دهد. مشکلی که می‌تواند در درازمدت بازار را در تامین برخی سایزهای تایر به ویژه در رینگ‌های 16به بالا بامشکل مواجه کند. البته با توجه به احتمال حذف مواداولیه تایرسازی از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و کوچ آن به سامانه نیما، ‌این مشکل می‌تواند برای تایرسازان نیز تکرار شود و هزینه ارز خریداری‌شده توسط آنها را به بالاتر از نرخ تعیین‌شده درسامانه نیما برساند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =