خودروهای وارداتی

واقعیت امر این است که پس از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها و مشکلات به‌وجودآمده در روابط بین‌الملل، شاهد افت کیفیت در ارائه خدمات پس از فروش ازسوی برخی شرکت‌ها هستیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها خدمات پس‌از فروش استاندارد و مطمئن یکی از مهم‌ترین پارامترها در ایجاد رضایت‌مندی مشتریان به‌شمار می‌رود. بر این اساس شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده خودرو نیز تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت این بخش به‌کار گرفته‌اند. از همین رو شاهد فعالیت‌های مارکتینگ و بازاریابی شرکت‌ها در زمینه معرفی هرچه بهتر واحد خدمات پس از فروش هستیم. اما واقعیت امر این است که پس از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها و مشکلات به‌وجودآمده در روابط بین‌الملل، شاهد افت کیفیت در ارائه خدمات پس از فروش ازسوی برخی شرکت‌ها هستیم. این در حالی است که برخی شرکت‌ها بلافاصله پس از  آغاز تحریم‌ها، مذاکراتی را با شرکت‌های تولیدکننده قطعات داخلی آغاز کرده‌اند تا بخشی از قطعات مصرفی در سرویس‌های ادواری را به‌صورت تولید داخل تامین کنند.  حال این روند با کندی همراه بوده و نمی‌توان نتایج رضایت‌بخشی از آن را در واحدهای ارائه خدمات پس از فروش در شرکت‌ها مشاهده کرد. 
طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، برخی قطعات پرمصرف در سرویس‌های ادواری مانند لنت‌ترمز، فیلترها و روغن‌موتور جهت استفاده در خودروهای وارداتی که عمدتا شامل برندهای شرقی می‌شوند، توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی، تولید و عرضه شده است. اما نکته قابل‌توجهی که در این میان مطرح بوده، نامشخص بودن وضعیت کیفی این قطعات و تایید آن‌ها از سوی کمپانی مادر است. درواقع مهر تایید استفاده از این قطعات تنها توسط نماینده‌های ایرانی عرضه‌کننده خودروهای وارداتی زده شده است. با این حال بسیاری از مصرف‌کنندگان به‌دلیل کاهش مراکز ارائه خدمات پس از فروش فعال در سطح کشور، مجبور به استفاده از این قطعات در سرویس‌های ادواری شده‌اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که فعالیت برخی نمایندگی‌های مجاز ارائه خدمات پس از فروش شرکت‌های واردکننده خودرو به تعلیق درآمده و تنها بعضی نمایندگی‌ها اقدام به ارائه سرویس به مشتریان می‌کنند. در واقع باید گفت متاسفانه مشکلات به‌وجود آمده در تامین قطعات یدکی، موجب شده است فعالیت بسیاری از شرکت‌ها متوقف شود. البته با تداوم این روند در آینده‌ای نه‌چندان دور باید شاهد خاموش شدن و چالش بزرگی برای بسیاری از خودروهای وارداتی باشیم.
ارائه خدمات در بخش سرویس‌های ادواری، متداول‌ترین بخش در خدمات پس از فروش است که شرکت‌های واردکننده تدابیر ویژه‌ای را برای تامین قطعات مصرفی از پیش می‌اندیشیدند اما با ادامه تحریم‌ها و تشدید مشکلات موجود، باید گفت عدم موجودی انبار برخی شرکت‌ها و عاجز ماندن در ارائه سرویس‌های دوره‌ای، نگرانی‌هایی را بابت تامین قطعات یدکی برای مشتریان به‌وجود آورده است. همچنین تعطیلی بسیاری از نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها باعث شده است دارندگان خودروهای وارداتی کمی دچار نگرانی شوند که همین موضوع باعث شده بسیاری از آن‌ها در شرایط فعلی ترجیح دهند از خودروهایشان کمتر استفاده کنند.
البته در شرایط فعلی وضعیت ارائه خدمات پس ‌از فروش توسط شرکت‌های تولیدکننده خودروهای چینی بهتر از خودروهای وارداتی است و باتوجه به محدودیت‌ها و مشکلات بین‌المللی فراوان، هر از گاهی شاهد رسیدن پارت قطعات یدکی خودروهای چینی هستیم که این موضوع اطمینان‌خاطر بیشتری را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =