تایر

احتمال حذف ارز دولتی از صنعت تایر و انتقال مواد اولیه تایرسازی به سامانه نیما قوت گرفت

اگرچه کارخانه‌های تایرسازی در وضعیتی عادی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند اما کند شدن سرعت تخصیص ارز به این شرکت‌ها باعث شده است مواد اولیه با کمی تاخیر روانه خطوط تولید شود و درنهایت برخی کارخانه‌ها با 30تا 60درصد از ظرفیت خود،‌ تایر تولید کنند. این موارد را محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران می‌گوید. او در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» از عزم جدی تایرسازان برای تامین نیاز کشور می‌گوید و البته برخی مشکلات ایجادشده برای انتقال ارز را ازجمله دلایلی می‌داند که باعث شده‌اند کارخانه‌های تایرسازی تنها با 30تا 60درصد از ظرفیت خود به تولید ادامه دهند.

 درحال‌حاضر مشکل اصلی صنعت تایر چیست؟

 وضعیت در کارخانه‌ها کاملا عادی است اما فعالان این صنعت درگیر یک مشکل هستند و آن تخصیص و تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی است. ازآنجاکه این صنعت به مواد اولیه گوناگونی نیاز دارد،‌ سرعت تخصیص ارز از اهمیت بسیار  بالایی برخوردار است بنابراین کند شدن این روند و ایجاد فاصله بین تامین مواد اولیه می‌تواند منجربه توقف موقتی تولید در کارخانه‌ها شود. 

ما از ابتدای سال تا هفته گذشته موفق به دریافت ارز مورد نیاز خود با قیمت هر دلار 4هزار و 200تومان شدیم اما اکنون زمزمه‌هایی در زمینه حذف ارز دولتی از تایرهای تولیدی و وارداتی به‌گوش می‌رسد. به‌همین‌دلیل احتمال دارد ارز دولتی از صنعت تایر حذف شده و از این پس تمام مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این محصول از محل سامانه نیما تامین شود.

آیا تغییر قیمت ارز از دولتی به نیمایی تاثیری بر قیمت تایر خواهد گذاشت؟

 با توجه به اینکه 30تا 40درصد از مواد اولیه این صنعت از خارج کشور تامین می‌شود، ‌این تغییر قیمت می‌تواند تا حدی بر قیمت تمام‌شده لاستیک تاثیر بگذارد. اما آنچه مهم بوده لحاظ کردن تمام عوامل در افزایش قیمت است البته تفاوت قیمت دلار تنها یکی از این موارد  خواهد بود. بنابراین باید افزایش حقوق و دستمزد،‌ا فزایش هزینه انرژی و هزینه‌های انتقال ارز به خارج کشور را نیز مدنظر قرار داد.

 آیا این افزایش قیمت به رونق کارخانه‌ها و سودآوری بیشتر  برای تایرسازان می‌انجامد؟

 خیر. شرکت‌های تایرساز پس از آنالیز قیمت‌های تمام‌شده، ‌تنها مجاز به دریافت سود 17درصدی هستند. پس باید توجه داشت گران‌تر خریدن دلار توسط ما سودی نخواهد داشت و تنها به نفع صادرکنندگان و شرکت‌هایی که فروشنده ارز در سامانه نیما هســـــتند، تمام خواهد شد.

آیا با تغییر منبع تخصیص ارز،‌امکان تولید با ظرفیت کامل برای کارخانه‌ها وجود دارد؟

 چنین چیزی قابل پیش‌بینی نیست. اگر این ارز به میزان حداقل 50میلیون دلار به سرعت در اختیار کارخانه ها قرار بگیرد، می‌توان به تامین سریع مواد اولیه امیدوار بود. در غیراین‌صورت برای  رسیدن به تولید با تمام ظرفیت باید منتظر گذر زمان باشیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =