تایر

کمبود نقدینگی، ‌فروش تایر به خودروسازان را متوقف کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحالی‌که خبرهای اعلامی از سوی دوخودروساز  بزرگ کشور حکایت از تولید روزانه 4هزار دستگاه خودرو در کشور دارد،‌اما عدم تسویه بدهی‌های معوقه خودروسازان به صنعت تایر باعث شده است 4کارخانه بزرگ تایرسازی فروش مستقیم و اعتباری خود به دو خودروساز بزرگ کشور را متوقف کنند. 
محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن اعلام این خبر رقم بدهی خودروسازان به صنعت تایر را 200میلیارد تومان اعلام کرد و به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: در آخرین ماه‌های سال گذشته خودروسازان پس از دریافت وام 4هزارمیلیاردی ازدولت بخشی از بدهی‌های معوقه خود را تسویه کردند اما متاسفانه هنوز 200میلیاردتومان از این بدهی‌ها باقی مانده است. 
وی با تاکید بر اینکه این میزان مطالبات مربوط به 4کارخانه تایرسازی بارز،‌ یزد، ‌آرتاویل و کویرتایر است، گفت:کمبود نقدینگی در کارخانه‌های تولید تایر باعث شده است تولید کنندگان فروش اعتباری خود به خودروسازان را متوقف کنند. این درحالی است که بر اذعان خودروسازان مبنی‌بر تولید روزانه 4هزاردستگاه خودرو در کشور باید روزانه 20هزارحلقه تایر وارد خطوط تولید این شرکت‌ها شود.
وی با محتمل دانستن ورود دوباره خودروسازان به بازار برای  تامین تایر مورد نیاز خود  گفت: متاسفانه موجودی بازار به‌هیچ‌وجه جوابگوی نیاز بالای خودروسازان نیست و همین موضوع حکایت از کاهش میزان تولید خودروسازان طی چند هـــفته گذشته دارد. 
گنجی تنها دو راه باقیمانده برای تامین تایر توسط خودروسازان را ترسیم کرد و گفت: برخی شنیده‌ها از تصمیم خودروسازان برای واردات تایر از خارج کشور حکایت دارد که این اقدام هزینه‌هایشان را به میزان 30تا 40درصد بیشتر از خرید نقدی از بازار خواهد کرد. دومین راه‌حل نیز خرید نقدی از سطح بازار است که بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته از بازار و در نتیجه تولید تایرسازان با 60درصداز توان ظرفیتی خود احتمال تامین تایر از این طریق نیز به‌دلیل کمبود تایر در بازاروجود ندارد.
گنجی اظهار امیدواری کرد خودروسازان با پرداخت بدهی‌های معوقه خود بخشی از نیاز تایرسازان به نقدینگی را تامین کنند تا چرخه خرید مواد اولیه و تولید تایر در کشور دچار وقفه نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =